متن سخنرانی حجت الاسلام سیدمحمدرضا مرتضوی:

حجت الاسلام مرتضوی

ارتباط فاطمیه و امر ولایت و امامت

فاطمیه احیاء فرهنگ است، بسترسازی در رابطه با استحکام عقیده شیعه در رابطه با امر ولایت و امامت است. احیای فرهنگ فاطمی باعث می شود ارتباطی با اهل بیت علیهم السلام برقرار کنیم که اگر درست باشد بستری برای خودمان فراهم کرده ایم. اصراری که علما درباره وحدت دارند وحدت در مقابل دشمن مشترک است. بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله دو مکتب ایجاد شد؛ مکتب خلفا و مکتب اهل بیت علیهم السلام. آیا می شود دو مکت حق روبه روی هم قرار بگیرند؟ قطعا نمی شود حال ببینیم. کدام مکتب مکتب سعادت و کدام مکتب مکتب ضلالت است. برای فهم این مطلب باید تاسی به حضرت صدیقه سلام الله علیها کنیم و ببینیم حضرت کدام مکتب را مکتب هدایت می دانند.

جمع آوری بیش از 500 سند از اهل تسنن

برای بیان مطلب از کتب شیعه استفاده نمی کنیم و مطالبی از متب اهل سنت بیان می کنیم. مرحوم میرحامد حسین1 شخصیتی بودند که تمام هستی اش را پیش فروش امیرالمومنین علیه السلام کرد، در راه اهل بیت علیهم السلام داده است؛ این عالم وارسته در سن حدود 70 سالگی دنبال مطلبی می گردند و می بینند کتابی که نیاز دارند در هندوستان و در منزل یک شخص ناصبی است. او به هندوستان می رود با لباس مبدل و به درب خانه ی آن شخص می رود و خودش را به عنوان یک خادم جا می زند و موفق می شود مدتی خادم او شود و مدتی در خانه اش کار کرد. به کتابخانه ی او رفت و کتاب مورد نظر را پیدا کرد، چون در آن زمان امکان عکس گرفتن یا زیراکس گرفتن نبود ناچار بخ نوشتن مطالب از روی کتاب بود. میرحامد حسین حدود یک ماه در خانه ی شخص ناصبی کارگری کرد و بعدها نامه ای به او نوشت و جریان را برایش شرح داد. ناصبی پس از خواندن نامه گریه کرد و گفت: یاعلی شنیده بودم مریدان باصفایی داری اما اینطوری ندیده بودم؛ نوشته اند آن ناصبی در همان حال از دنیا می رود.

ادامه مطلب :

دلیل اول؛ حدیث ثقلین

میرحامد حسین از بیش از 502 منبع اهل سنت به ما راه نشان می دهد که بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله باید به درب خانه ی چه کسی برویم. آن هم حدیث ثقلین است که در بیش از 500 منبع اهل سنت ذکر شده است و سند آن هم از قرآن است: إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً 2؛

چند سوال و چند نکته عرض می کنم. وقتی این حدیث آمده و آیه برای تضمینش آمده چرا باید به درب خانه ی حضرت زهرا سلام الله علیها برویم؟ چون این خانم عصمت الله الکبری است؛ این مطلب را اهل سنت می گویند.

می گویند مگر می شود شخص غریبه ای جلوی در بیاید و با وجود بودن مرد در خانه، زن بیاید و در را باز کند؟ این شبهه ای است که مفصل در شبکه های ماهواره ای و … بیان می شود. این کار حضرت امیرالمومنین علیه السلام عین اراده ی خداوند متعال، عین تدبیر و عین اختیار حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیهاست. نوشته اند که آن عده با خود گفتند به درب خانه ی علی علیه السلام می رویم و اگر او بیعت کرد کاری با او نداریم ولی اگر بیعت نکرد او را می کشیم. وقتی به درب خانه آمدند و حضرت زهرا سلام الله علیها جلوی درب آمدند تمام برنامه هایشان را بر هم زد و تغییر داد و جبهه را عوض کرد.

زمانی که حمله کردند شخصی فریاد زد: حمله نکنید در این خانه حضرت زهرا سلام الله علیها وجود دارد؛ اما گفت: هر کس باشد خانه را با اهلش آتش می زنیم! مگر می شود! اینجاست که حضرت زهرا سلام الله علیها پشت درب آمد و فرمود: مردم اشتباه می کنید من فاطمه زهرا سلام الله علیها هستم. مگر چقدر از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله گذشته بود؟ حدود 70 یا 80 روز؛ اما آن چنان جسارتی کردند.

تاریخ در رابطه با دو نفر اشتباه کرد: یک به اسارت بردن حضرت زینب سلام الله علیها؛ اگر حضرت را به اسارت نمی بردند شاید واقعه عاشورا و کربلا به کلی فراموش میشد. دیگری هم درباره حضرت زهرا سلام الله عیلها؛ اگر آن روز حضرت به پشت درب نمی آمد امروزسفره تشیع پهن نبود.

روایت حرمت ایذاء حضرت زهرا(س)

چرا باید درب خانه حضرت زهرا سلام الله علیها برویم؟ باید ببینیم خانم کجا را نگاه کردند و به ما اشاره کردند؛ به دلیل روایتی است که حرمت ایذاء حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها را بیان می فرماید جایی که پیامبر صلی الله علیه و آله می فرماید: فاطمة بضعة منی من آذاها فقد آذانی و من آذانی فقد آذی الله3؛ فاطمه پاره تن من است هر کس فاطمه را اذیت کند مرا اذیت کرده و هر کس مرا اذیت کند خدا را اذیت کرده است.

آیا زهرا سلام الله علیها را اذیت کردند یا نکردند؟ بله اذیت کردند از کتب خودشان پاسخ می دهم. ابن ابی الحدید می گوید: «از استادم سوال کردم چرا شیعه با تو درباره حضرت زهرا سلام الله علیها سخن می گویند به لکنت می افتی؟ استادم در پاسخ گفت: به خاطر اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها کاری کرده و سیلی به دهان یاوه گویانی زده که گفته اند به حضرت جسارت نشده. شیعه از ما می پرسد: باشد شما درست می گویید اما چرا شبانه و مخفیانه حضرت زهرا سلام الله علیها را تشییع کردند؟ امام صادق علیه السلام می فرماید: به جهت اینکه حضرت نمی خواست آن دو اعرابی در تشیع و تدفین شان شرکت کنند. اینجاست که ما در برابر شیعه حرفی نداریم.»

بعضی اوقات سوال می شود اگر قبر حضرت زهرا سلام الله علیها مخفی نبود اتفاقی می افتاد؟ اگر قبر ایشان مخفی نبود آیا آن اعرابی ها می آمدند و نبش قبر می کردند؟ به قبر حضرت جسارت می کردند؟ خیر آنها می آمدند و کنار قبر حضرت زهرا سلام الله علیها نماز می خواندند و می گفتند: ما نمازش را خواندیم و تشییعش کردیم پس این خبرها که میگویید نیست. فلذا حضرت فرمود: علی جان مرا شب غسل و کفن کن و شبانه دفن کن.

مردم مدینه می دانستند حضرت زهرا سلام الله علیها دختر پیامبرشان است و می دیدند پیامبر صلی الله علیه و آله هر موقع می خواهند به سفر بروند نزد حضرت می آیند و اخترام زیادی به او می کنند. اگر حضرت آشکارا تشییع میشد مسلما می آمدند و احترام زیادی هم می کردند؛ حضرت می خواستند برسانند که من از این دو نفر ناراحت و ناراضی هستم بدین جهت.

آن دونفر چندبار پیغام دادند که یا علی می خواهیم به دیدن حضرت زهرا سلام الله علیها بیاییم و از او عیادت کنیم اما هر سری که پیام دادند حضرت زهرا سلام الله علیها قبول نکردند و نپذیرفتند. چرا؟ بعد از چندین متبه پیغام فرستادن امیرالمومنین علیه السلام به حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: مصلحت است که به دیدن شما بیایند. در آن لحظه حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود: من تمام وجود و هستی ام بغض نسبت به آن دو نفر است اما اگر توی علی و امام می فرمایی می پذیرم.

چطور می شود معصوم جواب سلام که واجب است را ندهد؟

به آن دو نفر خبر دادند حضرت زهرا سلام الله علیها شما را پذیرفته آنها هم با خود گفتند می رویم و قضیه را تمام می کنیم اما نمی دانستند با چه کسی طرف هستند خانمی که مفروض الطاعه است و بر تمام ملائک و زمین سیطره دارد. به داخل منزل امیرالمومنین علیه السلام آمدند و سلام کردند اما حضرت جواب سلام آنها را نداد. فقط در یک وجه می توان جواب سلام را نداد آن هم وقتی است که شخص کافر باشد. اهل سنت می گویند حضرت زهرا سلام الله علیها معصوم است و کسی که معصوم است گناه نمی کند چطور می شود معصوم جواب سلام که واجب است را ندهد؟

بعد از گذشت چند دقیقه آن دو نفر جلوی بستر رفتند و مادرمان فرمودند: فضه جان بیا رویم را از اینها برگردان؛ حضرت ناراحت هستند. آن دو نفر گفتند: چندین مرتبه خواستیم به عیادت بیاییم اما راهمان ندادی الان هم صحبت نمی کنی؟ حضرت زهرا سلام الله علیها نگاهی به امیرالمومنین علیه السلام کرد و سه مرتبه فرمود: الحمدالله، علی جان عجب کار کارستانی کردی! زمانی که حضرت زهرا سلام الله علیها با آن دونفر هم صحبت شدند مستقیم سر اصل مطلب رفتند و فرمودند: فلانی و فلانی سوالی دارم پاسخ سوالم را بدهید بگویید آیا از پدرم شنیده بودید که: فاطمه پاره تن من است، هر کس فاطمه را اذیت کند مرا اذیت کرده؟ آیا از پدرم شینده بودید که فرمود: هر کس منِ پیامبر را اذیت کند خدا را اذیت کرده؟ گفتند: بله شنیده بودیم. سرشان را پایین گرفتند؛ در واقع حضرت از آنها اعتراف گرفت و آنها را بایکوت کرد.

از شما می خواهم در ایام فاطمیه روزی چند دقیقه وقت بگذارید و درباره این احادیث تخقیق کنید مساله فاطمیه با عقیده ی ما گره خورده است و در قیامت از ما سوال می شود.

موضوعات: کلام نور  لینک ثابت



[جمعه 1395-11-15] [ 08:23:00 ب.ظ ]