فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) کوهدشت
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        








جستجو






Random photo

آخرین دست نوشته



  درسایه کلام ولی   ...


♥️امیرالمومنیـــن میفرمایند:

خدا رحمت کند کسی را که بداند نفسهای او گامهایی است

که به سوی مرگ بر میدارد پس شتاب کند در عمل و کوتاه کند ارزویش را.

?غررالحکم، باب عمر

 

موضوعات: بدون موضوع, در سایه سار کلام ولی, حدیث  لینک ثابت



[چهارشنبه 1399-08-28] [ 08:26:00 ق.ظ ]





  کاردرنگاه امیرالمومنین علی علیه السلام   ...

 

موضوعات: در سایه سار کلام ولی, رمضان  لینک ثابت



[دوشنبه 1398-03-06] [ 02:48:00 ب.ظ ]





  حضور مردم سایه جنگ را از کشور رفع کرد، نه مسئولین!   ...

موضوعات: در سایه سار کلام ولی  لینک ثابت



[چهارشنبه 1396-02-13] [ 10:09:00 ب.ظ ]





  مدیر قوی می‌خواهیم   ...
رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی نوروزی در حرم مطهر رضوی، «قوی شدن کشور» را مستلزم داشتن «اقتصاد قوی» به‌همراه «مدیریت قوی» می‌دانند. ایشان در دیگر سخنرانی‌ها «مدیر قوی» را با عناوین «مدیر انقلابی»، «مدیر جهادی» و «مدیر کارآمد» نیز ذکر کرده‌اند. به همین مناسبت پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR خصوصیات مدیر قوی را براساس بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این اطلاع‌نگاشت بررسی می‌کند.
 

موضوعات: در محضر علما, در سایه سار کلام ولی  لینک ثابت



 [ 09:39:00 ب.ظ ]





  تداوم جهاد اسلامی حتی با وجود دشواری حرکت در این مسیر   ...

 

شما و امثال شما به آن‌جا [میدان جنگ] رفتید و همین خدمات را انجام دادید و در دورانی که از جهاد و از اسلام هیچ خبری نبود، به این بنای عظیمی که نامش حماسه‌ی جهاد اسلامی است، کمک کردید؛ کاخی به عظمت تاریخ ساختید و سرچشمه‌یی جاری کردید که ان‌شاءاللَّه برکات آن تا ابدالدهر باقی خواهد ماند؛ یعنی شما هم در اجرای این سرچشمه سهیم بودید و چه‌قدر نیروهای مقدس و مؤمن و این جوانان بسیجی و بقیه‌ی نیروهای رزمنده و مسلح در این جهت کار کردند.

البته این حرفها معنایش این نیست که ما و هرکسی در جمهوری اسلامی، درصدد نباشد که برای کار تبلیغات، امکانات بیشتری را فراهم بکند - این وظیفه‌ی ماست؛ وظیفه‌مان را هم باید انجام بدهیم - اما شما هم منتظر انجام این وظیفه از سوی مسؤولان نمانید؛ شما حرکت را علی باب‌اللَّه و متوکلاً علی‌اللَّه و قاصداً لوجهه الکریم ادامه دهید، تا ان‌شاءاللَّه خدای متعال از شما قبول کند؛ که اگر قبول کرد، از همه‌ی اینها عظمتش بیشتر است. غصه و درد آن‌جاست که تلاشی بکنیم، اما خدا آن را قبول نکند؛ به خاطر این‌که اخلاص ما در آن کم است. مخلصاً، موقناً و متوکلاً علی‌اللَّه راه بیفتید، خدای متعال ان‌شاءاللَّه کمک خواهد کرد؛ هم کمک مادّی، و هم کمک غیرمادّی.
البته گاهی هم خدا کمک مادّی نمی‌کند. این‌طور هم نیست که ما فرض کنیم در همه‌ی حالات خدای متعال موظف است کمک مادّی کند؛ نه، طبیعت عالم هرچه هست، نقشه‌ی الهی کار خودش را می‌کند. زکریای نبی را با اره به دو نیم کردند. من ذیل این آیه‌ی شریفه‌ی «الّذین قال لهم النّاس انّ النّاس قد جمعوا لکم فاخشوهم فزادهم ایمانا و قالوا حسبنا اللَّه و نعم الوکیل. فانقلبوا بنعمة من اللَّه و فضل لم یمسسهم سوء»(۱) سابقاً روایتی دیدم که این «فانقلبوا بنعمة من اللَّه و فضل لم یمسسهم سوء» مربوط به همانهایی است که در راه خدا کشته شدند. کشته شدن در راه خدا، «سوء» نیست. معنای «لم یمسسهم سوء» این نیست که یک سیلی هم به ما نخواهد خورد؛ چرا، سیلی هم می‌خورد؛ بالاتر از سیلی هم می‌خورد؛ منتها این «سوء» نیست. با معیار الهی که نگاه کنید، «لم یمسسهم سوء»؛ اما با معیارهای مادّیِ بشری که نگاه کنید، همه‌اش «سوء» است. خدای متعال با معیارهای خودش حرف می‌زند؛ با معیار محدود ما مادّی‌دلها و مادّی‌ذهنها که حرف نمی‌زند.

