این مرجع عالیقدر با بیان اینکه در گذشته حکومت در دست سلاطین و پادشان بوده است و مردم نیز از این موضوع ناراحت بودند و علیه ظلم های رژیم ستم شاهی مقابله می کردند افزودند : جریان تحریم تنباکو و نهضت مشروطیت نمونه‌های بارز این اقدامات بوده که مردم علیه رژیم اقدام کردند؛ ولی مردم نتوانستند نتایج لازم را از این اقدامات بدست بیاورند. با بیان اینکه انقلاب اسلامی تنها انقلابی است که با پرچم اسلام توانست بر پادشاهان و سلاطین پیروز شود. انقلاب اسلامی عزت و قدرت را به مردم ایران هدیه داد و باید همیشه این انقلاب را زنده نگه‌داریم.

علامه مصباح یزدی در جمع بیش از پنج هزار طلبه همایش حوزه انقلابی:

حوزه انقلابی بایستی آسیب ها را رصد کرده و اقدام مدبرانه و حکیمانه در برابر آن ها داشته باشد

این مرجع عالیقدر با بیان اینکه در گذشته حکومت در دست سلاطین و پادشان بوده است و مردم نیز از این موضوع ناراحت بودند و علیه ظلم های رژیم ستم شاهی مقابله می کردند افزودند : جریان تحریم تنباکو و نهضت مشروطیت نمونه‌های بارز این اقدامات بوده که مردم علیه رژیم اقدام کردند؛ ولی مردم نتوانستند نتایج لازم را از این اقدامات بدست بیاورند. با بیان اینکه انقلاب اسلامی تنها انقلابی است که با پرچم اسلام توانست بر پادشاهان و سلاطین پیروز شود. انقلاب اسلامی عزت و قدرت را به مردم ایران هدیه داد و باید همیشه این انقلاب را زنده نگه‌داریم.

علامه مصباح یزدی با بیان اینکه یکی دیگر از رسالت های حوزه نگرانی نسبت به مخاطرات است، بیان کرد: حوزه انقلابی بایستی آسیب ها را همیشه رصد کرده و اقدام مدبرانه و حکیمانه در برابر آن ها داشته باشد.
 
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در همایش حوزه انقلابی و رسالت های آن که 7 بهمن ماه با حضور بیش از پنج هزار طلبه در مصلای قدس قم برگزار شد  با بیان اینکه این همایش با هدف تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب  برگزار شده است، اظهار کرد: انقلابی ماندن  یعنی اینکه فرهنگ انقلابی را حفظ کنیم و  آن را پرورش دهیم و صادر کنیم.
 
 

وی با بیان اینکه یکی دیگر از رسالت های حوزه نگرانی  نسبت به مخاطرات است، بیان کرد:  

حوزه انقلابی بایستی آسیب ها را همیشه رصد کرده و اقدام مدبرانه و حکیمانه در برابر آن ها داشته باشد.

ادامه مطلب :

 
رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)  با اشاره به ضرورت حفظ  و تقویت روحیه انقلابی در حوزه، بیان کرد:  حوزه باید همیشه موضع حکیمانه داشته باشد و آن جایی که اشتباهی رخ می دهد تذکر داده و جایی که انحرافی مشاهده می کند هشدار داده تا آن انحراف برطرف شود.
 
 
وی  اشاره به ضرورت صدور فرهنگ انقلاب اسلامی  و درک آن توسط کشورهای اسلامی و غیر اسلامی، تصریح کرد:  انقلاب اسلامی برکات بسیار زیادی داشت که متاسفانه هنوز نتوانستیم بسیاری از آن ها را بدرستی تبیین کنیم و حتی  بایستی  بسیاری از این برکات را برای برخی افراد یادآوری کنیم.
 
آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: روح انقلاب اسلامی فرهنگی است یعنی تغییری بنیادین برای احیای ارزش های  فراموش شده بوده است و ما باید این فرهنگ را صادر کنیم.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بیشترین نقش را در تحقق انقلاب اسلامی ، روحانیت شیعه ایران و در مرحله بعد سایر فرهیختگان کشور داشتند، اظهار کرد: حوزه و روحانیت بایستی همواره حضوری فعال در صحنه ها داشته باشند و با آگاهی بخشی در جامعه نقش هدایتگری خود را به خوبی ایفا کنند.
 
استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم  گفت: امروز شیاطین در کمین هستند و همواره بدنبال توطئه افکنی علیه جمهوری اسلامی هستند و حوزه و روحانیت می بایست در خنثی سازی این توطئه ها نقش بسزایی ایفا کنند.
 
 
آیت الله نوری همدانی: خون انقلاب باید در رگ‌های حوزه علمیه جاری باشد
 
مرجع عالیقدر شیعیان با بیان اینکه در گذشته حکومت در دست سلاطین و پادشان بوده است و مردم نیز از این موضوع ناراحت بودند و علیه ظلم های رژیم ستم شاهی مقابله می کردند افزودند : جریان تحریم تنباکو و نهضت مشروطیت نمونه‌های بارز این اقدامات بوده که مردم علیه رژیم اقدام کردند؛ ولی مردم نتوانستند نتایج لازم را از این اقدامات بدست بیاورند.
 
ایشان ادامه دادند : با بیان اینکه انقلاب اسلامی تنها انقلابی است که با پرچم اسلام توانست بر پادشاهان و سلاطین پیروز شود. انقلاب اسلامی عزت و قدرت را به مردم ایران هدیه داد و باید همیشه این انقلاب را زنده نگه‌داریم.
 
 
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی خاطرنشان کردند : حوزه و روحانیت همان گونه که در مبارزات انقلاب اسلامی علیه رژیم شاهنشاهی پیشتاز بود، امروز نیز باید در صحنه حضوری فعال و مستمر داشته باشد.
 
معظم له با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های مهم انقلاب اسلامی حکومت ولایت فقیه در کشور است، گفتند : امروز جمهوری اسلامی ایران با حکومت ولایت فقیه توانسته است دستاوردهای بزرگی از نظر علمی، سیاسی در جهان داشته باشد.
 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به توطئه‌های دشمنان اسلام علیه انقلاب اسلامی، اظهار داشتند : ملت ایران با استقرار انقلاب اسلامی دست آن‌ها را از منافع و ثروت‌های نهفته در ایران کوتاه کرد و آنها دشمن قسم خورده ملت ایران شدند و باید همواره با دشمنان مبارزه کنیم.
 
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی فرهنگ جهاد و شهادت را یکی دیگر از شاخصه‌های انقلاب اسلامی دانستند و گفتند: جمهوری اسلامی در مردم خودباوری ایجاد کرد و مردمی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در برابر آمریکا خود باخته بودند امروز در برابر تمام ابرقدرت‌های جهان ایستاده‌اند و توطئه‌های آن‌ها را خنثی می‌کنند.
 
مرجع عالیقدر با بیان اینکه برخورد شدید با صهیونیسم از دیگر شاخصه‌های انقلاب اسلامی است، افزودند: اینکه رهبر معظم انقلاب تأکید می‌کنند که حوزه باید انقلابی بماند یعنی اینکه روح انقلاب در خون و رگ‌های حوزه همیشه جاری باشد و حوزه بایستی هر کجا چیزی خلاف انقلاب مشاهده می کند با جدیت با آن برخورد کند.
 
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی با اشاره به فعالیت‌های گسترده دشمنان در فضای مجازی، تصریح کردند: امروز دشمنان اسلام سرمایه‌گذاری عظیمی در سایت‌ها و فضای مجازی علیه اسلام و تشیع انجام دادند و سعی دارند با شبهه افکنی نسل جوان را از انقلاب خاموش کنند و این رسالت حوزویان است که با تجهیزات کامل به مقابله با این توطئه‌های دشمنان بپردازند.
 
 
 
آیت الله کعبی:بی‌تفاوتی حوزه به انقلاب برگشت به دوره انزواست
 
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، استقلال حوزه را به معنای اداره درونی حوزه با حمایت مرجعیت دانست و اظهار داشت: بی تفاوتی حوزه نسبت به انقلاب برگشت به قبل از انقلاب و برگرداندن حوزه به دوره انزوا است.
 
 آیت الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، عصر روز 7 بهمن ماه در همایش حوزه انقلابی و رسالت های آن که در مصلای قدس قم برگزار شد،  برگزاری این همایش را رزمایش حوزوی در راستای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در تحقق حوزه انقلابی عنوان کرد.
 
وی افزود: 10 سال آینده در تاریخ انقلاب اسلامی و حوزه های علمیه تاریخ ساز و سرنوشت ساز خواهد بود، نیاز است که یک هوشمندی راهبردی برای اقدامات بزرگ جهت صیانت، تعمیق و پیشبرد گفتمان انقلاب اسلامی در مسیر امام راحل و در خط رهبر معظم انقلاب داشته باشیم.
 
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که یکی از شاخصه های حوزه انقلابی آینده سازی، برنامه ریزی،  مبتکر بودن و هوشمندی است، اظهار داشت: حوزه علمیه باید فعال، به روز و حاضر در صحنه باشد.
 
برخی می خواهند جمهوری آمریکایی را جایگزین جمهوری اسلامی کنند
 
وی ادامه داد: آینده صحنه تقابل دو جریان است، یکی جریانی که دنبال جمهوری اسلامی حقیقی جهت حاکمیت اسلام  عدالت، توجه به محرومان و مبارزه با استکبار است و عقیده دارد ایران اسلامی باید پیشرفته بوده و در مسیر تحقق تمدن اسلامی حرکت کند.
 
آیت الله کعبی با بیان این که جریان مقابلی با خط دهی اتاق های فکر مکر و فریب دشمن یعنی آمریکا و اسرائیل وجود دارد، ابراز داشت: جریانی که از فتنه 88 تشکیل شد برنامه هایی طراحی می کنند و به دنبال ایجاد جمهوری اسلامی بدلی هستند، بقایای فتنه همچنان در حال طراحی هستند.
 
وی عنوان کرد: این جریان می خواند نام جمهوری اسلامی باقی بماند و ساختار باقی باشد اما محتوای نظام توسط دلبستگان به الگوی توسعه غربی و اندیشه غربی به سمت آمریکا سمت و سو پیدا کند، می خواهند جمهوری آمریکایی را به نام و ظاهر جمهوری اسلامی به وجود بیاورند.
 
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به دستور کار این جریان خاطرنشان کرد: دستور نخست آن ها از بین بردن حساسیت نسبت به دشمنی با آمریکا و در نهایت عادی سازی روابط است، ادعا می کنند که مردم می خواهند در کشور به نان و نوا برسند اما عده ای نمی گذارند در حالی که صورت مسأله این نیست.
 
وی  اضافه کرد: این افراد تهمت دشمن تراشی به جبهه انقلاب می زنند؛ کار دوم این ها افزون بر هموار کردن راه برای تسلیم در برابر آمریکا، پیشبرد اوضاع کشور از طریق شکل گیری یک دولت غیر انقلابی، تکنوکرات و بلکه دولتی خنثی است تا راه را برای جمهوری بدلی هموار کنند، بحث صرف انتخابات ریاست جمهوری نبوده و این ظاهر قصه به شمار می رود.
 
آیت الله کعبی با بیان این که دستورالعمل سوم این جریان عبور از ولایت فقیه و رهبری است، گفت: این افراد می گویند که مانع در اجرای برنامه هایشان رهبری و ولایت فقیه است، طراحی دشمن برای آینده جمهوری اسلامی منهای ولایت فقیه است؛ اما چون احساس کردند نمی توانند درصدد عبور از رهبری و رهنمودهای ایشان و عادی سازی اوضاع هستند تا از این طرق موانع توسعه غربی و سلطه آمریکا برداشته شود.
 
وی افزود: یکی از علت هایی که در برجام پیش بینی کردند تا در 20 سال انجام شود این است که در طول این مدت تغییر رفتار ملت ایران اتفاق بیفتد و با تغییر رفتار تغییر نظام عادی می شود، هدف آمریکایی ها از برجام نفوذ، تحمیل و در نهایت استحاله انقلاب اسلامی به دست نیروهای درون حاکمیت است.
 
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که آمریکاهایی به قصد نقض کردن و با اهدافی وارد معاهدات می شوند، اظهار داشت: اصل مذاکره برای تحقیر کشورهای مستقل در برنامه های آمریکا قرار دارد.
 
وی نسبت به ده سال آینده ابراز نگرانی کرد و ادامه داد: برای 10 سال آینده جابه جایی نسل اتفاق می افتد، جابه جایی نسل مدیران ارشد نظام اسلامی، مدیران ارشد حوزه های علمیه و روحانیت در سال های آینده صورت می گیرد، در این جابه جایی نسل، آمریکایی ها به عنوان راه اندازی شبکه ای از نخبگان لیبرال و وابسته به غرب و به ظاهر عاقل و معتدل جهت اهداف خود عمل می کند.
 
حوزه انقلابی  زمینه شکل گیری دولت انقلابی را فراهم میکند
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که صرف بررسی مبانی نظری و فکری و موضع گیری های کلی کافی نیست، ابراز داشت: رسالت حوزه انقلابی تمهید و ایجاد زمینه برای شکل گیری دولت انقلابی است، دولت انقلابی دولتی است که به فکر استحکام درونی نظام و مأموریت های اصلی انقلاب باشد؛ دولت انقلابی در برابر نفوذ دشمن همانند کوه می ایستد.
 
وی عنوان کرد: دولت انقلابی درحل مشکلات معیشتی، رکود و بیکاری و گرفتاری های مردم انقلابی عمل کند، دولت انقلابی دولتی است که برنامه کارآمد برای مبارزه با فقر داشته و فسادستیز باشد، دولت انقلابی باید عدالت گرا و ساده زیست باشد، این ها صرفا شعار نیست و این شعارها باید محقق شود تا انقلاب محفوظ بماند.
 
استاد حوزه علمیه قم، پشتوانه دولت انقلابی را حوزه انقلابی دانست و خاطرنشان کرد: صیانت، حفظ و توسعه نظام و گفتمان انقلاب اسلامی واجب شرعی است و برای این کار همه باید دست به دست هم دهند، ترسیم مناسبات حوزه و نظام اسلامی بر پایه حمایت، هدایت، نظارت و اقامه حکم الله و برطرف کردن نیازهای نظام در این زمینه و نصیحت مشفقانه به نظام در مسیر اقامه حکم الله وظیفه حوزه انقلابی است.
 
وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای شورای عالی حوزه شفاف فرمودند نظام برای اقامه حکم الله تشکیل شده و اقامه حکم الله موانع و مشکلاتی دارد و ممکن است برخی که در نظام هستند ابعاد را نبینند و وظیفه حوزه در این زمینه حمایت و امر به معروف و بیان اشکالات است.
 
آیت الله کعبی با بیان این که حوزه انقلابی باید حقایق انقلاب اسلامی را تبیین کند و مطالبه گر باشد، گفت: مطالبات مربوط به تحقق اهداف انقلاب از سوی حوزه انقلابی باید پیگیری شود، در زمینه پدیده حقوق های ظالمانه نجومی که فساد نجومی است کار خاصی نشد؛ اما حوزه باید از قوه قضاییه پیگیری این موضوع را قاطعانه مطالبه کند.
 
وی افزود: پالایش فضای مجازی و ورود طلاب در فضای مجازی از باب امر به معروف و منهی از منکر و رصد مراکز مروج فساد از مواردی است که باید مورد توجه باشد، پاسخگویی به شبهات از طریق فضای مجازی وظیفه حوزه انقلابی است.
 
بی‌تفاوتی حوزه به انقلاب برگشت به دوره انزواست
 
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که استقلال حوزه به معنای اداره درونی حوزه با حمایت مرجعیت است، اظهار داشت: این مسأله به معنای اسقلال از نظام نیست، عده ای به نام استقلال حوزه می خواهند حوزه نسبت به انقلاب و نظام خنثی و بی تفاوت باشد، بی تفاوتی حوزه نسبت به انقلاب برگشت به قبل از انقلاب و برگرداندن حوزه به دوره انزوا است.
 
وی ادامه داد: هم اینک در حوزه حاکمیت و پیشرفت حوزه ها به برکت انقلاب اسلامی هستیم، باید شاخصه ها و هویت نظام اسلامی را حوزه انقلابی حفظ کند، اسلام گرایی، عدالت طلبی، ساده زیستی، کار و تلاش مخلصانه، مقابله با بیگانگان، دفاع از بیت المال، اجتناب از اشرافی گری، ترویج فرهنگ جهاد و شهادت، احترام به حضور و مشارکت مردم، شجاعت در برابر دشمن، ترویج برادری اسلامی تلاش در تأمین اقتدار بین المللی و عزت و رفاه جامعه از جمله مختصات هویتی جمهوری اسلامی به شمار می رود.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که جمهوری اسلامی بدلی دنبال این است که مختصات هویتی  و انقلابی جمهوری اسلامی را بگیرد، ابراز داشت: حوزه انقلابی مأموریت دارد که این مختصات را حفظ کند.
 
وی خاطرنشان کرد: اگر ما کشور شماره یک در پیشرفت اقتصادی و در زمینه های دیگر در جهان شویم؛ اما از نظر هویت اسلامی و انقلابی عقب مانده باشیم چه فایده ای دارد، رسالت حوزه انقلابی حفظ هویت و محتوای نظام اسلامی است از این رو باید نیازهای فکری و نرم افزاری نظام اسلامی در ساحت های گوناگون از سوی حوزه انقلابی تأمین شود.
 
وی اضافه کرد: حوزه انقلابی از نظر کمی و کیفی در 5 سال آینده باید 10 برابر پیشرفت کند، برای پیشرفت و تحقق مأموریت های انقلابی حوزه نیازمند اجماع حوزوی با حمایت و هدایت مرجعیت و نهادهای ارشد حوزه هستیم، باید جهت پیشرفت کمی و کیفی حوزه های اجماع ملی در درون حوزه های علمیه با رویکرد صیانت، تعمیق و پیشبرد گفتمان انقلاب اسلامی ایجاد کنیم.
 
آیت الله کعبی با بیان این که حوزه انقلابی حوزه زمان شناس، جهان شناس، طراح و برنامه ریز باید باشد، گفت: در جهان آینده تحولات به سرعت و به شکل تصاعدی اتفاق می افتد، حوزه انقلابی تشنگان حقیقت را با زبان فطرت سیراب می کند همانند نامه ه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی نوشتند.
 
وی افزود: نیازمند منشور جامع اسلام ناب محمدی در عرصه هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی، اخلاق، حقوق، سیاست و عرصه های گوناگون علوم انسانی هستیم؛ حوزه انقلابی حوزه ای پویا، فعال و حاضر در صحنه پاسخگویی به نیازهاست.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مبارزه با تحجر و انفعال را از مأموریت های حوزه انقلابی عنوان کرد و اظهار داشت: تحجر به معنای بازگشت به قبل از انقلاب است و انفعال به معنای ترویج گفتمان لیبرال و سکولاریسم در حوزه علمیه است، اقتضای  این مطلب پیشبرد انقلاب اسلامی با حفظ اصالت های حوزوی است و فرماندهی این حرکت در حوزه ها با مرجعیت است که همسو با ولایت قرار دارد، و باید تهدیدهای فراوان را به فرصت تبدیل کنیم.
 
وی مدیریت آیت الله اعرافی را یکی از فرصت های حوزه انقلابی دانست و ادامه داد: خوشبختانه ایشان خوش فکر هستند و منشورهای خوبی تهیه کردند، همه باید همراهی کنند که حوزه انقلابی را محقق کنند.
 
 
آیت الله اعرافی: انقلابی بودن در ذات و هویت حوزه علمیه است/ اجازه نمی‌دهیم روحیه استکبارستیزی را از حوزه بگیرند
 
مدیر حوزه های علمیه با بیان این که استکبار ستیزی در ذات حوزه است، گفت: کسانی تلاش می کنند که با منطق های لیبرالیستی در جامعه و گاهی در حوزه های علمیه این استکبار ستیزی را از ما بگیرند.
 
 آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور، عصر 7 بهمن ماه در همایش حوزه انقلابی و رسالت های آن که در مصلای نماز جمعه قم برگزار شد، با اشاره به بخشی از سخنان امام راحل، گفت: ایشان می فرمایند«آن چیزی که در سرنوشت روحانیت واقعی نیست سازش و تسلیم شدن در برابر کفر و شرک است. که اگر بندبند استخوانهایمان را جدا سازند، اگر سرمان را بالای‌دار برند، اگر زنده زنده در شعله‌های آتشمان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستی‌مان را در جلوی دیدگانمان به اسارت و غارت برند هرگز امان نامه کفر و شرک را امضا نمی‌کنیم.»
 
انقلابی بودن در ذات و هویت حوزه علمیه است
 
وی انقلابی بودن را در ذات و هویت حوزه علمیه دانست و گفت: هرگز انقلابی بودن وصله ای نیست که کسی بخواهد آن را به پیشانی پر افتخار حوزه بچسباند، تا وقتی که دشمنان بشریت وجود دارد و جهان در دست تمدن های منحرف غربی است انقلاب در جای خود ثابت است، اگر کسی فکر کند که عصر انقلاب تمام شده می تواند بگوید که حوزه انقلابی نمی خواهیم.
 
 
آیت الله اعرافی با اشاره به دیدار  شورای عالی حوزه با رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: ایشان فرمودند حوزه عصر انقلاب با حوزه عصر انزوا فرق دارد، روزگاری در همین قم جایگاه و پایگاهی نداشتیم و امکاناتی در دست ما نبود و حوزه با مشکلات بسیار تلاش می کرد؛ اما و قتی نظام و مقاومت اسلامی وجود داشته و حوزه داعیه پایه ریزی تمدن نوین در برابر تمدن اهریمنی غرب دارد حوزه باید انقلابی باشد، آتش فشان انقلاب یک روز نباید از حوزه ها خاموش شود.
 
وی با اشاره به ابعاد انقلابی بودن حوزه، ادامه داد: حوزه انقلابی حوزه ای با رویکرد تمدنی است، هر فکری که اسلام را پایین تر از یک منظومه فکری بداند انقلابی نیست، اسلام یک دین تمدنی است و در حاشیه قرار ندارد و شامل مجموعه ای نظامات مترقی است، رویکرد تمدنی باید در حوزه ها احیا و بازی سازی شده و ارتقا پیدا کند.
 
عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان حوزه انقلابی بر اسلامی جامع و شامل در برابر دین اقلی تکیه دارد، ابراز داشت: در طول دهه های گذشته با تأثر از الهیات غرب در جهان اسلام اندیشه های رواج داده شد که ادعا کردند اسلام دین اقلی است، این اندیشه در غرب تولید شد و در جهان اسلام مورد حمایت قرار گرفت؛ اسلام اقلی اندیشه ای گمراه و دور از واقعیات است.
 
وی مسأله اسلام سیاسی را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: در سال 89 که رهبر معظم انقلاب به شهر قم مشرف شدند بر کلید واژه اسلام سیاسی و آخوند حکومتی و سیاسی دست گذاشتند، کسانی تلاش می کنند این دو واژه را از فراهنگ حوزه های علمیه بردارند، این ها ننگ نبوده و افتخار ما است، اسلام در ذات خود سیاسی بوده و اندیشه سیاسی اسلام از مترقی ترین اندیشه های بشری است.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حوزه آماده است بر سر نظام سیاسی اسلام با متفکران عالم گفت وگو کند، نظامات سیاسی لیبرال دموکراسی امروز بر پایه های لرزان و غیر صحیح استوار شده است؛ اما نظام سیاسی اسلام نظامی مترقی و پاسخگو به جهان امروز است.
 
تفکر نه غزه نه لبنان تفکری فتنه آلود و غیر اسلامی است
 
وی اضافه کرد: حوزه انقلابی بر اصل رویکرد بین المللی تأکید دارد، تفکر نه غزه نه لبنان تفکری فتنه آلود و غیر اسلامی است، اگر رویکرد بین المللی در حوزه وجود داشته باشد حوزه انقلابی است، نگاه حوزه باید جهانی باشد؛ متأسفانه با وجود پیشرفت های حوزه در عرصه بین الملل همچنان جای حوزه خالی است و ما نیازمند برداشتن قدم های جدی تری هستیم، جهان نیازمند فکر اسلام ناب محمدی است.
 
آیت الله اعرافی با بیان این که حوزه انقلابی بر ولایت و مرجعیت و اندیشه امام و رهبری تکیه دارد، گفت: در نگاه حوزه مرجعیت یک نهاد بزرگ و تاریخی است که از دل آن نهضت های بزرگ شکل گرفت، در عصر ما این نهاد تولید کننده اصل مترقی ولایت فقیه بود، اگر کسی مرجعیت را به گونه ای تفسیر کند که ولایت فقیه در زاویه قرار گیرد اندیشه ناصوابی است.
 
وی افزود: ولایت فقیه امروز در شخصی تجلی کرده که مرجعی بزرگ، رهبری عظیم الشأن و مقتدای حرکت های اسلامی است که این مسأله باید در متن حوزه مورد توجه باشد؛ رویکرد مردمی و در کنار مردم و مستضعفان بودن شاخص دیگر حوزه انقلابی است.
 
مدیر حوزه های علمیه با بیان این که روحانیتی که از مردم فاصله بگیرد انقلابی و اصیل نیست، اظهار داشت: رویکرد معنوی و اخلاقی هم امری بسیار مهم است، حوزه انقلابی حوزه ای است که دارای تحلیل سیاسی و جریان شناس باشد، حوزه انقلابی غرب شناس و دشمن شناس است.
 
وی ادامه داد: حوزه انقلابی در برابر نفوذ حساس، بیدار و آگاه است، در مقاطعی از سرگذشت حوزه ما شکست خوردیم و بزرگانی می بینیم که از جریان انقلاب جدا شدند وقتی عمق قصه را بررسی می کنیم متوجه می شویم که مسأله نفوذ در اشکال گوناگون وجود دارد،کلید واژه نفوذ در سخنان رهبر معظم انقلاب دنیای عظیمی از معارف و معنا را در بر دارد که باید آن را شناخت و توجه کرد.
 
عضو شورای عالی حوزه های علمیه، نفی تحجر و روشن فکری های غلط را وظیفه حوزه انقلابی دانست و ابراز داشت: حوزه انقلابی راه را بر هرگونه تحجر و روشن فکری های غرب گرا می بندد، نظام فکری و معرفتی حوزه جریانات انحرافی و غلط را می شناسد و در برابر آن مقاومت می کند.
 
وی توجه به تشیع ناب و تقریب و تعامل با امت اسلامی، همگامی با جریان مقاومت در جهان اسلام، پرهیز از اشرافی گری و تجمل گرایی، استکبار ستیزی و مقابله با سکولاریسم سنتی ومدرن را از دیگر شاخصه های حوزه انقلابی عنوان کرد.
 
آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: استکبار ستیزی در ذات حوزه است و کسانی تلاش می کنند که با منطق های لیبرالیستی در جامعه و گاهی در حوزه های علمیه این استکبار ستیزی را از ما بگیرند؛ ما با تأسی به اندیشه امام و انقلاب، الهام گیری از مراجع و با اقتدای به رهبر معظم انقلاب تلاش می کنیم که اندیشه انقلاب و حوزه انقلابی در نظامات گوناگون برنامه حوزه تجلی پیدا کند.
 
بیانیه پایانی همایش یک روزه حوزه انقلابی و رسالت های آن
 
حجت الاسلام شکروی بیانیه همایش حوزه انقلابی و رسالت های آن را قرائت کرد که در آن بر ضرورت هوشیاری حوزه علمیه نسبت به توطئه های دشمن تأکید شده است.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شکروی دبیر همایش حوزه انقلابی و رسالت های آن  در این همایش که در مصلای قدس شهر مقدس قم برگزار شد، با اشاره به فعالیت های دفتر ارتباطات فرهنگی گفت: تاکنون 22 همایش کشوری و 20 همایش منطقه ای و استانی از سوی این دفتر برگزار شده و با توجه به تأکیدات رهبر انقلاب بر استمرار روحیه انقلابی در حوزه این دفتر را بر آن داشت این همایش را برگزار کند.
 
وی افزود: این گردهمایی ها با اهداف مهم نشان از ناکامی ابرقدرت ها در نابودی و خارج کردن قطار نهضت و انقلاب از ریل اصلی آن است.
 
حجت الاسلام شکروی تبدیل ایران به ام القرای اسلام را ناشی از روحیه انقلابی برخاسته از ایمان و عدالت دانست و اظهار داشت: این روحیه انقلاب را به نقطه ای رسانده که نظام سلطه را در برابر خود به عجز و ناتوانی کشانده است.
 
وی در ادامه بیانیه همایش حوزه انقلابی و رسالت های آن را قرائت کرد که به شرح زیر است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا
 
شجره طیبه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به دست مبارک امام راحل رستاخیز عظیمی در دنیا و دل ها پدید آوردف پس از این شخصیت عظیم خلف صالح وی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای مانند وجودی هست بخش و خورشیدی روشن گر روحی در کالبد ملت ما دمید.
 
به اعتراف دوست و دشمن راه پرافتخار امام راحل را با صلابت ادامه داد، طلاب حوزه های علمیه سراسر کشور در پی ندای رهبر، مولا و ولی امر مسلمین مبنی بر لزوم انقلابی ماندن حوزه ضمن لبیک به این ندای الهی امور ذیل را مورد تأکید قرار می دهد:
 
1 ـ طلاب و فضلای انقلابی نسبت به تحرکات مستقیم و غیر مستقیم دشمن در حوزه های علمیه نگران و حساس هستند و بر خود لازم می دانند و برخود لازم می دانند ضمن حفظ هوشیاری نسبت به اقدامات لازم برای خنثی سازی این حرکات مزورانه با فکر و اندیشه و برنامه ریزی حکمت آمیز و استفاده بهینه از نهادهای موجود حوزوی و تشکیل نهادهای منسجم و گروه های اندیشه ورز به شکل جدی راه مقابله با افکار و حرکات ضد انقلابی را شناسایی و گشودن  عرصه های فکری طلاب را در حوزه دنبال کنند.
 
2 ـ بدین منظور لازم است حوزه های علمیه مکتب امام راحل را چه در 15 سال دوران نهضت و در طول دهه اول حاکمیت اسلامی که توسط ایشان بنیان نهاده شده و از آن پس تاکنون خلف صالح ایشان امام خامنه ای به خوبی آن را بیان و تفسیر نموده و مقتضیات آن را بر حسب نیازهای روز بیان می کنند بازخوانی و در حوزه تبلیغی خود برای مردم با بیان منطقی و مستدل تبیین کنند و به این ترتیب نقشه های شوم دشمنان را که حساب شده در صدد تحریف فکر انقلاب هستند نقش بر آب سازند.
 
3 ـ با توجه به سیاست های گام به گام مخالفان لازم است طلاب و فضلای انقلابی نبض فکری حوزه ها را در دست داشته باشند و مبانی اصولی امام راحل و امام خامنه ای تقویت حاکمیت و پرداختن به امور سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، استکبارستیزی، پرهیز از اشرافی گری، وحدت شیعه و سنی و دیگر مبانی انقلاب را به شکل صحیح و بلیغ و به دور از هیاهو در نشست های علمی مورد بحث و بررسی قرار دارند تا همیشه حاضر، شاداب و اثربخش باقی بمانند.
 
4 ـ طلاب و فضلای حوزه های علمیه بر خود لازم می بینند استعدادهای خوب را شناسایی کنند و نسبت به تربیت طلابی انقلابی و متعهد به مبانی انیشه اسلامی و ارکان فکری انقلاب و محیای پیاده کردن آرمان های انقلابی جمهوری اسلامی ایران اقدامات لازم را انجام دهند.
 
5 ـ ما بر خود لازم می دانیم با انسجام و برنامه ریزی و استفاده از همه ظرفیت های موجود و ایجاد ظرفیت های جدید تبلیغ مسائل انقلاب را در همه شهرها و روستاها با بهره گیری از جدید ترین رهنمودهای امام خامنه ای به شکل جدی پیگیری نماییم.
 
در پایان صیانت حوزه های علمیه وساوس خناسان، رحمت و افزایش برای امام راحل و همه شهدای اسلام به ویژه شهدای علم و فضیلت و طول عمر با عافیت برای همه علمای ربانی و مراجع صمدانی به ویژه آیت الله العظمی امام خامنه ای و توفیق درک حضور و ظهور حضرت ولیعصر(عج) را از خدای منان خواستاریم.
رجا نیوز
موضوعات: در محضر علما  لینک ثابت



[سه شنبه 1395-11-12] [ 09:20:00 ب.ظ ]