آیت الله مصباح یزدی:

داستان انتخابات اخير و پيروزي‌هايي که دشمنان هم به آنها اعتراف کردند يکي از نمونه‌هاي نصرت الهي است که در طول تاريخ براي پيروان حق و به خصوص مسلمانان اتفاق افتاده و هر وقت مردم قدردان اين نعمت‌هاي الهي، مخصوصا نعمت‌هايي که همراه با مددهاي غير عادي بوده، شکر کردند خدا بر نعمت‌شان افزوده و موفقيت‌هاي بيشتري نصيب‌شان کرده است. ما هم به همين دليل در مقام شکر الهي برمي‌آييم و به فرمايش مقام معظم رهبري ـ‌دامت برکاته‌ـ جبهه خضوع بر آستان ربوبي مي‌ساييم که اين موفقيت را نصيب جامعه ما کرد و کشور و ملت ما در مقابل دشمنان سرفراز شدند.

عامل اين نعمت و پيروزي در درجه اول شخص مقام معظم رهبري ـ‌مد ظله العالي‌ـ بودند؛ اين، هم بر دوست و هم بر دشمن مخفي نيست. هر چند کساني دوست ندارند اين امر ابراز و به آن پرداخته شود؛ ولي دوست و دشمن مي‌دانند که تدبيرهاي حکيمانه ايشان و دلسوزي، صداقت و اخلاص‌شان در برابر خداي متعال و انجام وظايف، بزرگ‌ترين عامل براي موفقيت‌هايي است که در طول مدت قريب به ربع قرن که ايشان پرچم ولايت را به دست دارند، نصيب مردم ايران شده و اين انتخابات هم نمونه‌اي از اين پيروزي‌ها بود. البته در درجات پايين‌تر کساني که بيشتر از نعمت وجود ايشان و همين طور از ساير نعمت‌هاي الهي قدرداني کردند استحقاق نعمت‌هاي بيشتر را پيدا کردند و اميدواريم که در آينده هم عنايات الهي روزافزون شود.

ادامه مطلب :

ارتباط مسأله انتخابات با تشکيل جبهه پايداري و وظايفي که مقتضاي پيدايش اين پديده است ايجاب مي‌کند که در چند جهت تأمل کنيم: اول اصل موفقيت چشمگيري که حاصل شد؛ اين پيروزي واقعا براي دوستان جبهه پايداري و براي بسياري از دوستان ديگر بيش از حد انتظار بود؛ مخصوصا با توجه به امکانات ضعيفي که در اختيار نامزدهاي اين جبهه بود و فرصت کمي که از زمان تشکيل جبهه پايداري تا زمان انتخابات وجود داشت؛ در مقايسه با کساني که بيش از سي سال سابقه و تجربه داشتند، مردم آنها را بيشتر مي‌شناختند، در طول دوران نهضت و بعد از پيروزي انقلاب پست‌هاي حساس داشتند؛ هم‌چنين ساير امتيازات که آنها داشتند در مقابل چند نفري که به عنوان جبهه پايداري حرکتي را شروع کردند، در حالي‌که موقعيت‌شان نسبت به آن‌ها خيلي ضعيف‌تر بود؛ هم امکانات مادي‌شان و هم فرصت کمتري در اختيار داشتند. با توجه به اين نقطه‌ها که به يک معنا نقطه‌هاي ضعف است، موفقيت‌هايي که نصيب اين جبهه شد خيلي بيش از حد انتظار بود. خدا را بايد در مقابل اين نعمت شکر کنيم و ببينيم چه عواملي موجب اين موفقيت شده است؛ چون خداي متعال نعمتش را بدون استحقاق و گتره‌اي به افراد نمي‌دهد و چنين نيست که هر کسي لياقت هر نعمتي را پيدا کند. بايد ببينيم چه عوامل و چه نقطه‌هاي مثبتي در اين گروه بوده که استحقاق چنين نعمتي را پيدا کرده‌اند؛ بايد اين نقاط مثبت را شناسايي کنيم و آنها را تقويت کنيم.

به نظر من مهم‌ترين عامل روح اخلاص عزيزاني است که اقدام به تشکيل اين جبهه و فعاليت‌هاي انتخاباتي اخير کردند. با مراجعه به منابع ديني و مشاهده تجربه‌هاي تاريخي، به خصوص در زمان حاضر با ملاحظه ويژگي‌هاي حضرت امام ـ رحمه‌الله ‌ـ و مقام معظم رهبري ـ‌دامت برکاته‌ـ ‌و ديگراني که از اين حيث به ايشان شبيه‌تر بودند، نقش اخلاص را در موفقيت‌هايشان مي‌بينيم. ما هم بايد از اين موضوع درس بگيريم و هر کس سعي کند اين عامل را در خودش تقويت کند. اين يک تعارف يا شعار سياسي نيست؛ بلکه حقيقتي است. هر کس با خدا معامله کند و خالص‌تر باشد، خدا هم بيشتر به او کمک مي‌کند. اين نقطه مثبتي است که ما بايد به آن توجه داشته باشيم و آن را در خودمان تقويت کنيم.

عامل ديگر برخورد متيني بود که اين دوستان با ديگران داشتند. همه مي‌دانيم کساني که با اين جبهه موافق نبودند چند گروه کاملا متفاوت بودند: از يک سو اصلاح‌طلبان، از سوي ديگر طرفداران جريان انحرافي، بعضي از دوستان اصول‌گرا هم تصور مي‌کردند رقيب جديدي برايشان پيدا شده که موجب اختلاف در جبهه اصول‌گرايي مي‌شود، از جهت ديگري با اين گروه مخالفت مي‌کردند و گاهي اين مخالفت‌ها به صورتي دور از انتظار انجام مي‌شد. تا جايي که من اطلاع دارم برخورد دوستان با اين مخالفت‌ها در مقام مقايسه با ديگران خيلي متين‌تر و منطقي‌تر بود و همين امر مردم را بيشتر به اين گروه علاقه‌مند کرد. مردم از درگيري‌هاي سياسي و گروهي خسته شده‌اند، طبع آدميزاد هم چنين برخوردهايي را نمي‌پسندد. اما منطق و استدلال و برخورد مؤدبانه و متين انگيزه بيشتري براي گوش دادن و تحت تأثير واقع شدن ايجاد مي‌کند. به نظر من اين هم عامل مثبتي بود که بايد تقويت شود. گاهي شنيده مي‌شد که کمي تندي يا عصبانيت در گوشه و کنار وجود داشته، به نظر من بهتر است که ما در صدد تقويت متانت و منطق باشيم. اگر نقطه‌هاي ضعفي هم در جريان کار بوده بايد آنها را هم بشناسيم و اصلاح کنيم. اما آن‌چه به نظر بنده مي‌رسد که در اين جلسه روي آن تأکيد کنم فراتر از اين مسايل است.

در جمع گروهي از اعضاي جبهه پايداري انقلاب اسلامي - قم -90/12/22

موضوعات: در محضر علما  لینک ثابت



[جمعه 1395-12-06] [ 08:58:00 ق.ظ ]