«دیه» جنبه جبران خسارت مادی دارد و اگر در مورد برای جبران خسارت، علاوه بر مبلغ دیه هزینههای بیشتری را برای درمان متحمل شود احتیاط واجب آن است که شخص جانی، هزینههای اضافه را بپردازد.
بخش عظیمی از دین مبین اسلام را فروع و درسهای زندگیساز آن تشکیل داده است و شکی نیست که بیشتر افراد جامعه، مجتهد و فقیه نیستند تا خود بتوانند احکام الهی را از منابع غنی آن به دست آورده، دیگران را نیز از باران رحمت احکام خداوندی بهرهمند سازد و وظیفه تقلید از فقهای جامعالشرایط را در زمان غیبت کبری دارد.
همچنین احکامی که به همت سفیران نور از کلام نورانی الهی و سنت پرنور معصومین (علیهم السلام) استخراج شده و در کتابهای فارسی و عربی در اختیار مقلدان و پیروان آنها قرار گرفته دربرگیرنده اصطلاحات خاص و لغات متناسب با هر بحث است که فهم آن را برای عموم مردم مشکل کرده است.
از طرفی چراها و پرسشهای فراوانی در ارتباط با احکام مختلف مطرح است که پاسخ آنها در کتابهای گوناگون و به مناسبت بحث از آن موضوع مطرح شده که دسترسی توده مردم به آنها سخت است.
حجتالاسلام محمد وحیدی استاد حوزه علمیه قم در کتابی با عنوان «فلسفه و اسرار احکام» به بیان برخی از فلسفه احکام دین اسلام از جمله بحث دیه پرداخته است.
آیا دیه در جزای اسلامی جریمه محسوب میشود یا نوعی خسارت وارده از طرف جانی است؟
ظاهر ادله این است که هر دو جنبه را دارد؛ هم جنبه جبران، خسارت و هم جنبه بازدارنده؛ به همین دلیل یکی ازنامهای دیه، عقل است که به معنای بازداشتن به کار میرود.
ادامه مطلب :
ماهیت حقوقی دیه چیست؟ آیا دیه به عنوان مجازات و یا جبران خسارت وارده به مجنیعلیه تشریح شده است؟ آیا جایی که خسارت وارده بیشتر از مقدار دیه باشد میتوان از جانی مطالبه کرد؟
دیه جنبه جبران خسارت مادی دارد و اگر در مورد برای جبران خسارت، علاوه بر مبلغ دیه هزینههای بیشتری را برای درمان متحمل شود احتیاط واجب آن است که شخص جانی، هزینههای اضافه را بپردازد (البته حداقل لازم برای جبران خسارت را میپردازد نه بیشتر از آن)
شخصی محکوم به پرداخت دیه شده است و فقط مقداری از آن را داده و یا اصلا دیه را نداده است با توجه به اینکه طبق قانون و نظر آقایان علما، دیه دین نبوده بلکه نوعی مجازات است، اگر این قاتل فوت کند آیا دیه از وی ساقط میشود؟ اگر ساقط نمیشود نحوه وصول آن چگونه است؟
دیه هم بدهی است و هم مجازات بنابراین بعد از فوت قاتل میتوان مانند سایر دیون، از اموال او برداشت.
چرا در اسلام دیه زنها نصف مردها است؟
خون زن و مرد هر دو محترم است؛ ولی با توجه به اینکه دیه جبران خسارت مادی است و پر واضح است که خسارت حاصله از فقدان مردان در خانواده غالباً بیشتر از خسارت حاصله از فقدان زنان در خانواده است از این رو شارع مقدس دیه مردان را دو برابر قرار داده است.
طبق ماده 301 قانون مجازات اسلامی و کتاب دیات دیه زن و مرد یکسان است تا وقتی که مقدار دیه به ثلث دیه کامل برسد. در آن صورت دیه زن نصف دیه مرد است. با توجه به اینکه مخارج و هزینههای درمانی بین زن و مرد یکسان است بلکه در مورد زنان بعضاًَ بیشتر همه میشود (رعایت ظرافت و زیبایی و توجه ویژه به معالجه که در آینده دختران و زنان تأثیر دارد) حکم شرع چیست به عبارت دیگر دیه زن نصف دیه کامل مرد است ولی هزینههای درمان و جبران خسارت وارده مساوی و بعضاً بیشتر است حکم شرعی چیست؟
اگر هزینههای ضروری بیشتر از دیه باشد باید توسط جانی پرداخته شود خواه مرد باشد یا زن.
[چهارشنبه 1395-10-22] [ 09:42:00 ب.ظ ]