حجت الاسلام پناهیان: افرادی که دم از عدم مبارزه با کفر و استکبار بزنند، فتنه انگیز هستند

 

متن سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان:

حجت الاسلام احمد پناهیان

لزوم مقابله با مستکبر

امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: به میدان نبرد بروید و بجنگید و اگر نتوانستید با زبان و بیانتان دفاع کنید و حرف بزنید؛ بدترین ویژگی که یک انسان می تواند داشته باشد این است که هر اتفاقی می افتد فقط تماشا کند و خودش را دخیل نداند. حدود 20 سالی هست که چنین اتفاقاتی(اعدام) در بحرین می افتد و وضعیت در بحرین ویژه و منحصر است و نوع مقاومت در بحرین هم مقاومت ویژه ای است و قابل مقایسه با سوریه و یمن و عراق نیست؛ همراهی جبهه انقلابی و مجاهد در بحرین تکلیف همه است حداقل با زبان می توان یاری رساند. جریان های جوان کشور که بیدار و هوشیار هستند باید همت و کمکی کنند.

بعضی از مومنین فقط تماشا می کنند!

خداوند در قرآن فرمود: لاَّ یَسْتَوِی الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ غَیْرُ أُوْلِی الضَّرَرِ1؛ یک عده ای از مومنین هستند که هزینه می دهند و عده ای دیگر از مومنین هزینه ای نمی دهند و دوست دارند مومنانه زندگی کنند و هزینه ای ندهند.

“الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ غَیْرُ أُوْلِی الضَّرَرِ” همان کسانی هستند که وقتی درب خانه حضرت زهرا سلام الله علیها را آتش زدند حاضر نشدند بیایند و دفاع کنند چون ضرر می کردند. حق را قائل بودند اما چون حکومت دست افراد دیگری بود ضرر می کردند بیایند کمک کنند.

یک عده هستند که فرزندانشان شهید شده اند اما عده ای دیگر هستند که در 8 سال دفاع مقدس هیچ ضرری ندیدند، مومن هم هستند اما نمی خواهند هیچ آسیبی ببینند. یازده میلیون در تشییع جنازه امام شرکت کردند؛ یکی از حرفهای محکمی که مسئولان به امام زدند این بود که بچه های مردم به جبهه نمی روند، 850 هزار نفر در طول دفاع مقدس در جبهه حاضر شدند و از این 11 میلیون نفر اگر فقط 5 میلیون نفرشان به جبهه می رفتند کار به قطعنامه نمی رسید و کسی نمی توانست نقشه بکشد و گروههای منافقین را بسازند؛ خیلی ها نمی خواهند ضرر ببینند.

“غَیْرُ أُوْلِی الضَّرَرِ” کسی که جبهه نمی رود چون شهادت، زخمی شدن، اسیر شدن و شکنجه شدن را ضرر می بیند و انیها را تجارت با خدا نمی بیند.

پیام شهید بحرینی قبل از شهادت

آن جوانی که در بحرین اعدام و شهیدش کردند؛ شهید علی، شب قبل از اعدامش یک گوشی پیدا می کند و پیام می دهد: «از شما می خواهم مرا حلال کنید. ما به پیروی از حسین بن علی علیه السلام راه افتادیم و قیام کردیم تا بساط ظلم را برچینیم با قوت ایمان و صبرمان.»

با چه چیزی می خواست قیام کند؟ با قدرت ایمان و صبر در مبارزه مان ظالم را می شکنیم. یاران امام حسین علیه السلام که از آنها شهید بالاتر نداریم در شب عاشورا دلهره داشتند چون می دانستند فردا همه کشته خواهند شد. حضرت جمله ای به آنها فرمود: تا دلشان آرام گیرد و فرمود: سجده بر آدم به خاطر دو چیز بود: یک تعظیم خدا و دیگری تعظیم ائمه هدی علیهم السلام؛

می دانید چرا شیطان به حضرت آدم سجده نکرد؟ به خاطر این بود که خداوند متعال وقتی گِل انسان را سرشت ارواح طیبه یعنی 5 تن آل عبا چون اشباحی در وجود انسان قرار داد و وقتی این نور را قرار داد به ملائکه فرمود: سجده کنند؛ نه اینکه بر آدم سجده کنند، آدم که خودش چیزی نیست. سجده بر آدم به خاطر دو چیز بود: یک تعظیم خدا و دیگری تعظیم ائمه هدی علیهم السلام؛ یعنی سجده به خاطر احترام به خدا و جانشینانش بود نه فقط آدم؛ بلکه آدم ظرف این نورها بود؛ شیطان در برابر انسان بماهو انسن تکبر نکرد بلکه در مقابل حاکمیت خدا و ولیّ خدا تکبر کرد و دشمنی شیطان با بشر از همانجا آغاز شد، به خاطر ولیّ بشر است نه خود بشر.

