از روایات می توان فهمید که در ماه رمضان باب رحمت واسعه الهی باز می شود و این به یک معنا دعوت و انگیزه بخشی و تشویقی است که همه انسان ها با هر درجه از ایمان بیایند و در این ایام ایمان خود را به محک آزمون بگذارند.
 
 
 
حجت الاسلام محمدجواد رودگر، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در پاسخ به پرسشی در مورد وجهه رحمانیت خداوند در ماه مبارک رمضان و این روایت که درهای رحمت الهی در این ایام گشوده است، اظهار کرد: خداوند سبحان هم رحمان است و هم رحیم. رحمان اسم خاص و صفت عام است ولی رحیم اسم عام و صفت خاص است؛ اگر تفاوت این دو را با یکدیگر درست دریافت کنیم راز اینکه ماه مبارک رمضان یا برخی ایام دیگر که جنبه های قدسی و معنوی دارند را درک خواهیم کرد.
 
وی ادامه داد: اینکه برخی ایام نظیر ماه مبارک در (ازمنه و امکنه) و یک موقعیت خاصی را در دستگاه الهی پیدا می کنند به این معناست که اگر در زمانی خاص یا در مکانی خاص، عبادت و مناسکی را انجام دهیم از کارکرد ویژه ای در نظام معنوی برخوردار است.

این پژوهشگر تصریح کرد: درست است که خداوند رحمانیت و رحیمیت و به معنای عام کلمه رحم واسعه دارد ولی این رحمت واسعه شامل همه موجودات عالم در نظام تکوین می شود و آنجا دیگر به تقسیم مومن و کافر و ارزش و غیرارزشی و مجاهد و غیرمجاهد و ابن قبیل تقسیم بندی ها وجود ندارد، همانجا که جماد و نبات و حیوان از رحمت واسعه الهی برخوردارند همه انسان ها هم از رحمت واسعه الهی برخوردارند.

صفحات: 1 ·

موضوعات: در محضر علما, مناسبت ها, سبک زندگی  لینک ثابت



[یکشنبه 1396-03-07] [ 12:59:00 ب.ظ ]