متن سخنرانی حجت الاسلام سیدحسین مومنی را می خوانید:

حجت الاسلام مومنی

لزوم تمسک به قرآن و عترت

کسانی که طالب سیر و سعادت چه در دنیا و آخرت هستند می بایست به بیانات نورانی قرآن و در ذیل آن روایات معصومین علیهم السلام نگاه کنند که صریح کلام پیامبر صلی الله علیه و آله است: اگر متمسک به قرآن و از طرفی متمسک به عترت باشید ابداً گمراه نمی شوید؛ بیانات حضرات معصومین علیهم السلام به عنوان اینکه آنها رئیس العقلای عالم و انسان های کامل هستند که هیچ نقطه ضلالت در کل حیات آنها نمی بینید در زندی گباید به عنوان الگو و اسوه ی ما قرار گیرد.

سیره زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها برای ما مردان هم اسوه است از زوایا و از لحاظ های گوناگون. وجود مقدس حضرت به مسجد آمدند و خطبه ایراد کردند و اسم این خطبه “فدکیه” است که سخنی از فدک در آن به میان نمی آید لذا من نام آن را “دغدغه های فاطمه زهرا سلام الله علیها” گذاشته ام چون آن چیزهایی که دغدغه ایشان است در این خطبه بیان شده.

ادامه مطلب :

علت افزایش استرس در جامعه؛ دورشدن از خداست

ما دغدغه و نگرانی را در جامعه زیاد می بینیم. یک کار تحقیقات میدانی انجام دهیم متوجه می شویم یکی از علل بروز این آسیبها فقدان امر مهمی است که قرآن می فرماید: این امر باعث آرامش قلب است؛ این امر ذکر است و باعث قرب ما به خدا می شود؛ چون تمام آفات ها معلول فاصله گرفتن و دور شدن از خداست.

آلودگی های درون همان لشکریان جهل هستند که در اثر محیط های روزمره و فضاهای اجتماعی و محیط های غفلت کار را به جایی می رساند که انسان تدریجا از درون متلاشی می شود و باورها و مقدسات نزد او سخیف و بی مقدار می شود و کم کم از زندگی او کنار می رود. برای نجات از این امور دغدغه های فکری، برای مصون ماندن از وسوسه های شیطان، تقویت اراده و اعتماد به نفس؛ این موارد صد در صد ناظر به مباحث دنیاست و فعلا با آخرت کاری نداریم، از نماز به عنوان یک واجب و فریضه فراموش می شود حضرت زهرا سلام الله علیها هم در خطبه روی نماز تاکید دارد.

آیا از نظر عقلی می شود نماز را اثبات کرد؟ بله. شکر منعم واجب است عقل می گوید از کسی که به تو نعمتی داده تشکر کن؛ خدا این همه نعمت به انسان داده است و از انسان می خواهد ذکر او که نماز است را بگوییم. چطور می توانیم شکر خدا را به جا بیاوریم؟ خود خدا در قرآن فرمود: نماز به جا بیاورید؛ آن کسی که از رهگذر نماز چیزی گیرش می آید من عبد هستم و تمام برکات متوجه عبد است. نماز آثار و برکات دنیوی دارد.

راه نجات از تزلزل؛ اقامه نماز

در زندگی از صبر و نماز بهره بگیرید شما را کالجبل الراسخ می کند! مگر نمی خواهی از تزلزل نجات پیدا کنی؟ مگر نمی خواهی مقتدر قدم برداری؟ بواسطه نماز انسان به خشیت می افتد کسی که اهل نماز بود درب خانه خدا به خشیت و کرنش می افتد و کسی که در مقابل خدا به خشیت افتاد در مقابل غیر به خشیت نمی افتد. انسان باید در مقابل خدا به خشیت بیفتد اما اگر در مقابل خدا خشیت نداشت به فرموده قرآن مثل کسی است که از آسمان روی زمین بیفتد؛ استرس و بی قراری وجود فرد را در برمیگیرد که معلول اضطراب است.

شخصی خدمت حضرت آمد و عرض کرد: ما اهل نماز هستیم اما نسبت به گناه نمی توانیم تسلط پیدا کنیم؟ حضرت فرمود: نمازت نماز نیست؛ نمازت اگر نماز باشد تو را از بدی ها باز می دارد. نماز انسان را، محکم در مقابل شیاطین دورن و بیرون نگه می دارد کسی که مقید به نماز باشد و در محیط غفلت هم قرار گیرد که همه او را به گناه سوق می دهند آن نماز او را نگه می دارد.

بالاترین ذکر نماز است، نماز قرب به خدا برای انسان می آورد قلب آدم را آرام می کند؛ به نماز پناه بیاورید. حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه به اهمیت نماز اشاره می کنند، در آن ابتلائات از این امور سخن می گوید پس معلوم می شود باید در جامعه نماز باشد که اگر نباشد جامعه آسیب شدید می بیند. هیچ وقت به نماز نگویید کار دارم به نماز بگویید کار دارم!