به‌هرحال ان‌شاءاللَّه خدا کمک می‌کند. حرکت شما باید برای قبول و رضای خدا باشد. در مناجات شعبانیه می‌خوانیم: «ما اضنّک تردّنی فی حاجة قد افنیت عمری فی طلبها منک».(۲) آن چیزی که ما عمر خود را برای آن فنا کردیم، چیست؟ آن ان‌شاءاللَّه کسب رضا و مغفرت الهی است؛ اصل کار این است؛ این باید به دست بیاید.۱۳۷۰/۱۲/۰۵

۱ ) سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۷۳
الَّذينَ قالَ لَهُمُ النّاسُ إِنَّ النّاسَ قَد جَمَعوا لَكُم فَاخشَوهُم فَزادَهُم إيمانًا وَقالوا حَسبُنَا اللَّهُ وَنِعمَ الوَكيلُ
ترجمه:
اینها کسانی بودند که (بعضی از) مردم، به آنان گفتند: «مردم [= لشکر دشمن] برای (حمله به) شما اجتماع کرده‌اند؛ از آنها بترسید!» اما این سخن، بر ایمانشان افزود؛ و گفتند: «خدا ما را کافی است؛ و او بهترین حامی ماست.»
۱ ) سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۷۴
فَانقَلَبوا بِنِعمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَفَضلٍ لَم يَمسَسهُم سوءٌ وَاتَّبَعوا رِضوانَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ ذو فَضلٍ عَظيمٍ
ترجمه:
به همین جهت، آنها (از این میدان،) با نعمت و فضل پروردگارشان، بازگشتند؛ در حالی که هیچ ناراحتی به آنان نرسید؛ و از رضای خدا، پیروی کردند؛ و خداوند دارای فضل و بخشش بزرگی است.

۲ )

اقبال الاعمال ،سید بن طاووس  ص ۶۸۵ ؛
بحارالانوار ،علامه مجلسی : ج ۹۱ ص ۹۸ ؛ 
مفاتيح الجنان ، شیخ عباس قمی ص ۱۵۸ ؛


… إِلَهِی إِنْ أَخَذْتَنِی بِجُرْمِی أَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ وَ إِنْ أَخَذْتَنِی بِذُنُوبِی أَخَذْتُكَ بِمَغْفِرَتِكَ وَ إِنْ أَدْخَلْتَنِی النَّارَ أَعْلَمْتُ أَهْلَهَا أَنِّی أُحِبُّكَ إِلَهِی إِنْ كَانَ صَغُرَ فِی جَنْبِ طَاعَتِكَ عَمَلِی فَقَدْ كَبُرَ فِی جَنْبِ رَجَائِكَ أَمَلِی إِلَهِی كَيْفَ أَنْقَلِبُ مِنْ عِنْدِكَ بِالْخَيْبَةِ مَحْرُوماً وَ قَدْ كَانَ حُسْنُ ظَنِّی بِجُودِكَ أَنْ تَقْلِبَنِی بِالنَّجَاةِ مَرْحُوماً إِلَهِی وَ قَدْ أَفْنَيْتُ عُمُرِی فِی شِرَّةِ السَّهْوِ عَنْكَ وَ أَبْلَيْتُ شَبَابِی فِی سَكْرَةِ التَّبَاعُدِ مِنْك …
ترجمه:
معبودا، اگر مرا به جرمم گیری (مجازاتم كنی)، تو را به عفو و گذشتت گیرم و اگر مرا به گناهانم‌ گیری، تو را به آمرزشت گیرم و اگر مرا به آتشم وارد سازی، دوزخیان را آگاه می كنم كه منم دوستدار تو! معبودا، اگر در برابر طاعتِ تو كردارم خوار و بی‌مقدار آید، ولی در برابر امید [به بزرگواری‌ات] آرزویم بسی بزرگ است. معبودا، چه سان از درگاهت ناامید و ناكام بازگردم كه به تو بس خوش‌گمانم كه مرا نجات یافته و بخشیده بازگردانی؟معبودا، عمرم را در شادمانی بی‌خبری از تو نابود ساختم و جوانی‌ام را در سرمستیِ دوری از تو فرسودم.

