فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) کوهدشت
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


اسفند 1395
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        








جستجو






Random photo

رای دادن یک وظیفه شرعی است



  «سوگ یاس»؛ عزاداری متفاوت از جنس نمایش   ...

به اشک ریختن باید با افتخار نگریست که اشک بر اهل بیت به همراه تفکر است و بالاترین لذت است.

نمایش سوگ یاس در ایام شهادت حضرت زهرا  سلام الله علیها  در سالن اصلی پردیس تئاتر تهران در حال اکران است.
این نمایش  که به نوشته دکتر حمید حرا است، ضمن بیان ادله عقلی در چرایی برپایی عزاداری حضرت فاطمه، داستانی حقیقی را مربوط به زمان معاصر و همچنین نیم قرن اول اسلام روایت می‌کند.
 
نمایش سوگ یاس از ۱ اسفند ماه ۹۵ بر روی صحنه رفته و تا ۱۲ اسفندماه هر شب ساعت ۱۸:۳۰ پذیرای مخاطبان خود است  و ۱۳ اسفندماه آیین اختتامیه آن برگزار می‌شود.
سوگ یاس از اولین نمایش‌هایی است که به روی صحنه بزرگترین آمفی تئاتر تهران به نمایش در آمده است، در همین خصوص با مهرداد مهرابی کارگردان این نمایش و عضو گروه مهراب به مصاحبه نشسته ایم.

ادامه »

موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت



[یکشنبه 1395-12-08] [ 08:32:00 ب.ظ ]





  اگرکه یارت تو بسترافتادغمت نباشه +‌ فیلم   ...

 
مداحی حاج محمود کریمی به مناسبت ایام فاطمیه در سال95


لینک دانلود

موضوعات: دانلود, مداحی  لینک ثابت



 [ 08:19:00 ب.ظ ]





  توصیف غافلان از زبان قرآن   ...
 

 
توصیف غافلان از زبان قرآن (بررسی چیستی، آثار و مصادیق غفلت)
 
ذکر الهی به معنای پذیرش الوهیت مطلق خداوند بر هستی است. ذاکر با ذکر دائمی خود می کوشد تا این حضور در محضر الهی را تلقین کند و از همه عنایات ربوبیتی خداوند و تمام ظرفیت های وجودی خود بهره برد. در مقابل، هر دم غفلت از خداوند، به معنای غفلت از خود و بسیاری چیزهای دیگر است؛ چرا که انسان غافل با غفلت خویش با وجود ارتباط فقری خود با خداوند، امکان اتصال آگاهانه بامبدأ وجودی و بقایی خود را از میان می برد و تنها از رحمت رحمانی و تکوینی الهی نسبت به خود بهره می برد و از عنایات و رحمت رحیمی بی بهره می ماند. این گونه است که زندگی سختی را برای خود رقم می زند و همانند کسی می باشد که با آنکه در خانه از همه امکانات روشنایی برخوردار است اما کلید اتصال های برق و روشنایی را نمی زند و در تاریکی مطلق به سر می برد، هر چند که هر از گاهی نوری چون آذرخش محیطش را روشن می کند و به زودی به خاموشی می گراید و او را در تاریکی بدتری تنها می گذارد. این تصویری است که آموزه های وحیانی قرآن از انسان های غافل از خدا به نمایش می گذارد. نویسنده در این مطلب موارد و آثار غفلت را با مراجعه به آموزه های قرآنی تبیین کرده است.
 
غفلت از حضور

شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که به سبب تمرکز بر موضوعی، از اتفاقات پیرامونی و حضور اشخاص و اشیاء بی خبر بمانید. گویی در آنجا حضور ندارید و در جهانی دیگر سیر و سفر می کنید. یا با آنکه در کلاس درس نشسته اید ولی بر بال خیال پرواز می کنید و در جایی دیگر حضور دارید و از آنچه در کلاس می گذرد هیچ خبر ندارید. تنها تن شما در کلاس نشسته است و جان و روح شما در جایی دیگر حضور دارد و گفت وگو و تفریح و زندگی می کند. گاه چنان از کلاس دورید که تنها با تکان های شدید به کلاس درس باز می گردید گویی که از خوابی عمیق برخاسته باشید، دستپاچه می شوید و رفتاری غیر عادی از خود به نمایش می گذارید که مضحکه همکلاسی ها می شوید.

