حجاب از دیدگاه امام خمینی (ره) / برتری مادر نسبت به زن به علت عفاف اوست

مام خمینی(ره) که برای زنان و جایگاه آن ها در اجتماع ارزش ویژه ای قایل بودند در بیانات مختلف خود بر رعایت حجاب برای حفظ این جایگاه تاکید کرده اند. در صحیه سجادیه سخنان ایشان درباره حجاب موجود است:« باید توجه داشته باشید که حجابی که اسلام قرار داده است، برای حفظ آن ارزش‌های شماست. هر چه را که خدا دستور فرموده است –چه برای زن و چه برای مرد- برای این است که، آن ارزش‌های واقعی که این ها دارند و ممکن است به واسطه وسوسه‌های شیطانی با دست های فاسد استعمار و عمال استعمار پایمال می‌شدند. این‌ها ، این ارزش‌ها زنده بشود.»

«در اسلام زن باید حجاب داشته باشد، ولی لازم نیست که چادر باشد. بلکه زن می‌تواند هر لباسی را که حجابش را به وجود آورد اختیار کند.»
با دکتر فروغ نیلچی زاده مدرس دانشگاه درباره حجاب از منظر امام خمینی(ره) و ضرورت حجاب و عفاف گفتگو کردیم:

فروغ نیلچی زاده با بیان اینکه امام خمینی(ره) احیاگر معنویت در قرن کنونی است درخصوص دیدگاه ایشان درباره حجاب گفت: امام(ره) بازگشتی به ارزش های ناب توحیدی و الهی برای همه بشریت ارمغان آوردند. و زنان به جایگاه حقیقی خودشان که آن ها را در جایگاه برتر بعنوان مظهر خالقیت خدا و در مقام تقدس مادرانه قرار می دهد، بازگشتند. ایشان تاکید داشتند که این موضوع به عنوان عاملی برای مصونیت زن و حفظ جایگاه و ارزش زن در جامعه جدی بشود که استفاده ابزاری و استفاده کالایی و جنسی از زنان به صفر نزدیک شود.

ادامه مطلب :


وی افزود: این دیدگاه امام با این ویژگی خاص کمک می کند به اینکه در حقیقیت نسبت به نقش و جایگاه انسان در کل عالم هستی بازنگری صورت بگیرد. با این دیدگاه وقتی حجاب نقش انسان را در عالم هستی مشخص کند،می تواند به عنوان یک کارکرد بزرگ باشد. حجاب به عنوان یکی از ره آوردهای ناب توحیدی که در تمام مکاتب آسمانی است و موضوع اصلی نیست بلکه عفاف و حیا مدنظر است.
نیلچی زاده تصریح کرد: طبیعتا وقتی می گوییم مادر دومین کلمه مقدس عالم بعد از خدا است، آن چیزی که مادر را نسبت به زن برتری می دهد موقعیت عفیفانه اوست یعنی یک مادر فرزند خود را از همسر خود داشته باشد. با این ویژگی ها زن جایگاه مقدسی پیدا می کند. رفتار عفیفانه زنانه هم پایداری و ثبات خانواده و هم سلامتی ویژه زنان را فراهم می کند که بتواند در جایگاه حقیقی خودش کانون خانواده را حفظ کند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

موضوعات: در محضر علما  لینک ثابت



[سه شنبه 1396-04-20] [ 10:17:00 ق.ظ ]