موضوعات: دانلود, در سایه سار کلام ولی  لینک ثابت



[سه شنبه 1396-02-12] [ 10:36:00 ب.ظ ]





  اندرز دادن دشمن توسط امام علی علیه السلام   ...
بازخوانی نامه 55 نهج البلاغه؛

خداى سبحان دنيا را براى آخرت كه پس از آن مى آيد ، آفريده است و مردمش را مى آزمايد تا معلوم شود كدام يك به عمل نيكوترند.

امام علی علیه السلام در نامه 55 کتاب شریف نهج البلاغه که در سال 37 هجری قمری به معاویه نوشت، می فرماید:
خداى سبحان دنيا را براى آخرت كه پس از آن مى آيد ، آفريده است و مردمش را مى آزمايد تا معلوم شود كدام يك به عمل نيكوترند . ما براى دنيا آفريده نشده ايم و ما را به كوشش در كار دنيا امر نفرموده اند . ما را به دنيا آورده اند تا آزمایشمان کنند . 
 
سپس امام در ادامه می فرماید:
خداوند مرا به تو آزموده است و تو را به من . يكى از ما را حجت آن ديگر قرار داده . پس تو در پى دنيا تاختى و به تأويل قرآن پرداختى و مرا به جنايتى متهم ساختى ، كه دست و زبان من در آن دخالتى نداشته  اند . تو و مردم شام اين بهتان را برساختيد . عالم شما جاهلتان را برانگيخت و ايستادگانتان ، نشستگانتان را .
 
امام علی در این قسمت از نامه با کلامی نصیحت گونه به معاویه می فرماید:
پس درباره خود از خداى بترس و زمام خود از دست شيطان به در كن و روى به آخرت نه كه راه آخرت راه ما و راه توست . بترس كه بزودى تو را حادثه اى رسد كه ريشه ات را بركند و نسلت را براندازد . 
 
امام در ادامه می افزاید:براى تو سوگند مى خورم ، سوگندى عارى از هر دروغ ، كه اگر دست تقدير مرا و تو را به هم رساند ، همچنان در برابر تو خواهم بود تا خداوند ميان ما داورى كند كه او بهترين داوران است.
 باشگاه خبرنگاران جوان؛
موضوعات: اهل بیت علیهم السلام, در سایه سار کلام ولی  لینک ثابت



[چهارشنبه 1396-02-06] [ 09:46:00 ب.ظ ]





  سخت‌گیری در مصرف بیت‌المال   ...
 

همواره امام علی علیه السلام به فرمانداران و کارگزاران خود در شهرهای مختلف سفارش می کرد که بیت المال را مواظبت کنند.

 امام علی علیه السلام در نامه 43 کتاب شریف نهج البلاغه به یکی از فرمانداران خود در سرزمین فارس در مورد استفاده نابجا از بیت المال می فرماید:
سخت‌گیری در مصرف بیت‌المالاز تو خبرى به من رسيده كه اگر چنان كرده باشى ، خداى خود را به خشم آورده‌اى و امام خود را غضبناك كرده اى . تو غنايم جنگى مسلمانان را كه به نيروى نيزه ها و اسبانشان گرد آمده است و بر سر آنها خون‌ها ريخته شده به جماعتى از عربهاى قوم خود ، كه تو را برگزیده‌اند ، بخشيده‌اى . 
 