ادامه مطلب :

جریان یافتن شیطان در خون انسان

شیطان حتی در خون ما هم می تواند جریان داشته باشد یعنی جسم ما گاهی اوقات می تواند ظرف پرورش شیطان شود. چرا باید لقمه حلال بخوریم؟ چرا باید پاک بخوریم؟ چون جنود شیطان در وجود ما با لقمه های ناپاک پرورش پیدا می کند و جسم شما و ذائقه ی شما تغییر پیدا می کند.

شهید علی را با یک حکم دروغ و ظالمانه به شهادت رساندند اما در آخرین لحظات گفت: «ما با قدرت ایمان پیش می رویم و مقاومت و صبرمان، صبر حسین علیه السلام و زینب سلام الله علیهاست.» اینکه شب اعدامم در مقابل آنها نشکنم این من هستم که آنها را اعدام می کنم، من هستم که آنها را به زانو در می آورم، در مقابل خواسته ی آنها وقتی کرنش نمی کنم، این من هستم که صبر و پایبندی در مبارزه می کنم اینها را حسین علیه السلام و زینب سلام الله علیها آموختم.

شهید علی جمله ی دیگری دارد که گفت: نمی گذرم از کسی که به عقب برگردد چه از خانواده ام و چه از مردم. خون ما قیمت نهضت است و تا آخرین نفس بجنگید. بحرین 6 سال است که مقاومت کرده تا به اینجا رسیده پس برنگردید، خون من روی زمین ریخته شده برای اینکه نهضت برپا باشد اگر می خواهید خون مرا پاس بدارید پرچم نهضت را بلند کنید؛ یک جوان 20 ساله چقدر می فهمد! الله اکبر!

مادر عزیز این شهید هم گفت: «ما رایت الا جمیلا؛ سر پل صراط می ایستم و از پادشاه بحرین انتقام می گیرم.» از دامن چنین مادری معلوم است چنین جوانی تربیت می شود. چقدر اموال این خوانده ها را گرفتند و چقدر خانواده ی آنها را اذیت کردند.

وَالْمُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فَضَّلَ اللّهُ الْمُجَاهِدِینَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِینَ دَرَجَةً وَكُـلاًّ وَعَدَ اللّهُ2 ؛ خداوند فرمود: من یک درجاتی می دهم به کسانی که حساب ضررشان را نکردند و از مال و جانشان مجاهده کردند که از آن درجان بعضی شان رحمت و مغفرت است.

توقع مجاهدین از خدا چیست؟ در حد و اندازه خدا از او طلب می کنند اوج مطالبه مجاهدان چیست؟ رضوان، رضایت حضرت حق؛ این رضایت یعنی همه چیز!

وصیت نامه شهید نواب صفوی

شهید نواب صفوی در وصیت نامه اش و قبل از اعدامش چنین فرمود:

برادران مسلمانم در سراسر دنیا، دوستان ثابت قدم خدا و محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله السلام علیكم و رحمه الله و بركاته ان الدنیا قد ادبرت و ان الاخره قد اقبلت. همانا دنیا از ما رو گردانده و آخرت به ما رو كرده است، آنچه از عمر ما گذشت و فانی شد از دنیا بود و آنچه بسوی ما رو كرده و بسویش شتابان می‌رویم آخرت است. پس بكوشید از ابناء این گذشته فانی نبوده از ابناء آن آینده حتمی باشید و خود را برای آن سرای جاوید آماده نمایید.

(آه من قلة الزاد و بُعد السفر3) امیر المومنین وجود اقدس علی علیه السلام كه جهانی پر از عشق و معرفت خدا بود و جهانی معرفت باید تا به شخصیتش كمی پی برد و جهان، وجود همانندش را پس از پسرعموی كرامش صلی الله علیه و آله ندیده و نخواهد دید, از قلت توشه و دوری و هیبت این سفر می‌نالید، بیایید و از خواب خرگوشی برخیزید و بپرهیزید از اینكه به بازی آزمایشی دنیا فریب خورده و آلوده شوید و تمام براهین استوار و آیات منیره خدا و حقایق نوربخش جهان را كه بسوی خدا و معاد از راه انبیاء عظام علیهم السلام و محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله رهبری می‌كنند فراموش كنید.

ندایی در رویا رسیده كه گویا رفتنی هستم

آه، آه، حاشا و كلا خدا نخواهد كه من و شما در زمره خاسرین و بدبختان قیامت و اصحاب جحیم شمرده شویم.

آه، بشری كه تاب مشقات آسان و زودگذر دنیا را نداشته در مصیبت كوچكی متزلزل و عاجز گردیده بی‌تاب می‌شوی چگونه تن ناتوان و زبون را مهیای آن آتشی می‌كنی كه از غضب قهار خدای آتش و آب مشتعل گردیده است.

آه، عجبا این بشر ضعیف كه با این سرعت ورود و خروجش از این آزمایشگاه دنیا طی گردیده هم آغوش خاك تیره می‌گردد با اینكه برای اصطبل و رباط هم معتقد است كه باید از سوی صاحبش قانون و دین و مقصودی باشد چگونه قانون و نظام دین و مقصود خدای جهان و نماینده و نماینده عزیزش وجود اقدس پیغمبر اسلام حضرت محمد ابن عبدالله صلی الله علیه و آله توجهی نكرده محیط فكر و زندگی خود را از طویله و اصطبل هم تنزل داده خود را برای همیشه در آتش جهل و شهوت پستش كه افروزنده آتش غضب خداست می‌سوزاند؟

(اولئك كالانعام بل هم اضل4) اینان مثل حیواناتند بلكه گمراه‌ترند.

آه، ای برادران، شما برای اتمام حجت حق و كسب رضای رحمان و طاعتش و برای نجات و تبرئه خود در پیشگاه عظیم خدای عزیز (و معذره الی ربكم5) حق را بگویید و تبلیغ كنید و این بیچارگان را از بیچارگی فردا خبر دهید. و انذار نمایید و عدم رضای خودتان را نسبت به معاصی و نافرمانیها و تبهكاریها و طغیانهای آنها اعلام دارید (اما شاكراً و اما كفوراً6) یا هدایت پذیر گردیده و یا كفران می‌كنند.

افق نگاه را ببینید، شرایط شهید نواب صفوی مثل شرایط شهدای بحرین است، هنوز انقلابی نشده و کسی نیامده و با حکومت می جنگد.

اجازه از پیامبر(ص) برای عدم شرکت در جهاد

امیرالمومنین علیه السلام فرمود: اگر می توانید به جبهه و جنگ بروید اگر نمی توانید با دستانتان اگر نتوانستید با زبان و اگر نتوانستید قبلا با مستکبر دشمنی کنید.

آقای ترامپ گفت: یکی از ابلهانه ترین توافق ها را در طول عمرم دیدم و همان توافق هسته ای ایران بود. همان دستگاهی که اوباما و ژست نرم و لبخندزن را می آورد همان هم ترامپ، دشمن دندان تیز را می آورد. بازی میکند تا گول بخورند بعد از بوش پدر و پسر که اوباما را آوردند فکر می کردند می توانند روی اوباما اثر بگذارند.

بعدا صدایش در آمد که اوباما جاسوس 24 ساله ی این منطقه بوده، هیچ کدام از رئیس جمهورهای آمریکا به اندازه اوباما به اسرائیل کمک نرسانده چون گول زد آنها هم فکر کردند می توانند حق انرژی هسته ای را بگیرند.

ارزشهای آمریکایی ها با ارزشهای ما متفاوت است لذا ادبیات خدا در قرآن وقتی می خواهد با کفار صحبت کند تغییر می کند؛ از آن خدای مهربان و عزیز خبری نیست در مقابل کفار. به حضرت زهرا سلام الله علیها می گفتند: تو کوتاه بیا می دانیم حق با شماست اما حکومت فعلا دست اینهاست، ما را دچار فتنه نکن، آشوب و درگیری در مملکت ایجاد نکن.

حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود: من شما را دچار فتنه کنم أَلَا فِي الْفِتْنَةِ سَقَطُوا7؛

وَمِنْهُم مَّن يَقُولُ ائْذَن لِّي وَلَا تَفْتِنِّي ۚ أَلَا فِي الْفِتْنَةِ سَقَطُوا ۗ وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ8 ؛یک عده ای به پیغمبر صلی الله علیه و آله می گویند می شود ما درگیر نشویم؛ ببینید مومن هستند و می آیند از حضرت اجازه می گیرند که درگیر نشوند. جنگهای زمان حضرت بسیار سخت بوده چون جبهه مقابل از اقوام و خویشان هم بوده اند. اما ادبیات خدا در این آیه عوض می شود و می فرماید: أَلَا فِي الْفِتْنَةِ سَقَطُوا؛ اینها خودشان در فتنه سقوط کردند؛ کسانی که از تو اجازه می گیرند تا در فتنه شرکت نکنند فتنه انگیز هستند.

