متن سخنرانی حجت الاسلام کرمی را می خوانید:

حجت الاسلام کرمی

انضمام و اتحاد با محبوب

عقل آن چیزی است که برای قلب انسان موضوع می سازد تا قلب گرایش پیدا کند و موتور را روشن می کند تا انسان حرکت کند اگر عقل و شناخت نباشد هیچ تحرکی برای انسان رخ نمی دهد. این محبتی که در وجود انسان هست باعث می شود انسان تکوینا با موضوع مورد محبتش انضمام و اتحاد پیدا کند، اینکه انسان به دنیا محبت دارد و در آتش دوزخ می سوزند امر مستقلی نیست چون باطن دنیا آتش است، انسان با محبت شبیه محبوبش می شود لذا وقتی کسی به دنیا وابستگی پیدا کرد در نهایت شبیه همان محبتش می شود و باطن دنیا هم آتش است. موضوع و محمول اینجا اتحاد پیدا می کنند. دنیا دار اعتبار است اما آخرت چنین نیست و عالم شهود است. هر کسی در عالم آخرت با معشوق و محبوبش محشور می شود و محشور یعنی اتحاد.

ادامه مطلب :

>

وجود مقدس علی بن موسی الرضا علیه السلام می فرماید: اگر کسی چیزی را دوست بدارد در روز رستاخیز با آن متحد خواهد شد ولو کان حجرا؛ ولو آن شی حجر باشد. لذا کسی که محب این ذوات مقدسه باشد در صف بندی آخرت نمی تواند در غیر آنها قرار گیرد.

محبت آن چیزی است که عامل حرکت انسان است. غایت هر عاشقی این است که شبیه معشوقش شود. ذات اقدس احدیت می فرماید: روز رستاخیز هر طایفه را با امامش محشور می کنیم.

ماموم از امامش نور می گیرد

عثمان بن حنیف به یک مهمانی دعوت شده بود، امیرالمومنین علیه السلام به ایشان نامه نوشت: شنیده ام به مهمانی دعوت شده ای که اغنیا به آن دعوت شده اند و فقرا دعوت نشده اند. أَلَا وَ إِنَّ لِكُلِّ مَأْمُومٍ إِمَاماً یقْتَدِی بِهِ وَ یسْتَضِی‌ءُ بِنُورِ عِلْمِهِ1؛ هر مامومی یک امامی دارد كه به او اقتدا می‌كند، و از نور آن امام استفاضه می کند. یعنی عملکرد و نحوه برخورد، اینکه می گویند: اگر بگویی من محب امیرالمومنین علیه السلام هستم و امتیاز می گیری با حضور در جلسه یعنی این جلسه یک جلوه گاه بروز محبت اهل بیت علیهم السلام است.

این محبت وقتی در قلب انسانی حاکم شد همه ی محبت ها را تحت الشعاع قرار می دهد، این خاصیت محبت است که محبت حاکم همه ی محبت های دیگر را کمرنگ می کند. اگر کسی علی بن ابی طالب علیه السلام را دوست داشته باشد آن محبت او را به نماز شب می کشاند. اینطور نیست که فکر کنید کسی که در حوزه ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام نیست و می تواند در قیامت در حوزه ولایت آنان باشد. درباره خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها که شاکله عالم است و او باید معلوم کند که در کجا هستی.

خاصیت تکوینی محبت به اهل بیت(ع)

خاصیت محبت اهل بیت علیهم السلام چیست؟ شخصی به خدمت امام باقر علیه السلام رسید و جلسه ای رسمی بود و شروع به سروصدا کرد و گفت: مرا خدمت امام برسانید. به حضرت عرض کرد سوالی دارم: من شما را دوست دارم و هر کسی که شما را دوست دارد را هم دوست دارم حتی اگر با من بد باشد از آن طرف با دشمن شما دشمن هستم وضعیت من چگونه است؟ و انتظار فرج شما را دارم یعنی منتظر تشکیل جکومت شما هستم.

حضرت توضیحاتی به او دادند که در موقع مرگ فلان ملک نزدت می آید و اینطور می شود و … و فرمودند: چنین سوالی را شخصی از پیامبر صلی الله علیه و آله پرسید و حضرت فرمود: او اهل بهشت خواهد بود، زمانی که مومن یعنی کسی که ملکه ایمانش موجب تقرب به من می شود و به من نزدیک می شود از نظر تکوینی؛ مثل آتشی که لازمه اش حرارت است. کسی که می خواهد اهل بهشت را ببیند به این مرد نگاه کند.

امیرالمومنین علیه السلام فرمود: لو ضَرَبْتُ خَیْشُومُ المُؤمنِ بسیفی هذا علی ان یُبْغضنی ما اَبْغَضَنی و لو صَبَبْتُ الدنیا بجمّاتِها علی المُنافِق علی ان یُحبَّنی ما اَحَبَّنی2. اگر با شمشیرم بر صورت مؤمن بزنم که دشمن من بشود، با من دشمنی نخواهد شد و اگر تمام دنیا را به منافق بدهم که مرا دوست بدارد، هرگز مرا دوست نخواهد داشت.

سنخیت با اهل بیت(ع) در قیامت به سبب محبت به آنها در دنیاست

شخصی بود که خیلی پیامبر صلی الله علیه و آله را دوست داشت به طوری که هر روز به دیدن او می آمد، به حضرت عرض کرد: من برای بعد از مرگم خیلی ترسان هستم نه به خاطر جهنم رفتن بلکه به خاطر دوری از شما و نمی توانم این فراق را تحمل کنم چون از دو حال خارج نخواهم بود یا به جهنم می روم و از شما جدا می شوم و یا به بهشت می روم و به خاطر طبقات آنجا از شما جدا خواهم شد.

حضرت به او فرمودند: وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفيقاً3؛ وکسانی که ازخدا و رسول اطاعت کنند، پس آنان همدم انبیاء و صدیقین و شهداء و صالحین هستند که خدا آنها را مورد انعام قرار داده و چه نیکو رفیقانی هستند. این خاصیت تکوینی محبت است که شما در قیامت از نظر سنخیت و تجانس در جایی قرار می گیری که پیامبر و اهل بیت علیهم السلام در آنجا هستند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت



[چهارشنبه 1395-12-18] [ 02:52:00 ب.ظ ]