ادامه »

موضوعات: تدبر در قرآن  لینک ثابت



 [ 08:14:00 ب.ظ ]





  عملی که موجب دورافتادن مومن از بهشت می‌شود   ...

امام صادق علیه السلام در حدیثی عاملی را که موجب فاصله افتادن بین مومن و بهشت می شود را بیان کردند.
 
 

قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام:

مَنْ كَانَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ الْمُؤْمِنِ حِجَابٌ ضَرَبَ اللَّهُ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ الْجَنَّةِ سَبْعِينَ أَلْفَ سُورٍ مَسِيرَةُ مَا بَيْنَ السُّورِ إِلَى السُّورِ مَسِيرَةَ سَبْعِينَ أَلْفَ عَامٍ.

امام صادق عليه السلام فرمود:

هر مؤمنى كه خود را از دسترس مؤمن ديگر دور نگه دارد، خداوند عزّ و جلّ ميان او و بهشت هفتاد هزار دیوار بكشد، كه ميان هر دیوار با دیوار ديگر، ۷۰ هزار سال راه است.

المحاسن، ج‏1، ص: 101.

موضوعات: کلام نور  لینک ثابت



 [ 08:10:00 ب.ظ ]





  منشاء رفتار سلیقه‌ای با فرامین الهی   ...
شما تسلیم هوى و هوس خود هستید نه كتاب آسمانى، زیرا هر جا كه دستورات الهى مطابق با میل و سلیقه شما بود مى ‏پذیرید و هر كجا نبود زیربار نمى ‏روید و حتى در انجام گناه، یكدیگر را یارى مى ‏كنید.

استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه هشتادو پنجم سوره بقره پرداخته است.

«ثُمَّ أَنْتُمْ هؤُلاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ وَ تُخْرِجُونَ فَريقاً مِنْكُمْ مِنْ دِيارِهِمْ تَظاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ إِنْ يَأْتُوكُمْ أُسارى‏ تُفادُوهُمْ وَ هُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْراجُهُمْ أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَما جَزاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذلِكَ مِنْكُمْ إِلاَّ خِزْيٌ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ يُرَدُّونَ إِلى‏ أَشَدِّ الْعَذابِ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ» (85)

(با آن كه از شما پیمان گرفتیم) امّا شما، خود یكدیگر را به قتل مى‏ رسانید و گروهى از خودتان را از سرزمین ‏شان بیرون مى ‏كنید و در گناه و تجاوز علیه آنان، یكدیگر را یارى مى ‏كنید. در حالى كه اگر همانان به صورت اسیر نزد شما آیند با پرداخت پول آزادشان مى ‏سازید؛ با آن كه (نه فقط كشتن، بلكه) بیرون راندنِ آنها (از همان آغاز) بر شما حرام بود. آیا به بعضى از دستوراتِ كتاب ایمان دارید و به بعضى كافر مى‏ شوید؟ (آنجا كه مى ‏گوید، اسیر را آزاد كنید عمل مى‏ كنید، ولى آنجا كه مى‏ گوید، نكشید و تبعید نكنید، گوش نمى ‏دهید!) پس كیفر كسانى از شما كه چنین كنند، جز رسوایى در زندگى دنیا نخواهد بود و روز قیامت به سخت‏ ترین عذاب ‏ها گرفتار شوند و خداوند از آنچه انجام مى ‏دهید، غافل نیست.

این آیه بنى ‏اسرائیل را سرزنش مى ‏كند كه شما علیرغم پیمانى كه با خدا داشتید، باز هم یكدیگر را مى ‏كُشید و از خانه ‏هایتان آواره مى ‏سازید و عجیب آن كه شما به حكم تورات، اگر اسیرى داشته باشید با پرداخت فدیه آزادش مى ‏سازید.

شما حاضرید یكدیگر را به دست خود بكُشید، اما حاضر نیستید اسیر یكدیگر باشید. اگر اسارت توهین است، كشتن و آواره ساختن كه از آن بدتر است. اگر فدیه دادن و آزاد كردنِ اسیر، فرمان تورات است، دورى از قتل و تبعید هم دستور تورات است.

در واقع شما تسلیم هوى و هوس خود هستید نه كتاب آسمانى، زیرا هر جا كه دستورات الهى مطابق با میل و سلیقه شما بود مى ‏پذیرید و هر كجا نبود زیربار نمى ‏روید و حتى در انجام گناه، یكدیگر را یارى مى ‏كنید.