هر امری را مقدم به نماز کنی آن امر به نتیجه نمی رسد و عقیم و ابتر می ماند، این روایت است! نسبت به نماز اهیمت دهید. روایت از وجود مقدس امام باقر علیه السلام است: نسبت به نماز کوتاهی نکن، نمازت را سست نگیر چون پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: کسی که نماز را سبک بشمارد از من نیست1.

نماز این قدر مهم است که وجود مقدس زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه به آن اشاره داشته اند. کلام معروف امام صادق علیه السلام: لاینال شفاعتنا من استخفت الصلوة2؛ شفاعت ما نسبت به کسی که نماز کوتاهی کند نمی رسد.

مهندس غرضی استاندار وقت خوزستان به جماران زنگ می زند و به حاج احمد آقا می گوید: به امام بگویید عراق حمله کرده چکار کنیم؟ حاج آحمد آقا وارد اتاقی که امام عبادت می کرد آمد و به امام گفت: عراق حمله کرده چکار کنیم؟ امام در حال تکبیر گفتن بود که فرمود: بگویید مقاومت کنند؛ الان وقت نماز است وظیفه من بندگی است خدا هم خوب وظیفه اش را بلد است.

راز تسلط بر نفس

جوانها می خواهید به نفس تسلط پیدا کنید؟ نگاه و چشم شما را نبرد؟ دل به جز خدا اسیر نشود؟ به نمازتان اهمیت دهید و نماز را به تاخیر نیاندازید. می خواهی شیطان به تو مسلط نشود دستور امام زمان علیه السلام و امیرالمومنین علیه السلام است؛ هیچ چیز به اندازه نماز نمی تواند محکم نگهت دارد در مواجهه با معصیت و گناه.

من سفری به یکی از کشورهای اروپایی داشتم خیلی از جوانها به لحاظ موقعیتی که آنجا دارد اسیر نفس می شوند، جوانی را دیدم 4 سال در آنجا درس دندانپزشکی می خواند و وقتی ما برنامه داشتیم او مداحی می کرد و مناجات می خواند. خیلی تعجب کردم که آن جوان این قدر پاک بود از او پرسیدم به خیلی از آلودگی ها آلوده نشده ای؟ جوان پاسخ داد: مدیون دو مطلب هستم که مادرم به من آموخت و به من گفت: پسرجان اگر حق مادری به گردنت دارم دو کار یادت نرود: دست از نمازت برندار و هر روز زیارت عاشورا اباعبدالله علیه السلام بخوان.

امام زمان علیه السلام فرمود: هیچ چیز بینی شیطان را به خاک نمی مالد مثل نماز3؛ نماز شیطان را ضربه فنی می کند. هیچ چیزی مثل نماز روح انسان را روی فرم نمی آورد. امیرالمومنین علیه السلام فرمود: نماز دژ محکمی است که نمی گذارد خطورات شیطانی به ذهن انسان نفوذ کند. اگر می خواهی از خطورات شیطانی در امان بمانی و شیطان نتواند نفوذ کند تا قوه خیالت قوی نشود به نماز اهیمت بده.

کلام امیرالمومنین علیه السلام در نامه 37 نهج البلاغه به یکی از استاندارانش، فرمود: بهترین وقتت را برای نماز قرار بده و آگاه باش تمام کارهایت در پرتو نمازت قبول خواهد شد. اگر نمازت قبول شود اعمال دیگرت هم قبول می شود و اگر قبول نشود بقیه اعمالت پذیرفته نخواهد شد.

حضرت آیت الله دستغیب تولیت حرم شاهچراغ را بودند ایشان در کربلا از دنیا رفتند، ایشان تعریف می کرد: حضرت آیت الله دستغیب، شهید محراب جوان بود و من در آن زمان بچه بودم هنوز اذان نشده بود سجاده اش گوشه اتاق یا حیاط پهن بود و منتظر بود تا اذان بگویند و او سریع نمازش را شروع کند؛ خدا بیخود به کسی رتبه نمی دهد این یعنی اهمیت نماز.

چرا دعای دیگران در حق ما به اجابت نمی رسد؟

یکی از دغدغه های حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه نماز است. حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها به پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: اگر کسی نماز را سبک بشمارد چه عقوبتی در انتظارش است؟ من یکی از موردهای دنیایی آن را می گویم، پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: 6 تا در دنیا، سه تا لحظه مردن، سه تا در برزخ و قبر و سه تا هم در قیامت عقوبت در انتظارش است: اگر کسی نماز را سبک بشمارد دعایش مستجاب نمی شود و دعای دیگران هم در حقش مستجاب نمی شود

منابع: وارث

موضوعات: کلام نور  لینک ثابت



[یکشنبه 1395-12-08] [ 10:14:00 ق.ظ ]