باید تکلیفمان را با خودمان روشن کنیم، منظورم تکلیفمان با مسلمانی خودمان است.
 
 *یک_باید تکلیفمان را با خودمان روشن کنیم، منظورم تکلیفمان با مسلمانی خودمان است. شاید در این باره قبلاً هم حرفهایی زده ام اما در هر صورت به زبانهای مختلف باید تکرار کرد تا شاید اثر گذار باشد.

*دو__یکی از موضوعاتی که غالباً به آن کم توجهی می کنیم، تکالیفی است که خداوند ما را  بدانها سفارش ویا ملزم کرده است. در هر زمینه تکلیفی داریم و اگر نبود تکلیف و وظیفه ای که باید بشناسیم و به آن عمل کنیم هر آینه به پوچی و بیهودگی می گراییدیم.  بدون شناخت و معرفت کافی رفتن، راه به بیراهه سپردن و عمر   صرف غیر واقع  نمودن است، به تعبیر مولوی چون تیراندازی که:

تیراندازد به سوی سایه او
ترکشش خالی شود از جستجو

ترکش عمرش تهی شد عمر رفت
از دویدن در شکار سایه تفت

شناخت و عمل به تکلیف دو عنصر مهمی هستندکه ما را  در مسیر مقصد وشاهراه  هدایت قرار می دهند.

ادامه مطلب :

*سه_ هر چه به روزهای انتخابات نزدیک و نزدیکتر می شویم بهره گیری و استفاده ما از ابزار رسانه گسترده تر می شود . بی تردید مسلمانی ما حکم می کند ؛ حال که امکان رسانه ای و قدرت جذب مخاطب یافته ایم ، نیم نگاهی هم به بایسته ها یا همان وظایفان بیندازیم تا هم بتوانیم  از این فضای اثر گذار بهره ببریم و هم پوچ نیندوزیم. 

فضای مجازی یک واقعیت است و رسانه یک ضرورت و حال که این دو بهم آمیخته اند، به واقعیتی ضروری  تبدیل شده اند. واقعیتی قطعی که تدبیر و وظیفه ، به ما می آموزد که نباید درهای جهان را بروی خود ببندیم و خود را محبوس و محروم از امکانات موجود رسانه ای نماییم . در جهان امروز پشت کردن به فضای رسانه  اعم از مجازی و غیر مجازی ، در حکم  بستنِ درْ  به رویِ دانایی است . باید بدانیم و بتوانیم که این امکان فراهم است تا از فضای مجازی  پلی مستحکم به حقیقت بزنیم.

نکته مهم و شایدحلقهٔ مفقوده و نقطه ضعف مواجههٔ ما با فضای مجازی، ضعف در تولید محتواست، ضعفی که از از ما یک مصرف کننده ضعیف می سازد و گاه به تکرار طوطی وارمان وادار می کند.

*چهار_ حال به کلام خداوند رجوع می کنیم؛ اگر به این مهم توجه کنیم که ما بنا به نص صریح قرآن نسبت به آنچه می گوئیم و می پراکنیم مسئولیم ،

 و  باید جوابگو  باشیم قطعاً ارسال(send) وباز نشانی (copy) کردن های ما با تأمل و مداقه بیشتر انجام می شود ودر پی تولید محتوای دقیق، درست وکارآمد خواهیم رفت. فراموش نکنیم که قرآن ما را به «قول سدید »خوانده است.قُولُوا قَوْلاً سَدیِداً (احزاب/70 )

و قول سدید یعنی سخن راست و استوار ،خالی از لغو وخلل که مطابق با واقع و البته نافع هم باشد.

و دیگر آنکه؛دقت کنیم، ما از آنچه در بارهٔ دیگران به دروغ می گوییم  مورد سؤال قرار خواهیم گرفت ، مورد سؤال قرار گرفتن همان مواخذه شدن است،و بدانیم که خداوند وقتی نسبت به موضوعی قسم  یاد می کند شوخی و لفّاظی نمی کند، حتماً امر جدی و مهمی در میان است.تاْللَّهِ لَتُسْئَلُنَّ عَمَّا کُنْتُمْ تَفْتَروُن/(نحل/55). «قسم به خداوند که در باره دروغهایی که می گوئید از شما سؤال خواهد شد.» پس اگر مسلمانیم و به کلام خداوند ایمان داریم مبادا مشمول این فریاد خواجه شیراز گردیم که:

«وای اگر از پس امروز بود فردایی»

حوزه/محمدجعفر محمدزاده

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت



[دوشنبه 1395-12-23] [ 07:26:00 ب.ظ ]