نه فقط انجام گناه، بلكه كمك به گنهكار، نیز ممنوع است. امام كاظم علیه‏ السلام به یكى از یاران خود كه شترانش را براى سفر حج به هارون الرشید خلیفه عباسى كرایه داده بود، فرمودند:

كرایه دادن شتر به خلیفه ظالم جایز نیست، گرچه براى رفتن به سفر حج باشد، زیرا دوست دارى او از سفر سالم برگردد تا پول تو را بدهد و همین رضایت به زنده ماندن ظالم، گناه است.

از این آیه مى ‏آموزیم كه:

* در برابر همه دستورات خداوند تسلیم باشیم، نه آنكه هر چه را مطابق میل و سلیقه ما بود بپذیریم كه این خودپرستى است نه خداپرستى!؛

* خدا را بر آنچه انجام مى ‏دهیم ناظر ببینیم و بدانیم كه اگر ما از او غافل هستیم او از ما غافل نیست.

حوزه

موضوعات: در محضر علما  لینک ثابت



 [ 08:07:00 ب.ظ ]





  سه خصلت همراهان پیامبر صلی الله علیه و آله   ...

پیامبر(ص)

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در حدیثی سه ویژگی همراهان خود را بیان کرده‌اند.
 

قال رسول الله صلی الله علیه و آله:

ثَلاثٌ مَن لَم تَكُن فيهِ فَلَيسَ مِنّى وَ لا مِنَ اللّه‏ عَزَّوَجَلَّ. قيلَ: يا رَسولَ اللّه‏ ، وَ ما هُنَّ؟ قالَ: حِلمٌ يَرُدُّ بِهِ جَهلَ الجاهِلِ وَ حُسنُ خُلقٍ يَعيشُ بِهِ فِى النّاسِ وَ وَرَعٌ يَحجُزُهُ عَن مَعاصِى اللّه‏ عَزَّوَجَلَّ.


سه چيز است كه هر كس نداشته باشد نه از من است و نه از خداى عزّوجلّ.

عرض شد: اى رسول خدا! آنها كدامند؟

فرمودند:

1. “بردبارى” كه جهالت نادان را دفع می كند،

2. “اخلاق خوش” كه با آن در ميان مردم زندگى می كند،

۳. “پارسايى” كه او را از نافرمانى خدا باز می دارد.


خصال،ج1، ص 146

موضوعات: کلام نور  لینک ثابت



 [ 08:02:00 ب.ظ ]





  دعا و درخواست برای همه   ...

آیه:

لَا یکلِّفُ اللّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا کسَبَتْ وَعَلَیهَا مَا اکتَسَبَتْ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِن نَسِینَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَینَا إِصْراً کمَا حَمَلْتَهُ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَی الْقَوْمِ الْکافِرِینَ [1]

ترجمه:

خدا هیچ کس را، جز به اندازه تواناییش، تکلیف نمی کند. آنچه (از خوبی) بدست آورد، فقط به سود اوست. و آنچه (از بدی) بدست آورد فقط به زیان اوست. (مؤمنان می گویند: ای) پروردگار ما! اگر فراموش کردیم یا خطا نمودیم، ما را بازخواست مکن. [ای ] پروردگار ما! و تکلیف سنگینی بر ما قرار مده، همچنان که آن را بر کسانی که پیش از ما بودند، قرار دادی. [ای ] پروردگار ما! و آنچه که هیچ طاقت آن را نداریم، بر ما مقرّر مدار؛ و ما را ببخش؛ و ما را بیامرز و بر ما رحمت آور. تو سرپرست مایی، پس ما را بر گروه کافران، پیروز گردان.

 

نکته ها و اشاره ها:

1- جملۀ «خدا هیچ کس را جز به اندازۀ توانایی اش تکلیف نمی کند. »، بیان یک حقیقت عقلی است که باید تکلیف با قدرت فرد تطابق داشته باشد و تمام احکام اسلام به وسیلۀهمین آیه تفسیر می شود و مقید می گردد؛ پس احکام اسلام مخصوص مواردی است که تحت قدرت انسان است؛ برای مثال، جهاد یا روزه برای کسی واجب است که توانایی انجام آنها را داشته باشد. در ضمن، این جمله بار دیگر این حقیقت را تأیید می کند که احکام شرعی از احکام عقلی و فرمان خرد انسانی جدا نمی گردد و احکام عقل و شرع دوش به دوش یکدیگر پیش می روند. [2]