امام در ادامه می‌فرماید:سوگند به كسى كه دانه را شكافته و جانداران را آفريده ، اگر اين سخن راست باشد ، از ارج خود در نزد من فرو كاسته اى و كفه اعتبار خود را سبك كرده اى . پس حقيقت پروردگارت را سهل نظاره نکن و خوار مدان و دنيايت را به نابودى دينت آباد مگردان . كه در زمره زيانكارترين مردم در روز رستاخيز خواهى بود . 
 
 همچنین امام در کلامی نصیحت‎گونه به فرماندار خود می فرماید:
بدان ، كه مسلمانانى كه در نزد تو هستند ، يا در نزد ما هستند ، سهمشان از اين غنيمت برابر است . براى گرفتن سهم خود نزد من مى آيند و چون بگيرند ، باز مى‌گردند.
 
بارها امام علی علیه السلام در خطبه‌ها و نامه‌های گوناگون نهج البلاغه محافظت از بیت المال را یکی از اصلی ترین کارهای مسئولان حکومتی دانسته اند و حتی نزدیکان امام نیز حق برداشت از اموال عمومی را نداشتند.
 
موضوعات: در سایه سار کلام ولی  لینک ثابت



[چهارشنبه 1396-01-09] [ 07:39:00 ق.ظ ]





  از خود راضی!   ...

تصویر حدیثی : از خود راضی !

موضوعات: در سایه سار کلام ولی, روایت  لینک ثابت



[سه شنبه 1396-01-08] [ 07:28:00 ق.ظ ]





  امام علی علیه السلام الگوی ساده زیستی   ...
بازخوانی بخشی از نامه 45 نهج البلاغه؛

امام علی علیه السلام :

من از دنیای شما طلا و نقره ای نیندوخته و از غنایم آن چیزی ذخیره نکرده ام و از زمین دنیا حتی یک وجب هم در اختیار نگرفته ام

امام علی (ع)الگوی ساده زیستیامام علی علیه السلام در بخشی از نامه 45 کتاب شریف نهج البلاغه به فرماندار خود عثمان بن حنیف که دعوت مهمانی سرمایه‌داری از مردم بصره را پذیرفته بود می ‌فرماید:ای پسر حنیف،بدان كه هر كس را امامى است كه بدو اقتدا مى‌كند و از نور دانش او فروغ مى  گيرد . اينك امام شما از همه دنيايش به پيراهنى و ازارى و از همه طعامهايش به دو قرص نان اكتفا كرده است. البته شما را ياراى آن نيست كه چنين كنيد ، ولى مرا به پارسايى و مجاهدت و پاكدامنى و درستى خويش يارى دهيد . به خدا سوگند ، از دنياى شما پاره زرى نيندوخته‌ام و از همه غنايم آن مالى ذخيره نكرده‌ام  و به جاى اين جامه ، كه اينك كهنه شده است ، جامه‌اى ديگر آماده نساخته‌ام. 
 
همچنین امام در ادامه در مورد ساده زیستی خود می فرماید:آرى ، در دست ما از آنچه آسمان بر آن سايه افكنده است ، «فدكى» بود كه قومى بر آن بخل ورزيدند و قومى ديگر از سر آن گذشتند و بهترين داور خداوند است . فدك و جز فدك را چه مى خواهم ؟ كه فردا ميعاد آدمى گور است . در تاريكى آن آثارش محو مى  شود و آوازه اش خاموش مى گردد . حفره  اى كه هر چه فراخش سازند يا گور كن بر وسعتش افزايد ، سنگ و كلوخ تن آدمى را خواهد فشرد و روزنه هايش را توده هاى خاك فرو خواهد بست . 

ادامه »

موضوعات: در سایه سار کلام ولی, سبک زندگی  لینک ثابت



 [ 07:17:00 ق.ظ ]





  اطلاع‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۶   ...
 
 
رهبر انقلاب اسلامی در پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۹۶، با اشاره به تلخی‌ها و شیرینی‌های سال گذشته، برای سال جدید دو نقطه‌ی کلیدی و اصلی را مشخص کردند؛ این دو نقطه عبارت است از تولید داخلی و اشتغال و عمدتاً اشتغال جوانان.
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENE.IR محورها و نکات پیام نوروزی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را در این اطلاع‌نگاشت مرور می‌کند.
 
موضوعات: در سایه سار کلام ولی  لینک ثابت



[دوشنبه 1396-01-07] [ 08:04:00 ق.ظ ]





1 2

  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما