معمولا در تعطیلات، برخی از مردم در خلال سفر خویش، به اماکن مقدس و مذهبی نیز سفر می کنند. آشنایی با کتاب های زیارتی می تواند شیرینی تفریح را افزون نماید.

م

زیارت، عملی عبادی است به معنای حضور در پیشگاه پیشوایان دینی یا نزد قبور آنان یا دیدار از مکانی مقدس یا محترم برای اظهار ارادت و احترام و کسب فیض معنوی. زیارت همواره از اعمال پسندیده اسلام بوده و در طول تاریخ، مسلمانان به آن عنایت و اهتمام داشته‌اند. این عمل عبادی، نزد شیعیان جایگاهی ویژه و اثرات معنوی و ثواب بسیاری دارد. به دلیل جایگاه مهم زیارت در فرهنگ شیعه، این عمل، از ویژگی‌ها و نمادهای شیعیان به شمار می‌رود.

فرقه وهابیت با تفسیر‌هایی خاص از برخی آیات قرآن مدعی است زیارت با سنت پیامبر(ص) سازگار نیست و شبهه‌هایی را درباره این موضوع مطرح ساخته است. این شبهات باعث شده است تا علمای شیعه و اهل سنت به پاسخگویی و دفاع از مشروعیت زیارت برآیند.

در ژانر دینی،از کتاب هایی که در خصوص زیارت ها نگارش شده اند و کارویژه آنها، آموزش ادعیه و خواندن آنها در اماکن مختلف دینی است، به کتاب الزیارات شهرت دارند.

معمولا ایام عید که زمان تفریح و تعطیلات است، برخی از مردم در خلال سفر خویش، به اماکن مقدس و مذهبی نیز سفر می کنند. آشنایی با کتاب های زیارتی می تواند شیرینی تفریح را افزون نماید.

ادامه مطلب :


کامل الزیارات،کتابی با محتوای زیارتی

كتاب كامل الزیارات مجموعه روایاتى از ائمه علیهم السلام درباره شیوه زیارت حضرت رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم و دیگر امامان و امامزادگان علیهم السلام و ثواب و فضل آن مى‏باشد.

از ویژگى‏هاى مهم این كتاب توثیق عام روات آن است یعنى ابن قولویه در آغاز كتاب تمام روات آنرا توثیق كرده و این كمكى بزرگ براى توثیق بسیارى از روات شیعه است كه نامى از آنها در كتاب‏هاى رجالى نیامده یا توثیق نشده‏اند. كتاب كامل الزیارات گنجینه‏اى ارزشمند درباره شیوه زیارت خاندان عصمت و طهارت مى‏باشد كه از ائمه معصومین علیهم السلام به ما رسیده است.

 این كتاب از مهم‏ترین منابع روایى ما در این زمینه و یكى از معتبرترین مراجع كتب دعا و زیارات متأخرین مانند« مفاتیح الجنان» شیخ عباس قمى مى‏باشد.

انگیزه نگارش‏

 راویان بزرگ شیعه در قرن‏هاى اولیه اسلام با همت و تلاش والاى خود سعى در زنده نگه داشتن یاد و سخنان ائمه معصومین علیهم السلام داشتند و در این راه از هیچ كوششى فروگزار نكردند. آنان تمام عمر خود را صرف شنیدن و نقل و نوشتن روایات آن امامان بزرگوار كرده‏اند.

مؤلف این كتاب نیز یكى از چهره‏هاى درخشان روات شیعه است. وى انگیزه نگارش كتاب كامل الزیارات را این گونه بیان مى‏فرماید: « من این كتاب را براى تقرب به درگاه الهى و پیامبر و على و فاطمه و ائمه صلوات الله علیهم اجمعین و نشر زیارت آن بزرگواران در میان برادران مؤمنم نگاشتم.»


منابع:
1. جامع الاحادیث نور
2. دانشنامه اهل بیت

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت



[پنجشنبه 1396-01-31] [ 11:42:00 ق.ظ ]