2- واژۀ «کسْب» که در مورد اعمال نیک به کار رفته است، به اعمالی گفته می شود که انسان با تمایل درونی و بدون زحمت آن ها را انجام می دهد[3] و موافق فطرت اوست و یا اعمالی که فوایدش مخصوص خود انسان نیست و ثمرات آن به دیگران نیز می رسد؛ مثل کارهای خیر. و در مقابل، واژۀ «إکتَسَب» که در مورد اعمال بد به کار رفته است، به معنای کارهایی است که خلاف فطرت انسان است و با زحمت انجام می گیرد و یا کارهایی که آثار آن تنها به خود انسان می رسد؛ مثل گناهان. [4]

3- در این جا این پرسش مطرح می شود که آیا خدا انسان را در برابر لغزشی که از فراموشی یا عدم توجه سرچشمه گرفته است، مجازات می نماید؟پاسخ آن است که گاهی فراموشی نتیجۀسهل انگاری خود انسان است. مسلم است که این گونه فراموشی ها از انسان سلب مسئولیت نمی کند[5] و می توان فرد را به خاطر آن (سهل انگاری که منتهی به فراموشی شده) سرزنش یا مجازات نمود.

ادامه »

موضوعات: کلام نور, ذکر و دعا  لینک ثابت



 [ 07:58:00 ب.ظ ]





  نماز انسان را در برابر معصیت محکم نگه می دارد   ...

متن سخنرانی حجت الاسلام سیدحسین مومنی را می خوانید:

حجت الاسلام مومنی

لزوم تمسک به قرآن و عترت

کسانی که طالب سیر و سعادت چه در دنیا و آخرت هستند می بایست به بیانات نورانی قرآن و در ذیل آن روایات معصومین علیهم السلام نگاه کنند که صریح کلام پیامبر صلی الله علیه و آله است: اگر متمسک به قرآن و از طرفی متمسک به عترت باشید ابداً گمراه نمی شوید؛ بیانات حضرات معصومین علیهم السلام به عنوان اینکه آنها رئیس العقلای عالم و انسان های کامل هستند که هیچ نقطه ضلالت در کل حیات آنها نمی بینید در زندی گباید به عنوان الگو و اسوه ی ما قرار گیرد.

سیره زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها برای ما مردان هم اسوه است از زوایا و از لحاظ های گوناگون. وجود مقدس حضرت به مسجد آمدند و خطبه ایراد کردند و اسم این خطبه “فدکیه” است که سخنی از فدک در آن به میان نمی آید لذا من نام آن را “دغدغه های فاطمه زهرا سلام الله علیها” گذاشته ام چون آن چیزهایی که دغدغه ایشان است در این خطبه بیان شده.

ادامه »

موضوعات: کلام نور  لینک ثابت



 [ 10:14:00 ق.ظ ]





  زندگی را بر اساس دین بچینیم   ...

متن سخنرانی حجت الاسلام الهی را می خوانید:

حجت الاسلام الهی:

آماده کردن مایحتاج معنوی بوسیله خدا

شیطان خیلی مراقب است که ما موفق نشویم در این جلسات و برکات الهی که پهن شده شرکت نکنیم. خدای متعال برنامه را طوری ریخته که همانطور که مسائل مادی ما در دنیا تامین شود. وقتی خدا خلق می کند الَّذِي خَلَقَ فَسَوَّى وَالَّذِي قَدَّرَ فَهَدَى1؛ این خلق را می خواهد ادامه دهد اندازه گیری و هدایت می کند. وقتی یک پشه خلق می شود یک خط سیری در این دنیا دارد، بعضی از پشه ها سه ساعت عمر می کنند و بعضی ها سه روز و بعضی حیوانات چهار صد سال عمر خواهند کرد پس باید مناسب وجودش هر چه لازم است اندازه گیری شود.

مثلا درباره فولاد و آهن می گویند بعد از سی سال باید اسقاط شود مایحتاج ما اگر خرابش نکنیم خداوند طوری برنامه ریزی کرده که تا ساعت آخر کارش را انجام دهد و نقص در آن نباشد مثلا در کف دست و داخل دهان نباید مو وجود داشته باشد و اساس خلقتش اینگونه است.

ادامه »

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت



 [ 10:12:00 ق.ظ ]






  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما