نوروز آغاز سال نو است و نو شدن را در پی دارد ما ایرانی ها این جشن را با خانه تکانی آغاز می کنیم.

وقتی بهار می رسد از در دیوار ، کوه و دشت ، گل و سنبل از همه جا خودش را نشان می دهد از جوانه های خیلی کوچک سبدهای سبزه ، از جشن و سر و صدای گنجشک ها ، از لباس نو بچه ها ، از لبخند پدربزرگ و مادر بزرگ ، از شلوغی زیارتگاه ها ، از مهربانی مردم از همه جا و همه چیز خودش را خیلی قشنگ نشان می دهد.

شنیدید ، می گویند مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید ، نقل بهار است ؛ سراغ تقویم رفتن نداره همه جا را پر کرده است .

نوروز آغاز سال نو است و نو شدن را در پی دارد ما ایرانی ها این جشن را با خانه تکانی آغاز می کنیم در خانه تکانی نوروز اول کدورت ها و رنجش ها رنگ خودشان را می بازند و به محبت و دوستی بدل می شوند، سپس دید و بازدید های عید به این تبدیل و دگرگونی گرمی و طراوت می دهد.

دیگر اینکه خانه را به آب تطهیر بهار از هر آنچه ناخوشایند است ، پاک می کنیم و با جان و تنی پاک بر سر سفره هفت سین می نشینیم سال را با نام و یاد حضرت حق آغاز می کنیم و از او می خواهیم حال ما را به احسن احوال دگرگون کند ،طراوت را از سبزه ، روشنی و پاکی را از آب ، یکرنگی و پاکدلی را از آینه می آموزیم و سال را در لباسی نو با ضمیر پاکی آغاز می کنیم .

ادامه مطلب :

بیائید نگاهی به عقب بیندازیم ، وقتی بچه بودیم و از شادی کفش و لباس نو سر گونه هایمان قرمز می شد و چه طعم شیرینی داشت رویای ما از فکر آنچه عیدی امسالمان خواهد بود عیدیمان هر چه که بود چشم هایمان را ستاره باران و قلب هایمان را لبریز از شادی می کرد و این را تحفه عمو نوروز می دانستیم.

یادتون هست وقتی خیلی کوچک بودیم همه ذوق و شوقمان برای رسیدن نوروز این بود که به خانه مادر بزرگ بریم تا قرآن را باز کند و برایمان بگوید سال آینده چه سرنوشتی خواهیم داشت او هر صبح در روز های عید وضو می گرفت و یک بادیه ی بزرگ سفالی را هم پر از تخم مرغ های رنگی که با پوست پیاز یا گردو رنگ کرده بود در کنارش می گذاشت و برای هر که به دیدارش می آمد ابتدا قرآن را باز می کرد و چند کلام از آیات الهی را می خواند بعد یک تخم مرغ رنگی به او هدیه می داد .یادش به خیر تخم مرغ های مادر بزرگ آنقدر برایمان عزیز بود که حتی دلمان نمی آمد آنها را بخوریم.

هنوز هم همچون سالهای گذشته بازار دید و بازدید بسیار گرم است و بعضی از افراد پس از مدتها به دیدار یکدیگر می روند و چه احساس خرسندی و رضایتمندی هنگام دیدار و تماس با یکدیگر پیدا می کنند . برخی از خانواده ها مثل روزگار قدیم نوع دوستی و هم دردی در بینشان از مد نیفتاده است همسایه ها و فامیل در غم و شادی هم شریک اند و سبدی پر از شکوفه های بهاری را نثار هم می کنند گرم و پر مهرند نه سرد و بی فروغ است .
بسیاری از حادثه ها و خاطره ها با گذشت سالیان دراز برایشان قدیمی نشده و شفافیت خودش را از دست نداده است ، رابطه دوستی هایشان به هم نخورده و رفاقت آنها به کدورت تبدیل نشده است.

کارشناس دینی و مذهبی گفت : عید نوروز در پرتو احترام متقابل ممکن می شود دیدار بزرگان خانواده ، نقطه آغازین تحولات سال جدید و نشان دهنده احترام کوچکتر ها به بزرگتر های خانواده است .

حجت الاسلام والمسلمین میثم ریاحی افزود : عید نوروز از عید های ایرانیان پیش از اسلام بوده است و خاستگاهی اسلامی ندارد اما دعای سال تحویل مهمترین کانون فرهنگ نوروزی از دیدگاه اسلام است . پند آموزی از دگرگون شدن طبیعت نقش مهمی در تحول روحی انسانها دارد و افراد را متوجه منشا تحول و قدرت حقیقی می کند بهار از نشانه های خداوند برای هدایت و تربیت انسانهاست.

وی ادامه داد : خصوصیت عید این است که زمینه وحدت کلمه و تجدید حیات اجتماعی را فراهم ساخته ، نشاط و سرزندگی می آفریند و هر بار که فرا می رسد ، عظمت دین را تجدید می کند نوروز دید و بازدید های خانوادگی ، موقعیت بسیار مناسب و فرصت خوبی برای رفع زنگارها و کدورت های قلبی است که میان اقوام یا همسایگان و دوستان ایجاد شده است از این رو بهتر است دید وبازدید های نوروز به صلح و آشتی منتهی شود .
امام علی علیه السلام می فرمایند : از بهترین خیرخواهی ها ، اشاره کردن به صلح و آشتی است .

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز فرمودند : با خویشاوندانت قطع رحم نکن ، اگر چه آنان با تو قطع رابطه کردند .
همچنین دکتر روانشناس گفت : سنت های ارزشمند دینی و اجتماعی را بدلیل اینکه کهنه و قدیمی است نباید رها کرد از دیر باز ، نوروز ایرانیان به آداب و عادت های پسندیده ای آراسته بوده است که معمولا در باور های دینی مردمان این مرز و بوم ریشه دارد و از سوی معصومان (علیهم السلام ) بدان سفارش شده است .

استاد مشهدی افزود : یکی از مهمترین جنبه های زندگی انسان ، جنبه اجتماعی و روابط انسانی است که این روابط باید هدفدار و در راستای مقاصد بلند فرد و جامعه بشری باشد بنابراین ، ارتباط های مناسب هم خستگی و فرسایش نیرو ها را به حداقل می رساند و هم سبب ایجاد پیوند میان گروه های گوناگون اجتماعی می شود .
وی ادامه داد : اگر ارتباط اجتماعی میان مردم ، از نظر ارزشی و آرمان خواهی تنزل یابد و به عامل سطحی تبدیل شود ، آدمی از یکی از کارآمد ترین زمینه های رشد انسان ، یعنی روابط اجتماعی بهره گیری صحیح نکرده است .
دکتر روانشناس بیان کرد : دید و بازدید در سلام و احوال پرسی ساده خلاصه نمی شود بلکه آشنایی با غم ها و مشکلات یکدیگر و تلاش جمعی برای زدودن آنهاست . دید و بازدید سپری کردن ساعتی به خوش گذرانی و بطالت نیست ، بلکه آرامش روح و روان رادر پی دارد و ضامن امنیت خاطر انسانهاست.
در ادامه مدرس دانشگاه و کارشناس تاریخی با اشاره به پیوند نوروز با تاریخ اسلام ، گفت : ما مردم ایران تنها ملتی هستیم که مبدا تاریخ قمری و شمسی را براساس هجرت نبی اکرم صلی الله علیه و آله قرار داده و محاسبه می کنیم .یعنی در واقع عید نوروز که اول سال شمسی است یک سال دیگر بر هجرت پیغمبر صلی الله علیه و آله و پیدایش حکومت بزرگ اسلامی اضافه می شود. .
سید علیرضا شورشینی افزود : پس از سقوط ساسانیان ، نوروز ، احکام و رسوم آن در میان مسلمانان و کشور های اسلامی پیش از پیش رواج یافت و وقتی ایرانیان دین مبین اسلام را پذیرفتند ، آداب نوروزی را در سایه آموزه های اسلام حفظ کردند و احادیث و اخباری را که از زبان ائمه (علیهم السلام ) و فقهای شیعه در فضیلت روز نوروز نقل شده بود مثل نماز ، روزه ، غسل و دعا به آن افزودند .
وی در مورد هدیه دادن و عیدی گرفتن گفت : عیدی فارغ از ارزش مادی از این نظر که کودکان بدانند چقدر مورد توجه و محبت بزرگتر ها هستند اهمیت ویژه ایی دارد و برای ما بزرگتر ها این فرصت طلایی ، غنیمتی است تا ضمن حفظ یکی از سنت های دیرین فرهنگ ایرانی ، به فرزندانمان یادآوری کنیم که چقدر دوستشان داریم .
مدرس دانشگاه و کارشناس تاریخی ادامه داد : انتخاب شیوه ی صحیح و اصولی برای عیدی دادن موقعیتی را فراهم می کند تا در این قالب سنتی ، اسباب و وسایلی را که زمینه ساز رشد فکری و ذهنی کودکان و نوجوانان می شوند ، به عزیزانمان هدیه دهیم .
در پایان با توجه به کارآیی و تاثیر گذاری دید و بازدید ، بیاییم کینه ها و سردی ها را با رفتن زمستان از خود دور کنیم . بندگان خدا را دوست بداریم و با آنها مهربان باشیم . اگر با هم خوش برخورد باشیم ، راه امنیت و تفاهم در میان ما هموارتر و طعم زندگی شیرین تر می شود ؛ پس بیاییم عید نوروز را با گسترش روابط دوستانه مبارک و فرخنده سازیم.

باشگاه خبرنگاران

 

موضوعات: در محضر علما, مناسبت ها  لینک ثابت



[چهارشنبه 1396-01-02] [ 07:46:00 ق.ظ ]