متن سخنرانی استاد فاطمی نیا:

استاد فاطمی نیا

قدرت تمییز القائات شیطان از الهام

اللَّهُمَّ وَ أَنْطِقْنِی بِالْهُدَی، وَ أَلْهِمْنِی التَّقْوَی1؛ ترجمه تحت اللفظی این عبارت این می شود که: خدایا سخن گفتن مرا با هدایت همراه بفرما؛ اما سید می فرماید: “هدی” در اینجا به معنای بیان و حجت است یعنی خدایا اگر حرف می زنم حرفم را با بیان قوی و حجت همراه کن به طوری که شنونده قبول کند.

وَ أَلْهِمْنِی التَّقْوَی؛ خدایا به من تقوا الهام کن. لفظ “الهام” در قرآن و روایات زیاد داریم و گاهی اوقات به تعبیر وحی آمده در قرآن. این وحی به معنای اعم است، وحی اخص مخصوص انبیاست اما در قرآن فرموده به مادر موسی وحی کردیم، به زنبور حی کردیم؛ یعنی به او الهام کردیم و فهماندیم. گاهی وحی به معنای اشاره می آید. بسیاری اوقات از الهام تعبیر به وحی به معنای اعم می شود.

الهام مراتب دارد و البته با القائات شیطان نباید اشتباه شود چون شیطان هم القا می کند منتهی خدا به آدمهای متقی و خداترس وعده داده تا فرق القائات شیطان و پروردگار را بفهمند. سید می فرماید: الهام این است که خدا به عقل فرد چیزی الهام کند که او را وادار به فعل یا ترک کند که بعضی ها به آن خاطر رحمانی می گویند اما همه ی آنها یک حرف است.

معنای این قسمت این است: خدایا تقوا را به من الهام کن؛ یعنی مرتب مراقبم باش و جایی که می خواهم گناه کنم تقوا مانعم شود. تقوا در لغت یعنی همان خودنگه داشتن است و در عرف عبارت است از اینکه انسان به وسیله طاعت پروردگار احتراز کند از عقوبت خدا. در معنای اتقوالله گفته اند: از خدا بترسیم اما صحیحش این است که بگوییم: از خدا پروا داشته باشیم. بعضی از عارفان گفته اند کلید خیر دنیا و آخرت در تقوا جمع شده است.

ادامه مطلب :

>

فواید دوزاده گانه تقوا

گفته اند دوزاده خصلت در تقوا هست که از قرآن استخراج کرده اند:

اول اینکه دارندگان تقوا را مدح و ثنا کرده است هم از آنها و هم تقوا.

دوم: حفظ و حراست توسط خداوند از آثار تقواست خداوند فرموده: اگر صبر و تقوا پیشه کنید کید دشمنان هیچ ضرری به شما نمی رساند.

سوم: اگر کسی تقوا داشته باشد خدا او را یاری و تایید می کند؛ خداوند فرموده: خدا با متقیان است.

نجات از شدائد بوسیله تقوا

چهارم: نجات از شدائد و رزق و روزی حلال از آثار تقواست. اینها وعده های خداست. خداوند فرموده: وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا * وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ2؛ اگر کسی تقوای خدا را داشته باشد خدا یک محل خروجی از بلاها برایش می گذارد و به او روزی می دهد از جایی که اصلا گمان نمی برد. ایراد ما این است که فقط تردید داریم و به سراغ هر چه می رویم با تردید است و این کار را خراب می کند.

پنجم: عمل انسان اصلاح می شود؛ قال الله تعالی: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا يُصلِح لَكُم أَعمالَكُم 3؛ ای مومنین تقوا پیشه کنید و حرف محکم بزنید و خدا اعمالتان را اصلاح می کند.

جوانان عزیز توجه کنند در فضاهای مجازی دشمنان ما خیلی چیزها می نویسند و بعضی ها نعوذبالله مثل وحی مُنزل نقل می کنند که با قولوا قولا سدیدا سازگار نیست تا یقین نکنید آنها را نقل نکنید خیلی از آنها اصل و اساس ندارد.

ششم: از منافع تقوا بخشیده شدن گناهان است؛ قال الله تعالی: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا يُصلِح لَكُم أَعمالَكُم وَيَغفِر لَكُم ذُنوبَكُم4

هفتم: از منافع تقوا محبت خداست. قال الله تعالی: إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ5؛ خدا متقیان را دوست می دارد؛ چقدر این جمله زیباست.

راز قبول شدن اعمال

هشتم: از منافع تقوا قبول شدن اعمال است؛ إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِين6؛ انما ادات حصر است یعنی این و است و جز این نیست که خدا اعمال متقین را قبول می کند. این خیلی مهم و عجیب است.

خوب است جوانان فلسفه اعتکاف را بدانند؛ اعتکاف از “عکوف” مشتق است یعنی به ما یاد داده اند که همیشه پیش خدا بمانیم و از او چدا نشویم مثل طواف می ماند. خدا جسم نیست که دور خدا بچرخیم اما فلسفه طواف این است که نماد این کار باشد که ما دور خدا می چرخیم، وقتی کسی مکه می رود و بر می گردد باید یادش باشد چون دور خدا چرخیده دیگر نباید گناه کند و دل بشکند؛ یک معنای تنزهیی دارد. اینطور می شود که اعتکاف می کنیم اما هنوز بداخلاقی مان را درمان نکرده ایم.

دل شکستن مساوی با تخریب کعبه!

در مذمت دل شکاندن به شما مطلبی بگویم: مثلا به شما یک پول زیاد می دهند که به قدری زیاد است که در مدت عمرتان نتوانید خرج کنید و به شما می گویند مثلا یکی از خطهای سنگ کعبه را با یک مسماری خط بیانداز؛ شما نمی توانید این کار را انجام دهید. اما می دانید شیعیان امیرالمومنین علیه السلام که اطرافت هستند و حتی دلی که اندگی محبت امیرالمومنین علیه السلام در آن باشد حرمتش از کعبه بالاتر است، امام موسی بن جعفر علیه السلام فرمود: حرمت مومن از کعبه بالاتر است. وقتی دل می شکنید انگار کعبه را خراب کرده اید و خط انداختن که چیزی نیست.

طبرانی در کتاب معجم کبیر می نویسد: پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله رو به روی کعبه ایستاد و فرمود: ای کعبه چقدر حرمتت زیاد است اما حرمت مومن از تو بالاتر است.

جوان عزیز نماز شب خواندی، مکه و کربلا رفتی، اعتکاف و مشهد رفتی، نماز مستحبی خواندی اما مراقب باش اینها را ضایع نکنید و معمولا هم با زبان ضایع می شود.

نفی نژادپرستی در اسلام

نهم: از منافع تقوا این است که خدا انسان را عزیز می دارد و اکرامش می کند؛ إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَاللّهِ أَتقَاکُم 7؛ گرامی ترین و با کرامت ترین شما نزد خداوند با تقواترین شما هستند.

پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: تمام مردم اعم از سیاه، سفید و سرخ مثل دانه های شانه یکسان هستند. واقعا دین پرافتخاری داریم. امیرالمومنین علیه السلام در نامه ای به مالک اشتر فرمود: مردم که به تو مراجعه می کنند از دو صورت خارج نیستند: یا برادر دینی توست و مسلمان است و یا مسلمان نیست و همانند تو در آفرینش است. چنین سخنی در کدام دین هست؟ الان دعوا در دنیا بر سر این است که می گویند تو کجایی هستی و …

تولد دوباره چگونه حاصل می شود؟

دهم: از فواید تقوا مژده به هنگام مرگ است. مثلا مژده می دهند در بانک برنده شده ای یا عروسی فلانی است و تو را دعوت کرده اند. در هنگام مرگ دست از همه چیز بریده می شود و انسان می بیند هیچ چیز برایش فایده ندارد در چنین لحظه ای به انسان بگویند: تو نترس هیچ آسیبی به تو نمی رسد؛ (در چنین موقعیتی مژده معنا می دهد)

برو تولد دوباره پیدا کن، عیب ندارد انسان دوباره متولد شود. هیچ ایرادی ندارد و انتقاد نمی کنم جشن تولد بگیرید بعضی ها فقط در فکر این چیزها هستند اما تولد دوباره این است که با خدا قرار بگذاری گناه نکنی و دل نشکنی. حضرت عیسی علیه السلام فرمود: هرگز به ملکوت آسمان نمی رسد کسی که دو بار به دنیا نیامده باشد. برای همین است که می گویند:

 

    زاده ی ثانی است احمد در جهان                           صد   قیامت   بود   او   اندر عیان

   زو   قیامت   را   همی پرسیده اند                          ای قیامت تا   قیامت   راه چند؟

       با زبـان   حـال   می گفتی بسـی                          که ز محشر حشر را پرسد کسی؟

ما نمی توانیم مثل پیامبر صلی الله علیه و آله باشیم اما می توانیم یک عطری از او داشته باشیم. الَّذِينَ آَمَنُوا وَكَانُوا يَتَّقُونَ*لَهُمُ الْبُشْرَى فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآَخِرَةِ8؛ افرادی که در دنیا اهل ایمان و تقوا بودند برایشان مژده هست در همنین حیات دنیا و در آخرت هم هست. نقل کرده اند علامه طباطبایی روی تخت بیمارستان بیهوش شد افرادی که از دوستانشان بودند و دلشان نمی خواست بیهوش شوند می گفتند یک لحظه ایشان چشمشان را باز کرد و فرمود: همه ی کسانی که منتظرشان بودم آمدند. بعد از گفتن این حمله جشمانشان را بستند و ما فکر می کردیم بیهوش هستند اما بیهوشی کجا بود!

تمام انسان ها از فضای جهنم عبور خواهند کرد

یازدهم: از فواید تقوا؛ نجات پیدا کردن از آتش است.

ثُمَّ نُنَجِّی الَّذینَ اتَّقَوْا 9؛ سپس نجات می دهیم متقیان را. یک مثل می زنم یک هواپیماهایی هست که در آسمان یک خطی ایجاد می کنند آنها از تهران رد می شوند و در طبقات بالای آسمان هستند، می توانند بگویند: ما تهران رفته ایم و دروغ محسوب نمی شود، درست است که در تهران فرود نیامده اند و کاری نکرده اند اما اگر بگویند تهران رفته ایم دروغ نیست؛ بنابراین همه ی ما به جهنم خواهیم رفت نه اینکه در آنجا بسوزیم بلکه قاعده در این است در سوره مبارکه سوره مریم دقت کنید:

وَ إِنْ مِنْکُمْ إِلّا وارِدُها کانَ عَلى رَبِّکَ حَتْماً مَقْضِیّاً10؛ از شما کسی نیست که وارد جهنم نشود؛ خداوند متعال این جهنم رفتن را حتمی قرار داده است نه اینکه به جهنم برویم مثل همان هواپیماها که اجازه می گیرند از آسمان تهران رد شوند به این شکل از فضای جهنم رد می شویم طوری هم نیم شود اما یک عده ای از آنجا می افتند اما خدوند فرمود: ما متقیان را نجات می دهیم و نمی گذاریم به جهنم بیافتند، وَ نَذَرُ الظّالِمِینَ فیها جِثِیّاً 11 اما بقیه ظالمین همه به جهنم می افتند؛ به هر حال یکی از فواید تقوا این است که انسان از فضای جهنم رد می شود اما در جهنم نمی افتد.

سید در ادامه می فرماید: پس فهمیدی که تمام سعادت در تقواست و مواظب باش که تقوا گنچ بزرگی است.

موضوعات: کلام نور  لینک ثابت



[جمعه 1395-11-15] [ 08:18:00 ب.ظ ]