فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) کوهدشت
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        








جستجو






Random photo

مابه خدمت امام زمان(عج)میرسیم!!!



  آیه انالله وانا الیه راجعون   ...

? آیه «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُون» (۱۵۶ بقره) در مرگ هر انسانی در زبان وابستگانش، جاری است

? اما متأسفانه کمتر به معنای بلند عرفانی آن توجه می‌شود؛ «إِنَّا لِلَّهِ»؛ ما، مال خدائیم نه مال خودمان؛ یعنی احساس مالکیت که ما به خود نسبت می‌دهیم، حقیقتاً مال ما نیست

? بلکه مالکش خدا است؛ زیرا ما عبدیم

?و العبد و ما فی یده کان لمولاه

?عبد و آهرآنچه در دست دارد مال خداوند است

? بنابراین هستی‌ای که ما به خود نسبت می‌دهیم؛ هستی حق است که بشکل عاریه‌ای به ما انتساب یافته است؛ ولی این انتساب عاریه‌ای ما را بتوهم انداخته که خیال کنیم ما موجویتی داریم که مال خودمان است

? جمله «إِنَّا لِلَّهِ» به ما هشدار می‌دهد که این‌گونه مپندارید که این نسبت، حقیقی است؛ بلکه این انتساب، مجازی و قرضی است؛ و انتساب حقیقی از آن خدا است.

موضوعات: تدبر در قرآن  لینک ثابت



[جمعه 1400-02-03] [ 06:20:00 ب.ظ ]





  زن در جايگاه همسرى از منظر قرآن   ...


#همسران

زن در جايگاه همسرى از منظر قرآن

پوشاننده عيب‏‌ها
?«زنان‌تان لباس شمایند و شما لباس آن‌ها» (بقره،۱۸۷) همسران باید مانند لباس مايه‌ زينت و پوشاننده عيوب يكديگر باشند. از طرف دیگر همانطور که هوای سرد و گرم لباس متناسب دارد؛ همسر بايد رفتار خود را متناسب با نياز روحی طرف مقابل تنظيم كند.

مشاوره با همسر
? «مادران فرزندان خود را دو سال تمام شير مى‏‌دهند و اگر آن دو با مشورت يكديگر بخواهند كودک را زودتر از شير بگيرند گناهى بر آن‏ها نيست.»(بقره،۲۳۳) و «درباره فرزندان، كار را با مشاوره شايسته انجام دهيد.»(طلاق،۶) با توجه به آیات، خداوند زن را مشاوری مورد اعتماد برای مدیریت زندگی معرفی می‌کند.

پاسخ‏ به نيازهاى طبيعى همسر
? «زن خوب همچون مزرعه‌ مناسب و سلامت بذر(مرد)، شرط توليد بهتر است.» (بقره،۲۲۳) زن وسیله اطفاء هوسرانی مردان نیست، بلکه وسیله‌ای برای حفظ حیات بشر و تامین نیازها در چارچوب دین و اخلاق است.

موضوعات: تدبر در قرآن, روایت, سبک زندگی  لینک ثابت



[پنجشنبه 1399-11-16] [ 10:59:00 ب.ظ ]





  رفع یک شبهه   ...

شبهه:


چنان که می دانیم در متون اسلامی از تفسیر به رأی در مورد آیات قرآن کریم به

شدت نهی شده است.

تفسیر به رأی عبارت از تفسیری است که مفسّر بر اساس اندیشه های از پیش

ساخته، در آیات قرآن بنگرد و هدفش این باشد که برای نظریه خود از قرآن دلیلی

بیابد. به عبارت دیگر به جای عرضه عقیده خود بر قرآن، قرآن را بر عقیده خود

عرضه نماید.

مبنای حرمت و مذمت تفسیر به رأی، احادیثی است که از پیامبر و امامان

معصوم علیهم السلام رسیده است؛ چنان که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید:

مَن فَسَّرَ القُرآنَ بِرَأیهِ فَلیتَبَوّءْ مَقْعَدُهُ مِنَ النّارِ . 1

کسی که قرآن را به رأی خویش تفسیر نماید، جایگاه خود را در آتش دوزخ

مهیا ببیند.

از این رو ممکن است برای بعضی این مطلب مشتبه شود که تدّبر در قرآن نیز

شامل این نهی بوده و همگان مجاز به تدّبر در قرآن نباشند؛ زیرا لازمه تدّبر،

اندیشیدن در آیات قرآن و به دنبال آن برداشت نمودن از آنها است و ترس این

مطلب می رود که در حین اندیشیدن، شخص نظر خود را به جای نظر قرآن قرار

دهد و نتیجه گیری نماید.

در پاسخ به این شبهه می گوییم:

ادامه »

موضوعات: تدبر در قرآن  لینک ثابت



[چهارشنبه 1399-09-12] [ 10:03:00 ق.ظ ]





  سند قرآنی فطریه   ...

 

 

 


#سند قرآنی فطریه: قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى (14 أعلی) وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى (15 أعلی) ..
تفسیر قرآن را فقط و فقط باید از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) خواست، ولا غیر…

?https://eitaa.com/fatemehzahra313yar

موضوعات: کلام نور, تدبر در قرآن  لینک ثابت



[چهارشنبه 1398-03-15] [ 02:37:00 ب.ظ ]





  مستندسازی بیانیه گام دوم انقلاب به آیات قرآن ( pdf )   ...

  _-1.pdf


? #گام_دوم_انقلاب ?

? #تبلیغی

? مبانی قرآنی گام دوم انقلاب

? مستندسازی بیانیه گام دوم انقلاب به آیات قرآن ( pdf )

? مناسب برای تبلیغ #ماه_رمضان

✍️ استاد محسن #قرائتی


https://eitaa.com/fatemehzahra313yar

 

 

موضوعات: بیانیه ها, تدبر در قرآن, بیانات رهبر  لینک ثابت



[یکشنبه 1398-02-15] [ 03:37:00 ب.ظ ]





  عبادت زیادبعضی ها...   ...

فریب عبادت زیاد بعضی ها را نخورید

امام علی علیه السلام به “کمیل بن زیاد” فرمود:
ای کمیل!

شیفته کسانی که نماز طولانی می خوانند و مدام روزه می گیرند و صدقه می دهند
و گمان می کنند که آدمهای موفقی هستند، مباش و فریب آنها را نخور.

زیرا ممکن است که به این عبادات “عادت” کرده باشند
یا بخواهند عمداً مردم را فریب دهند.

ای کمیل!
شیطان وقتی قومی را دعوت به گناهانی مثل ، شراب خواری، ریا و آنچه شبیه این گناهان است می نماید
عبادات زیاد را با طول رکوع و سجود و خضوع و خشوع پیش آنان محبوب می گرداند.

وقتی خوب آنها را به دام انداخت
آنگاه آنان را دعوت به ولایت و دوستی پیشوایان ظلم و ستم می نماید.

                   بحارالانوار ، جلد ۸۱ ، صفحه ۲۲۹

موضوعات: تدبر در قرآن, نماز, حکایت  لینک ثابت



[چهارشنبه 1397-10-12] [ 01:18:00 ب.ظ ]





  راه های مبارزه بانفس   ...


علمای علم اخلاق و نویسندگان کتاب های اخلاقی که از قرآن و عترت الهام گرفته برای مبارزه با نفس و تهذیب و تزکیه آن راه های مختلفی ارائه داده اند که به چند نمونه آن در ذیل اشاره می شود:

 

الف) بعضی از نویسندگان محورهای اصلی مبارزه با نفس را در سه امر خلاصه کرده اند:
1ـایمان به مبدأ و معاد
اگر انسان در همه حال توجه به مبدأ و معاد داشته و این توجه از روی ایمان و اخلاص و معرفت باشد و از یاد مرگ و آخرت غفلت نکند، زمینه را برای رشد و نمای خودخواهی و مفاسد حاصل از آن از بین می برد، و انسان را تسلیم فرمان خدا و اطاعت از او می نماید.

بنابر این، انجام دادن احکام الهی در تمام مراحل زندگی روزمره، با نیت خالص و فقط به منظور تقرب به خدا، بهترین و کامل ترین روش برای مهار کردن حس خود خواهی و مبارزه و غلبه بر نفس سرکش است.

2ـایجاد تعادل در امیال
اسلام با ارائه احکام و دستورهایی در قالب «شریعت» که حتی شامل جزئی ترین اعمال و رفتار انسان می شود، حدود مناسب هر میل و گرایش را تعیین نموده که اگر این محدوده رعایت شود، از هر گونه افراط و تفریط جلوگیری به عمل می آید.

بنابر این التزام به احکام شرع در تمام زمینه ها، در واقع راه حل عملی برای ایجاد تعادل در بین امیال گوناگون و جلوگیری از رشد بی رویه خودخواهی و هواهای نفسانی (نفس اماره) است.

3ـمبارزه مستقیم با مظاهر خود خواهی و نفسانی
اسلام در تعالیم خود به طور مستقیم، با آثار و مظاهر خود خواهی و هواهای نفسانی به مبارزه ای جدی و همه جانبه می پردازد. به عنوان مثال، اسلام با صفاتی از قبیل، حسد، خود خواهی، جاه طلبی، کینه توزی، خود برتربینی. .. و به طور کلی با نفس اماره به شدت مبارزه می کند، حتی به مومنین توصیه می فرماید که پا روی نفس اماره بگذارند و بدی دیگران را با نیکی پاسخ دهند. «ادفع بالتی هی احسن» مراعات همین اصل در تضعیف هواهای نفسانی بسیار موثر و راهی عملی در مبارزه پیگیر با آن است.

ب) بعضی از بزرگان علم اخلاق برای مبارزه با نفس و تهذیب آن، راه هایی را ارائه فرمودند، که عبارتند از:
1ـپیشگیری:
رعایت بهداشت روانی و پیشگیری از گناه و اخلاق زشت بهترین و سهل ترین مراحل تهذیب نفس می باشد؛ زیرا نفس در ابتدا به ظلمت گناه آلوده نشده و از نورانیت و صفای فطری برخوردار است و برای انجام دادن کارهای نیک آمادگی بیش تری دارد طبعاً بهترین دوران برای تهذیب و مبارزه با نفس دوران نوجوانی، جوانی حتی کودکی است، زیرا پیشگیری از گناه و عادت به مراتب آسان تر است. اگر انسان مرتکب گناه شد و اخلاق زشت را پایه گذاری کرد و شیطان را بر نفس خویش راه داد، ترک گناه حتماً بر ایشان دشوارتر خواهد بود. شیطان و نفس اماره می کوشند ارتکاب یک یا دو بار گناه را کوچک و بی اهمیت جلوه دهند تا به دین وسیله نفوذ یابند و نفس را به گناه معتاد سازند که در آن صورت ترک عادت بسیار دشوار خواهد بود.

علی ـ علیه السلام ـ فرمود: بر هوای نفست غلبه کن، قبل از این که نیرومند گردد، که اگر قوی شد تو را مسخر می سازد و به هر طرف که بخواهد می کشد. در آن صورت نمی توانی در برابرش مقاومت نمایی (طاهری، 1369، ص 101).

2ـترک دفعی:
اگر نفس به گناه آلوده شد، نوبت به پاکسازی می رسد، پاکسازی را به چند طریق می توان شروع کرد که بهترین آن ها انقلاب درونی و ترک دفعی و کلی است. انسانی که به رذائل اخلاقی آلوده شد می تواند به سوی خدا بازگردد و توبه نماید و قلب را از آلودگی به گناه پاکیزه و نفس اماره را مغلوب گرداند و زمام نفس را برای همیشه در اختیار بگیرد.

این انقلاب درونی گاهی بر اثر یک جمله کوتاه از یک گوینده و استاد وارسته خودساخته، از مرشد الهی تهذیب شده، وقوع یک حادثه غیر عادی، شرکت در مجالس موعظه و دعا، شنیدن یک آیه و روایت و یا تفکر و اندیشه کوتاه برای انسان حاصل می شود. گاهی یک حادثه کوچک همانند جرقه قلب را دگرگون و روشن می سازد. افراد زیادی که بدین وسیله دست از گناه کشیده اند در تهذیب نفس توفیق یافته اند و در طریق سالکین قرار گرفته اند، مانند بشر حافی، فضیل ایاز. علی ـ علیه السلام ـ فرمودند: «بهترین عبادت ها غلبه و ترک کردن عادت هاست».

3ـترک تدریجی:
اگر همت و توان ترک دفعی گناهان را نداریم، می توانیم تصمیم بگیریم این عمل را تدریجا انجام دهیم. نخست به عنوان آزمون از ترک یک یا چند گناه آغاز کنیم و آن قدر ادامه دهیم تا بر نفس اماره پیروز گردیم و ریشه آن گناه را قطع نماییم و همین عمل را درباره گناهان دیگر تا پیروزی نهایی ادامه می دهیم. در نتیجه با ترک هر گناهی نفس اماره تضعیف و قدرت و توان ما نسبت به ترک گناه و تهذیب نفس بیشتر می گردد، زیرا هر شیطانی که بیرون رود فرشته ای جایگزین می شود و هر نقطه سیاه گناهی که از صفحه دل زایل گردد، به همان مقدار بر سفیدی و نورانیتش افزون خواهد شد، و با تلاش و کوشش می توان شیطان را از خانه دل بیرون راند و نفس اماره را مهار کرد و خانه دل را به خدا و فرشتگان مقرب او اختصاص داد. «و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا» (عنکبوت / 69).

ج) یکی دیگر از استادان من راه هایی را برای مبارزه با نفس و تزکیه و تهذیب بیان فرمودند که سبب و وسیله کسب فضائل و دوری از رذایل و راه رسیدن به سعادت و رستگاری و کمال انسان خواهد بود که فهرست اهم آن عناوین عبارتند از:

1.خود شناسی؛

2.خود آگاهی و احساس مسئولیت (یقظه)؛

3.خدا آگاهی (تذکر)؛

4.سیر در آفاق و انفس (تفکر و تدبر)؛

5.دوستی و دشمنی برای خدا؛

6.علم به شرایع و احکام؛

7.انتخاب دوستان صالح؛

8.پرهیز از محرمات (غیبت، دروغ، سخن چینی، تهمت، مسخره کردن،. ..)؛

9.عمل به مستحبات و ترک مکروهات؛

10.توبه و استغفار؛

11.انجام دادن واجبات؛

12.مرابطه، مراقبه، محاسبه و معاتبه؛

13.غیبت و اخلاص؛

14.ریاضت و مجاهدت با نفس؛

15.خدمت به بندگان خدا؛

16.توکل و اعتماد به خدا؛

17.خوش رفتاری با مردم (صله رحم، عیادت بیمار، رعایت حقوق و حفظ حریم دیگران، عفو و اغماض، وفای به عهد و…)

18.رعایت آداب و سنن در تمام شوون زندگی فردی و اجتماعی.

 

منبع:پایگاه اطلاع رسانی حوزه

موضوعات: آسیب های فردی, تدبر در قرآن  لینک ثابت



[شنبه 1397-09-10] [ 11:59:00 ق.ظ ]





  قرآن بهترین منبع پاسخگویی به شبهات است   ...

