متن سخنرانی حجت الاسلام مومنی:

حجت الاسلام مومنی

توجه به ویژگی های ارتباطی حضرت زهرا(س)

حضرت زهرا سلام الله علیها خصوصیات ویزه ای دارند که بیان خواهم کرد. توجه کنیم به ارتباطی که حضرت با پدر دارند و همچنین ارتباطی که بین مادر و دختر حاکم است؛ این ارتباط به قدری صمیمی است که حضرت خدیجه سلام الله علیها وصیتیشان را به حضرت زهرا سلام الله علیها می فرمایند تا ایشان به پیامبر صلی الله علیه و آله بگویند. آیه نازل شد که پیامبر به اعراب بگو تو را با اسم کوچک صدا نکنند چون به قدری عربها بی تربیت بودند که به مسجد می آمدند و اسم کوچک حضرت را صدا می زدند، آیه نازل شد که باید بگویند: یا رسول الله، حضرت زهرا سلام الله علیها وقتی این آیه را شنیدند به پیامبر صلی الله علیه و آله “یا رسول الله” گفتند اما حضرت فرمود: دخترم تو به من بگو بابا (ابی) این برای من بهتر است.

پیامبر صلی الله علیه و آله نارضایتی خودشان را با نگاه از خلخال و پرده ای که به درب منزل حضرت زهرا سلام الله علیها آویخته بود نشان دادند و بعد از خروج ایشان حضرت زهرا سلام الله علیها پرده را از جلوی درب برداشتند. ارتباط بین پیامبر صلی الله علیه و آله و حضرت زهرا سلام الله علیها بسیار صمیمی بود.

زمانی که رسول خدا صلی الله علیه و آله از دنیا می رفت گریه حضرت زهرا سلام الله علیها با جمله ی حضرت تبدیل به تبسم شد؛ از ایشان پرسیدند پیامبر صلی الله علیه و آله به شما چه فرمود که آرام شدید؟ حضرت فرمود: پدرم فرمود: اول کسی که از خاندانم به من ملحق می شود تو هستی.

وجود مقدس خاتم الانبیا صلی الله علیه و آله می فرماید: زمانی که رسالت به من فشار زیادی وارد می کرد وقتی وارد منزل می شدم و نگاهم به جمال زهرا و مادرش سلام الله علیهما می افتاد آرام می شدم.

پیامبر صلی الله علیه و آله آن قدر برای دخترش به قدری احترام قائل است که خم می شد دست ایشان را می بوسید. کدام پادشاه و رهبر را سراغ دارید که وقتی دخترش وارد می شود به احترامش می ایستد و به استقبال او  برود؟ کرارا نقل شده که اگر پیامبر صلی الله علیه و آله می خواستند از مدینه خارج شوند یا از سفری وارد مدینه شوند اول به خانه ی حضرت فاطمه سلام الله علیها می رفتند و می فرمودند: السلام علیکم یا اهل بیت نبوة.

ادامه مطلب :

جایگاه ممتاز حضرت زهرا(س) به عنوان همسر

مورد بعد، حضرت فاطمه سلام الله علیها وقتی 9 ساله بودند وارد خانه علی علیه السلام شد و 9 سال هم در خانه ی ایشان ماند اما حتی یک بار هم بار روی دوش حضرت علی علیه السلام نگذاشت و پیوسته بار از دوش ایشان برمیداشتند. حضرت فاطمه سلام الله علیها به عنوان یک همسر مطیع صددرصد علی ابن ابی طالب علیه السلام است؛ حتی یک بار هم حضرت علی علیه السلام را با نام کوچک صدا نکرد و می فرمود: یا ابالحسن، یا امیرالمومنین، ابن عم النبی. از آن طرف امیرالمومنین علیه السلام هنگام صدا کردن حضرت زهرا سلام الله علیها می فرمود: یا ام الحسنین، یا بنت رسول الله، یا فاطمه الزهرا؛ عاشقانه همدیگر را دوست می داشتند.

وقتی آن دونفر به می خواستند به ملاقات حضرت فاطمه سلام الله علیها بیایند حضرت آنها را نپذیرفت اما امیرالمومنین علیه السلام را واسطه کردند. چقدر امیرالمومنین علیه السلام آقاست، غربت ومظلومیت از یک سو و آقایی ایشان از سوی دیگر. حضرت کنار بستر حضرت فاطمه سلام الله علیها آمدند و به محض اینکه واسطه شدند حضرت فاطمه سلام الله علیها فرمود: علی جان خانه خانه ی توست و فاطمه هم کنیز توست.

وصیت نامه سیاسی حضرت زهرا(س)

حضرت فاطمه سلام الله علیها وصیت نامه ای دارند بسیار عجیب است: علی جان خودت متکفل کفن و غسل من شو، علی جان به زیارت قبرم بیا و مرا از یاد نبر. چرا حضرت این جمله را فرمودند و چه وصیتی است؟ این وصیت کاشف از عشق سرشار زهرا سلام الله علیها به علی علیه السلام است، حضرت در قالب وصیت نامه به امیرالمومنین علیه السلام می فرماید تا وقتی من زنده بودم مُسکن الفواد تو بودم و با دیدن من آرام می شدی حال که مرا از دست دادی فکر نکن بی کس و یار شدی به قبر من بیا و حرفهایت را با من بزن.

مگر حضرت زهرا سلام الله علیها و امیرالمومنین علیه السلام محرم نبودند؟ محرم تر از همسر هست؟ پس چرا وصیت می کند: علی جان من که مُردم پیراهن را از تن من درنیاور؟ چون نمی خواهد غصه روی غصه های علی علیه السلام بیاورد چقدر ایشان را دوست داشت! امیرالمومنین علیه السلام هنگام غسل بسیار گریه می کرد و می فرمود: فاطمه دردش را به من هم نگفته بود.

جایگاه ممتاز حضرت زهرا(س) به عنوان مادر

مورد سوم حضرت زهرا سلام الله علیها به عنوان یک مادر، چقدر زیبا نقش آفرین بوده است. بچه ها با پدر و مادر ارتباط مستقیم دارند و از آنها می آموزند. بچه ها برای سلامتی مادر سه روز روزه گرفته بودند اما موقع افطار یک نفر نیازمند فقیر و مسکین به درب منزل می آمد و افطارشان را به آنها می دادند. این خانه بچه تربیت می کند و کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام می شود. حضرت فاطمه سلام الله علیها هنگام دعا اول همسایه ها را دعا می فرمود و بعد خودشان، تربیت چنین خانه ای می شود امام حسین علیه السلام، روحیه ی ایثار و فداکاری.

بچه ها می بینند مادر با اینکه درد دارد اما شب ها به عبادت برمی خیزید، این خانه بچه تربیت می کند و می شود زینب کبری سلام الله علیها که در شام غریبان در اوج مصیبت و بلا نماز شب ترک نمی شود.

بچه ها می بینند وقتی یک نابینا به درب خانه می آید مادر عقب می رود و این حجب و حیا را از مادر دیدند پس حضرت نقش تربیتی ممتازی در بچه ها داشته اند.

جایگاه ممتاز حضرت زهرا(س) به عنوان بنده

مورد چهارم نقش آفرینی حضرت فاطمه سلام الله علیها به عنوان یک بنده ی خدا. عروسی را سراغ دارید که دقیقا شب عروسی لباس نوی خود را به فقیر بدهد؟ حضرت فاطمه سلام الله علیها لباس عروسی خود را به فقیر بخشید و همان لباس کهنه ی خود را پوشید. پیامبر صلی الله علیه و آله وقتی این صحنه را دیدند فرمودند: فداها ابوها؛ حضرت شروع به سفارش کردن به عروس و داماد کردند و فرمودند: علی جان کار بیرون با تو اما وقتی به منزل آمدی به فاطمه کمک کن. فاطمه جان کار منزل با تو اما مبادا چیزی از علی بخواهی که در توانش نباشد مبادا بار بر دوش علی بگذاری؛ بعد از خروج رسول الله صلی الله علیه و آله حضرت زهرا سلام الله علیها به شدت می گریست و فرمود: دیشب در منزل پدرم بودم امشب منزل تو هستم یادم آمد از لحظه ای که قرار است از خانه ی تو به خانه ی قبر بروم؛ در این شب حضرت زهرا سلام الله علیها و امیرالمومنین علیه السلام تا صبح با خدا مناجات کردند.

صبح پیغمبر صلی الله علیه و آله آمد و از آنها سوالاتی پرسید و آنها فرمودند: شوهر خوبی است و بهترین رفیق در مسیر بندگی خداست.

اقدامات سیاسی حضرت زهرا(س)

مورد پنجم کار سیاسی حضرت فاطمه سلام الله علیها است؛ حضرت کار سیاسی انجام داد بدون اینکه شأنش را از بین ببرد و شخصیتش زیر سوال برود، او برای دفاع از ولیّ خدا وارد صحنه ی سیاسی می شود. حضرت فاطمه سلام الله علیها یک وصیت نامه ی سیاسی دارند و علت اینکه فرموده مردم بر پیکرشان نماز نخوانند را بیان کرده است، می فرماید: «راضی نیستم امتی را که عهد خدا و رسولش را در مورد امیرالمومنین علیه السلام نقض کردند، بر من نماز بخوانند. این امت این همه به من ظلم کردند، امیرالمومنین علیه السلام مرا با خود می برد در حالی که حسن و حسین همراهمان بود و مردم را به خدا و رسول خدا متذکر می شدند، حق ما را نخورید به ما ظلم نکنید، اما مردم در شب وعده ی یاری به ما می دادند و صبح هنگام دست از یاری ما برمی داشتند. امتی که شهود مرا در فدک تکذیب کردند شاهدان من جبرئیل، میکائیل، ام ایمن، امیرالمومنین علیه السلام.»

حضرت فاطمه سلام الله علیها هر شاهدی می آورد آنها نمی پذیرفتند و درباره شهادت حضرت علی علیه السلام گفتند: شهادت تو مثل کسی است که آتش به تنور خانه اش می برد. توهینی به حضرت کردند که قابل بیان نیست.

افشاگری حضرت زهرا(س) از ماجرای آدم سوزی

حضرت فاطمه سلام الله علیها در ادامه فرمود: «کار به جایی رسید که امت حطب جزل به درب خانه ی ما آورد». “حطب جزل” سه معنا دارد: یک معنا به معنای کُنده ی درخت است که حلقه حلقه بریده شده است، معنای دیگر: بغل بغل هیزم خشک است و معنای سوم اسم یک نوع هیزم خاصی است که دود کم و حرارت زیاد دارد. حطب جزل را برای چه آورده بودند؟ برای سوزاندن یک درب؟ خیر درب با یک مشعل کوچک هم آتش می گرفت اما آنها نقشه ی دیگری داشتند، حضرت فاطمه سلام الله علیها فرمود: «آتش آوردند تا درب و خانه و ما را به آتش بکشند! امت این چنین بر من نماز بخوانند؟» یعنی می خواستند آدم سوزی کنند!

حضرت فاطمه سلام الله علیها هنگام راه رفتن چادر و جلبابشان از جلو روی زمین کشیده می شد، شاید حضرت می خواسته با وقار راه برود اما کاری با مادر ما کرده بودند که ایشان خمیده خمیده راه می رفت و راست قامت نمی توانستند حرکت کنند، شاهد بر مدعای ما گریه ی حضرت هنگام راه رفتن است اگر چادر بلند باشد که گریه ندارد. اما شاهد دیگر این است که حضرت به محض نشستن ناله ای سر دادند و فرمودند: یا ابتا یا رسول الله؛ درد درون سینه ی حضرت باعث شد ناله بزند.

موضوعات: کلام نور  لینک ثابت



[چهارشنبه 1395-11-20] [ 01:15:00 ب.ظ ]