امام باقر علیه السلام می فرمایند:

سه خصلت است که صاحب آن نمی میرد مگر این که نتیجه ی آن را ببیند:

ستم و قطع رحم و قسم دروغ که با اینها فرد به مبارزه با خداوند می رود و بدرستی که عبادتی که از همه ی عبادات سریعتر نتیجه می دهد صله ی رحم است و حتی گاهی برخی مردم گناهکارهستند ولی به واسطه ی صله ی رحم آنها مال آنها زیاد میشود.

 

 

حاج مهدی توکلی:

 دنيا روز کاشت و آخرت روز برداشت است

قاعده اين است، دنيا روز عمل و آخرت روز جزا است. اميرالمونين علي عليه السلام در نهج البلاغه مي فرمايند: ان اليوم عمل و لا حساب و غدا حساب و لا عمل امروزه در دنيا، زحمت و فعاليت، بدون حساب است و فرداي قيامت، حساب و بررسي اعمال و دريافت پاداش است. به عنوان مثال حضرت علي اصغر در شش ماهگي به شهادت رسيدند و عملي انجام دادند که جزا و پاداشش آن را در آخرت خواهند ديد.  کسي  که در دنيا سلامي به امام حسين عليه السلام داده باشد و يا ذکر لا اله الا الله  گفته باشد در روز قيامت پاداش و جزا دارد. دنيا روز کاشت و آخرت روز برداشت است. انسان عملي که در  دنيا انجام مي دهد نبايد توقع داشته باشد جزايش را در همين دنيا ببيند. دنيا ظرفيت و مکانيزم هاي کافي ندارد که پاداش  و عذاب داده شود. 
سه عمل استثنا دارند که جزايشان در اين دنيا داده مي شود.  
امام باقر عليه السلام مي فرمايند: ثلاثُ خِصَال لا يَمُوت صاحبُه أبداً حَتي يَري وَ بالهُم: البَغيُ و قطيعَة الرّحِم واليَمينُ الکاذِبَةُ يُبارزُ الله بها و إنّ أعجَلَ الطاعة ثواباً صِلة الرّحِم و إنّ القوم قد يَکـونُ فجّاراً فيَتواصَلون فتُنمي اموالُهم 2 سه خصلت است که صاحب آن نمي ميرد مگر اين که نتيجه ي آن را ببيند: ستم و قطع رحم و قسم دروغ که با اينها فرد به مبارزه با خداوند مي رود و بدرستي که عبادتي که از همه ي عباداتت سريعتر نتيجه مي دهد صله ي رحم است و حتي گاهي برخي مردم گناهکار هستند ولي به واسطه ي صله ي رحم آنها مال آنها زياد ميشود.

ادامه مطلب :

ظلم و ستم

اولين مسئله ظلم است. هرکسي به ديگري ظلم کند در همين دنيا جزايش را مي بيند. انسان دلي که شکسته باشد دلش شکسته خواهد شد. گاهي فرد توانايي دارد که حقش را در مقابل ظالم بگيرد ولي بعضي افراد چون اين توانايي را ندارند آه مي کشند. ميرزا اسماعيل نقل مي کند: پدرم  زميني داشت و هميشه به ما مي گفت : حيوانات را نزنيد، بدترين حالت اين است که به صورت کسي بزنيد حتي حيوانات را هم نزنيد که آه آنها مي گيرد. از امام حسن عليه السلام پرسيدند: فاصله زمين و آسمان چقدر است؟ حضرت فرمودند: به اندازه اي که مظلومي آه بکشد. من ظلم مظلمة أخذ بها في نفسه أو ماله أو ولده 3 هر که ظلمي کند به سبب آن ظلم در جانش يا مالش يا فرزندانش گرفتار شود.

گاهي بواسطه ظلمي که انسان انجام مي دهد خداوند او با بيماري آزمايش مي کند، گاهي اين آزمايش با اموالش صورت مي گيرد و گاهي نيز ظلم انسان را فرزندش تقاص پس مي دهد.

 

 

 قطع رحم

صله رحم از پدر و مادر شروع مي شود و با افراد خانواده ادامه پيدا مي کند. دعاي پدر و مادر در حق فرزندان مستجاب است. گاهي افرادي که تارک نماز و مشروب خوار هستند بواسطه دعاي پدر و مادر خدا گناهانشان را مي بخشد.

وقتي پدرو مادر براي فرزندانشان از صميم قلب دعا مي کنند و مي گويند: (هرچه از خدا مي خواهي به تو بدهد) اين دعا مستجاب مي شود. از بين فرزندان کسي که بيشتر به پدرو مادر احترام گذاشته و آنها را تکريم کند، آن کسي که بدون ريا و با تمام وجود محبت مي کند او موفق تر خواهد بود. فردي در مجالس کفش همه به خصوص پدر ومادرشان را جفت مي کرد تا آنها بيش از حد خم نشوند و کفش بپوشند وبه مردم هم در مقابل التماس دعا مي گفت براي پدرو مادرم دعا کنيد.

بعضي افراد ممکن است نماز شب بخوانند و در مجالس و عزاداري ها شرکت کنند ولي چون آغ والدين با آنها همراه است در زندگي سعادتمند نيستند. امام حسين عليه السلام صورت خود را کف پاي حضرت زهرا سلام الله علیها مي گذاشت و مي فرمود: کل دنيا اين جاست.

 

سوگند دروغ

 کسي که دروغ مي گويد و براي دروغش قسم هم مي خورد با خدا اعلان جنگ مي کند. دروغ به تنهايي گناه کبيره است وهمانطور که مي دانيم دروغگو دشمن خدا است. وقتي شخصي که براي دروغش به خدا و ائمه علیهم السلام قسم مي خورد گناهش بيشتر است. خدا به ملائکه مي فرمايد: ببينيد، بنده من از من ضعيف تر پيدا نکرده که قسم بخورد.

         پي نوشت:

  1. شرح نهج البلاغه ابن عبده: ج 1، ک 41
  2. الكافى، ج 2، ص347
  3. وافي ج 5 ، ص 968 ، ح3393

      منبع : سایت وارث

موضوعات: در محضر علما  لینک ثابت



[جمعه 1395-11-01] [ 10:42:00 ق.ظ ]