همیشه افرادی که دم از عدم مبارزه با کفر و استکبار بزنند فتنه انگیز هستند. خداوند در آیه به همان افرادی که مومن بودند و فقط نمی خواستند بجنگند می فرماید: وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ .

إِن تُصِبْكَ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ ۖ وَإِن تُصِبْكَ مُصِيبَةٌ يَقُولُوا قَدْ أَخَذْنَا أَمْرَنَا مِن قَبْلُ وَيَتَوَلَّوا وَّهُمْ فَرِحُون َ 9؛ ای پیغمبر اگر ببینند یک موفقیتی پیدا کرده ای، چون آنها به تو کافر هستند ناراحت می شوند و اگر ببیند مصیبت یا شکستی به تو وارد شود می گویند ما میدانستیم اینگونه می شود و رویشان را برمیگردانند و می روند (پیامبر صلی الله علیه وآله را تنها می گذارند) و وقتی می بینند حضرت سختی می کشند نه تنها مشکل را حل نمی کند بلکه بی اعتنا می روند و خوشحال هم هستند.

قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا ۚ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ 10؛ ای پیغمبر به آنها بگو اگر دچار مشکلی هم بشوی اینطور نیست که دشمن پیروز شده باشد بلکه برای من از قبل نوشته شده بود و از قبل معلوم بود که اینجا دچار شکست بشوم و شکستم هم طبق برنامه است. اگر انسان بداند شکستش طبق برنامه است ترسی از شکست ندارد. ایمان وقتی قوی باشد اینطور است حتی اگر شکست هم بخورد می گوید برای من نوشته شده بود یعنی حتی شکستم هم طبق برنامه ی خداست و غمی ندارم، باید شکست می خوردیم و امام را از دست دادیم تا بیدار شویم و دیگر اعتماد کور به کسانی که نزدیک امام هستند نکنیم.

آیاتی درباره مومنین غیرانقلابی

این آیات درباره مومنینی است که در کنار پیغمبر صلی الله علیه و آله هستند اما اهل مبارزه و جهاد نیستند یعنی مومنین غیر انقلابی. خداوند می فرماید: ای پیغمبر به آنها بگو شما منتظرید یا ما شهید شویم یا پیروز شویم، یا شکست می خوریم که باز هم دست از مبارزه برنمیداریم و کشته می شویم و شهادت است و خوب است و یا هم پیروز می شویم، اما چه چیزی از دست می رود؟ قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنَا إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ ۖ وَنَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِكُمْ أَن يُصِيبَكُمُ اللَّهُ بِعَذَابٍ مِّنْ عِندِهِ أَوْ بِأَيْدِينَا ۖ فَتَرَبَّصُوا إِنَّا مَعَكُم مُّتَرَبِّصُونَ 11؛ هر دوی اینها برای ما خوب است.

ما هم برای شما دو انتظار می کشیم یا خدا مستقیم خودش به جهنم ببرد یا به دست ما به جهنم ببرد که در هر دو حالت برایتان جهنم است. یا خدا خودش با دست خودش آنها را نابود می کند مثل جریان طبس و یا هم به دست ما شما را نابود می کند مثل کربلای 5 و حلب؛ در هر دوصورت به جهنم می روند.

می خواهم ادبیات قرآن را ببینید مطالب قرآن در جای خودش اما ژست خدا را در مقابل منافقین ببینید؛ خدا حتی یک ذره هم در مقابل منافقین و کسانی که از جنگ فراری هستند نرمش نشان نمی دهد. الان اگر کسی با این ادبیات حرف بزند به او تندرو می گویند.

وقتی حضرت زهرا سلام الله علیها به آنها فرمود: أَلَا فِي الْفِتْنَةِ سَقَطُوا؛ می توانید بفهمید چرا مدینه یکپارچه نشست تا فاطمه سلام الله علیها کشته شود؛ چون نگاه حضرت زهرا سلام الله علیها نگاه خداست و یک ذره نرمش در مقابل کسانی که به او گفتند کوتاه بیا، نمی بینید. حضرت زهرا سلام الله علیها کوتاه نمی آید.

 
موضوعات: در محضر علما  لینک ثابت



[یکشنبه 1395-11-10] [ 10:10:00 ب.ظ ]