حجت الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی صادقی، امروز در جمع طلاب مدارس علمیه استان قزوین، در شبستان مسجد النبی صلی الله علیه و آله ، با بیان این که انقلاب اسلامی امانت امام راحل و شهداء در دست ملت است، گفت: باید اصول و ارکان انقلاب را حفظ کنیم تا ستون‌های آن ثابت بماند.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد:

انقلاب و نظام اسلامی به برکت خون شهداء همیشه زنده بوده و همین امر موجب پریشانی استکبار شده و آنها هر روز یک فریاد سر می‌دهند.

وی افزود: روحانیت به تبعیت از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیه السلام رسالت هدایت مردم را بر عهده دارند و باید تلاش کنند مردم را در صراط مستقیم الهی قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین حاجی صادقی خاطرنشان کرد: در نظام‌های ولایی، روحانیت علاوه بر ارائه طریق و تبلیغ، وظیفه راهبری مردم به سوی حق را نیز برعهده دارد و همان‌گونه که تبلیغ الزاماتی دارد، رسالت راهبری کردن نیز الزاماتی دارد و آسیب‌شناسی اخلاقی، پرهیز از اموری که شأن ربوبی ندارد و دوری از شبهات، از جمله مهم‌ترین الزامات روحانیون برای رسالت راهبری مردم در نظام ولایی است.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسدارن با بیان این که انسان منهای دین مرده‌ای بیش نیست، و با انجام دستورات الهی و دینی و فرمانبری از خدا شاهد زنده شدن روح انسان‌ها خواهیم بود، ادامه داد: به برکت اسلام ناب که با انقلاب اسلامی احیا شد مردم حیات پیدا کرد‌ه‌اند و امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی در همه عرصه ها پیشتاز و پیشگام است.

حجت الاسلام والمسلمین حاجی صادقی به وظیفه مهم روحانیت اشاره کرد و بیان داشت: روحانیت سخنگوی دین خداست و اولین سخنگوی دین  رسول گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله بود.

وی خاطرنشان کرد: ایستادگی، ثبات قدم و بصیرت از جمله عواملی است که باید همگان از آن ها، در مقابل تهدیدها و جنگ نرم دشمن و کسانی که به دنبال آسیب رساندن به ارکان و اصول انقلاب هستند، برخوردار باشند.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان این که امروز شبهات مختلفی از سوی دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی مطرح شده که باید توسط روحانیون به خوبی در جامعه پاسخ داده شود، گفت: قرآن بهترین منبع پاسخگویی به سؤالات و شبهات است و امروز روحانیت در جامعه اسلامی وظیفه خطیری بر عهده دارند.

حجت الاسلام والمسلمین حاجی صادقی به انتخابات ۲۹ اردیبهشت اشاره کرد و گفت: دشمنان تمام تلاش خود را به کار گرفته تا ملت ایران در این عرصه حضور پیدا نکنند، ولی به فضل الهی این ملت هم با حضور در این آزمون بزرگ سیلی محکمی به یاوه گویان و دشمنان نظام جمهوری اسلامی خواهند زد.

حوزه

موضوعات: در محضر علما, تدبر در قرآن  لینک ثابت



[چهارشنبه 1396-02-13] [ 10:05:00 ب.ظ ]





  آیات قرآن درباره صبر   ...

شکیبایى و صبر در آنچه که قرآن و روایات نسبت به آن دستور صبر داده اند ، مسأله اى الهى و اخلاقى و انسانى است.

آیات قرآن درباره صبر

شکیبایى و صبر در آنچه که قرآن و روایات نسبت به آن دستور صبر داده اند ، مسأله اى الهى و اخلاقى و انسانى است ، و امرى است محبوب حق ، و سزاوار اجر بزرگ و ثواب عظیم . صبر ، عامل حفظ دین و نگاهبان انسان از بى میل شدن به حق و حقیقت ، و عامل تقویت روح و روان ، و حافظ انسان از افتادن در دام شیاطین جنى و انسى است .

انسان اگر در پیشامدها و حوادث تلخ و شیرین که غارتگر دین و ایمان است ، و به هنگام طاعت و عبادت ، و به وقت گناه و معصیت صبر کند ، به این معنا که حوادث را هماهنگ با قواعد الهى تحمل کند ، و براى نجات خود به دشمنان حق پناه نبرد ، و به وقت طاعت و عبادت خود را در گردونه ى بندگى قرار دهد و مقاومت کند ، و زمان آماده شدن زمینه ى معصیت و گناه ، تلخى گذشت از لذتها را به دوش جان بردارد ، به فرموده ى قرآن مجید مستحق صلوات و رحمت خداوند مى شود .

 
وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِینَ
 
( و طلب یارى کنید از خدا به صبر کردن در مصائب (بعضى گفته ‏اند: مراد، روزه، و صبر در تشنگى و گرسنگى آن است) و طلب یارى کنید و مساعدت خواهید در رستگارى دنیا و آخرت از خدا، به نمازگزاران البته نماز، سنگین و گران است مگر بر کسانى که حال خضوع و ذلت به درگاه خدا دارند، که ایشان از نماز، سنگینى نبینند و بلکه لذت برند) سوره بقره آیه ۴۵  
 

ادامه »

موضوعات: تدبر در قرآن  لینک ثابت



[چهارشنبه 1396-01-16] [ 09:48:00 ب.ظ ]





  چقدر می‌توانیم کم‌فروشی کنیم؟   ...

شاید بارها و بارها نام تعزیرات به گوشتان خورده باشد و فروشندگانی را دیده باشید که به دلیل کم‌فروشی و گرانفروشی در بازرسی‌های این نهاد نظارتی لرزه به اندامشان می‌افتد…

خداوند متعال در آیه‌های مختلفی صراحتا به مسئله کم‌فروشی و احتکار پرداخته است. اگرچه به صورت صریح کلمه گران‌فروشی در قرآن کریم به چشم نمی‌خورد، اما با کمی تعمیق در آیات قرآن متوجه می‌شویم که ادله منع احتکار و خطاکار یا ملعون دانستن محتکر در حقیقت به معنای نکوهش و منع گران‌فروشی است؛ زیرا که قصد محتکر از مخفی کردن ارزاق عمومی تشدید مضیقه و ازدیاد تقاضا و بالا بردن قیمت کالای احتکار شده است که در حقیقت احتکار مقدمه گران فروشی است.
 
شاید بارها و بارها نام تعزیرات به گوشتان خورده باشد و فروشندگانی را دیده باشید که به دلیل کم فروشی و گرانفروشی در بازرسی های این نهاد نظارتی لرزه به اندامشان می افتد، اما بعضی هایمان فراموش می‌کنیم که روزی به خداوند باز خواهیم گشت.
 
موضوع کم‌فروشی آنقدر مهم است که در قرآن کریم یک آیه به نام کم‌فروشان وجود دارد. در آغاز این سوره اینطور می‌خوانیم : 
 
“بسم الله الرحمن الرحیم ،اى بر کم‌فروشان. آنان که وقتى براى خود پیمانه می‌‏کنند، حق خود را بطور کامل می‌‏گیرند. امّا هنگامى که می‌‏خواهند براى دیگران پیمانه یا وزن کنند، کم می ‏گذارند. آیا آن‌ها گمان نمی‌‏کنند که برانگیخته می‌‏شوند. در روزى بزرگ. روزى که مردم در پیشگاه پروردگار جهانیان می‌‏ایستند”

ادامه »

موضوعات: تدبر در قرآن  لینک ثابت



[سه شنبه 1396-01-08] [ 07:26:00 ق.ظ ]





1 3

  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما