فقط چند لحظه کنارم بشین/ بیایید با هم حرف بزنیم
 
 

نداشتن احساس تعلق خاطر و عدم حمایت، انسان ها را دچار انزوا و گوشه گیری می کند. زندگی در شهرهای بزرگ به دلیل کاهش مناسبت های روانی و عاطفی افراد با یکدیگر انسان ها را به نوعی دچار افسردگی کرده است. یک گفتگوی ساده و لبخند به سایر شهروندانی که به نحوی در طول روز با آن ها در ارتباط هستیم، به تدریج فاصله ایجاد شده میان افراد و افسردگی آن ها را کاهش می دهد.

*یکدیگر را قضاوت نکنیم

درک متقابل و عدم قضاوت در مورد نحوه زندگی و رفتار سایر افراد به بهبود روابط اجتماعی کمک بزرگی خواهد بود.

ادامه مطلب :



مریم کُردجان باکلو روانشناس معتقد است: امروزه هر یک از افراد به دلایل مختلف در زندگی خود دچار مشکلاتی هستند که روابط آن ها را تحت تأثیر خود قرار داده است.

وی افزود: افزایش توقعات افراد از میزان رفاه در زندگی، آن ها را گرفتار نوعی سردرگمی و شاید بتوان گفت به نوعی افسردگی دچار کرده است.

کُردجان باکلو  افزود: افسردگی بیشترین دلیل مراجعه افراد به روانشناسان و روانپزشکان است؛ رفت و آمدهای یکطرفه که منجر به ایجاد فاصله و کاهش ارتباط افراد با یکدیگر می شود و مراسم و میهمانی های تجملاتی که هر کسی از عهده برگزاری آن بر نمی آید.

این روانشناس ادامه داد: برخی از مردم معیار شادی و شاد بودن خود را از دست داده اند. اگر روزگاری افراد با هدیه گرفتن یک شاخه گل خوشحال می شدند، امروز به دلیل افزایش سطح توقعات، خبری از آن خوشحالی های کم هزینه و اثرگذار نیست.

 
*نقض قوانین با شادی متفاوت است

بستن بزرگراه و ایجاد ترافیک به دلیل جشن عروسی فلان دوست یا فامیل، نمی تواند بهانه شاد بودن ما تلقی شود.

کُرد جان باکلو تصریح کرد: شادی با نقض قانون متفاوت است و هرگز نمی توان عدم رعایت قوانین و رعایت نکردن احترام سایر شهروندان را با شادی کاذب تداخل داد.

وی افزود: آموزش خود کنترلی و همچنین فرهنگ سازی برای آموختن شادبودن به مردم و افزایش ارتباط کلامی، به بهبود روحیه و افزایش نشاط رفتاری و کاهش میزان افسردگی افراد یک جامعه منجر می شود.

*مدیران نشاط اجتماعی را افزایش دهند

در حال حاضر که برخی از مردم به نوعی درگیر فشارهای اقتصادی و معضلات اجتماعی هستند، نقش مدیران نهادهای مختلف در ایجاد بسترهای شادی و نشاط برای مردم غیر قابل انکار است.

این روانشناس اظهار داشت: علی رغم سهولت نحوه زندگی در شهر به دلیل پیشرفت های گوناگون، معضلات و مسائل مربوط به زندگی شهری، لذت این آسایش و آرامش را تحت تاثیر قرار داده و کمرنگ کرده است؛

وی افزود: مدیران و برنامه ریزان شهری باید متناسب با شرایط هر جامعه ای، برای کاهش میزان افسردگی و افزایش شادی مردم و تقویت روحیه اجتماعی آن ها اقدام و برنامه های متنوعی برای گروه های سنی مختلف را اجرایی کنند.

تاثیر روحیه و خصوصیات رفتاری افراد بر روحیه کسانی که با هم در ارتباط هستند غیرقابل انکار است. با وجود تمام مشکلاتی که هر یک از اشخاص در زندگی خود دارند، گاهی یک لبخند ساده و یک گفتگوی کوتاه نقطه امیدی می شود که فرد افسرده را به زندگی امیدوار می کند. بدون اینکه یکدیگر را قضاوت کنیم رسم مهرورزی را به جا بیاوریم.
 
منبع:باشگاه خبرنگاران
موضوعات: آسیب های اجتماعی  لینک ثابت



[جمعه 1396-01-18] [ 09:45:00 ب.ظ ]