متن سخنرانی حجت الاسلام بی آزار تهرانی:حجت الاسلام بی آزار تهرانی

عالم بدون معلم

گریه بر سیدالشهدا علیه السلام از تباکی شروع می شود یک وقت انسان حال گریه ندارد و یا قساوت و تنگی دل پیدا می کند و یک موقع هم حالت ادبار هست می گویند از حالت تباکی شروع کن و شبیه گریه کن ها شروع کن و حد و پایانی ندارد و هر جا بساط روضه و گریه فراهم شد، گریه کن. این گریه هم حد ندارد از ضجه و گریه شروع می شود تا جایی که به فرموده امام زمان علیه السلام از چشمها خون جاری شود.

پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله در طلیعه اش درباره حضرت زینب سلام الله علیها فرمود: برای این خانم هر کس اشک بریزد عین گریه بر امام حسن و حسین علیهما السلام است. عظمت بی بی بی نظیر است؛ امام سجاد علیه السلام فرمود: أنت بحمد الله عالمة غیر معلمة و فهمة غیر مفهمة1؛ یعنی واقعا زینب کبری سلام الله علیها از حقیقت توحید نوشیده است.

پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید: ما فاطمه زهرا سلام الله علیها را با علم از شیر گرفتیم. مادر یک چنین جایگاهی دارد، دختر جایگاهش چیست؟ ایشان 5 ساله بودند و به امیرالمومنین علیه السلام فرمود: باباجان زینب را دوست داری؟ حضرت فرمود: مگر می شود دوستت نداشته باشم. حضرت زینب سلام الله علیها فرمود: بگویید به تو شفقت دارم محبت مخصوص ذات اقدس الهی است. در یک دل دو محبت نمی گنجد خداوند در قرآن فرموده: ما به شما دو قلب ندادیم یک قلب داده ایم و یک دلبر. امیرالمومنین علیه السلام پیشانی حضرت را بوسید و فرمود: حقیقتا تو زینت پدر هستی.

معنای “قربانی قلیل”

اینها از عظمت حضرت زینب سلام الله علیهاست؛ از مدینه تا مدینه چون حرکت با سیدالشهدا علیه السلام آغاز شد و اوج عظمت در ظهر عاشورا بود؛ حضرت سیدالشهدا علیه السلام نیابت تامه و خاصه نسبت به حضرت زینب سلام الله علیها دارند؛ آقا زین العابدین علیه السلام می فرماید: سرمایه ای را پدرم به عمه جانم کرامت فرمود، به محض اینکه امامت در وجود من مستقر شد اولین چیزی که از ورای ملکوت عالم مشاهده کردم این بود که تمام ملائک بهت زده به حضرت زینب سلام الله علیها هستند؛ غیر از چهارهزار ملکی که آمده بودند. این 4 هزار ملک جزو انصار امام زمان علیه السلام هستند و در صبح ظهور حضرت را یاری می کنند.

امام سجاد علیه السلام در روضه ی خصوصی در مدینه فرمود: به اندازه نگین انگشتر در بدن پدرم جای سالم باقی نماند. امام حسین علیه السلام ذبح عظیم پروردگار است، حضرت زینب سلام الله علیها کجا ایستاده است که این عظیم القدر را مختصر و قلیل توصیف می کند؟ الا اینکه باید در مقام عرش نشینی در گودی قتلگاه نشسته باشد، حضرت زینب سلام الله علیها از پیش خدا و محضر حق و کنگره عرش به گودی قتلگاه نگاه کرد و فرمود: خدایا این قلیل قربانی را از ما قبول کن؛ در صورتی که این همان بدن مطهری است که تمام انبیاء برایش بی قراری کردند، اینجا که بی بی این جمله را فرمود تمام ملائک متجب شدند که این چه ظرفیتی است که حضرت دارد و چه عظمتی است!

اینها مربوط به رشد و رشاد حضرت زینب سلام الله علیهاست؛ در شرایطی است که نیم قرن از عمر شریفشان گذشته است. اما می خواهم مسائلی از عظمت بی بی قبل از این سنین مطالبی بیان کنم. روزی یک مهمان سرزده به منزل امیرالمومنین علیه السلام آمد؛ دستور است وقتی مهمان به منزلتان می آید هر چه دارید برای او بیاورید. امیرالمومنین علیه السلام از حضرت زهرا سلام الله علیها سوال کرد: در منزل چه داریم؟ حضرت زهرا سلام الله علیها با یک دنیا حیا فرمود: فقط یک قرص نان و این هم وعده دخترم زینب است حسنین غذا میل کردند اما اوخوابش برده بود. حضرت فرمود نیاز نیست بیاوری قرص نان سهم زینب است. اما حضرت زینب سلام الله علیها دست پدر را گرفت و نان را به حضرت داد و فرمود: این را برای مهمانتان ببرید نمی خواهم مهمان به خانه ی پدرم بیاید و پدرم چیزی برایشان نیاورد.

ادامه مطلب :

تهجد حضرت زینب سلام الله علیها

در شب یازدهم محرم 18 غم از غم جوانان بنی هاشم بر حضرت زینب سلام الله علیها وارد شد، بی قراری رباب، غم بچه هایی که از شدت ترس پشت بوته جان داده بودند. تمام جسارت هایی که به پیکر شهدا وارد کردند. با این وضعیت شب یازدهم رسید اما نماز شب حضرت زینب سلام الله علیها ترک نشد؛ امام سجاد علیه السلام می فرماید: نماز شب عمه جانم ترک نشد حتی در شب یازدهم؛ این شب یازدهم شرح زیادی دارد. وای بر منی که نماز اول وقتم ترک می شود یا به محض اینکه خوشی به من می رسد نمازم را فراموش می کنم، اما نماز شب و تهجد حضرت زینب سلام الله علیها را ببینید. اما امام سجاد علیه السلام فرمود: دیدم عمه ام نمازش را نشسته می خواند؛ از ایشان پرسیدم؟ عمه جان چرا نشسته؟ حضرت زینب سلام الله علیها فرمود: سهم غذایم را به بچه ها داده ام، توان جسمی ندارم ایستاده نماز بخوانم.

جای تامل چون حضرت زینب سلام الله علیها در کودکی هم از سهم غذایش گذشت و تبلورش در قصه کربلا خودش را نشان می دهد. اگر حضرت زینب سلام الله علیها نبود از امام حسین علیه السلام و کربلا اسمی نبود. خواهر شهید صدر جرمی مرتکب نشده بود و کار سیاسی نکرده بود، صدام درباره بنت الهدی خواهر شهید صدر گفته بود: اشتباهی که یک بار در تاریخ اتفاق افتاد و یزید انجام داد را من انجام نمی دهم، اگر یزید خواهر را ملحق به برادر می کرد و همه را از بین می برد نامی از کربلا باقی نمانده بود.

جریان سازی حضرت زینب سلام الله علیها

کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود؛ حضرت زینب سلام الله علیها با تدبیر و تبلیغ و شمشیر کلامش کاری کرد که نه فقط ریشه بنی امیه را زد بلکه ریشه کفر را از بین برد. هنوز که هنوز است یزیدیان زمان از فریاد حضرت زینب سلام الله علیها و فرهنگ زینبی در امان نیستند نه ریشه بنی امیه بلکه ریشه کفر را زد؛ جرین سازی کرد، تقابل با نظام کفر و الحاد را نسخه اش را قرار دادند.

محرم و صفر هرچه دارند از حضرت زینب(س) است

امام خمینی صاحب نهضت و انقلاب فرمود: انقلاب هر چه دارد از محرم و صفر دارد؛ اما من یک جمله می گویم: کل محرم و صفر هر چه دارند از زینب سلام الله علیها دارد.

 

جوانان عزیز خودتان را در مسر نماز اول وقت و انجام واجبات قرار دهید. جزئیات شرع مبین را کسی زیرپایش بگذارد تاریک تاریک می شود، قابلیت دریافت مهم است اگر مقید به وظایف شرعی نشویم از ساحت خدا و اولیای خدا چیزی گیرمان نمی آید، در فاعلیت خدا و اهل بیت علیهم السلام شکی نیست اما استعداد و قابلیت هم شرط است اگر می خواهیم نظرکرده حضرت زینب سلام الله علیها باشیم باید ین مسائل را جدی بگیریم امام حسین علیه السلام به حضرت زینب سلام الله علیها فرمود: خواهر جان حسین را در نماز شبت دعا کن؛ نمی گویم حتما نماز شب بخوان اما مراقب باشید نماز صبح هایتان قضا نشود. جلوی خدا خودتان را زمین بزنید تا آسمانی شوید همین یک درس از مکتب حضرت زینب سلام الله علیها بس است.

موضوعات: کلام نور  لینک ثابت



[جمعه 1395-11-15] [ 10:33:00 ق.ظ ]