فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) کوهدشت
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


بهمن 1395
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            








جستجو






Random photo

گره‌های کور #اقتصادی



  در عالم هستی هر پدیده ای اثری دارد   ...
متن سخنرانی حجت الاسلام ریاضت را می خوانید:
حجت الاسلام ریاضت:
 

همه ی اعمال انسان، اثری دارد
 
یکی از مهم ترین و محوری ترین تأکیدات قرآن کریم و روایات و سیره ی عملی اهل بیت علیه السلام به شیعیان و محبین خود دقت بر اثر گفتار و رفتار و عمل خود است. در بین علمایی که استدلالی بحث میکنند، متکلمین می گویند دنیا، عالم اثر و موثر است یعنی هر عمل و گفتار و کرداری اثری دارد. انسان های کمونیسم که اعتقادی به ان دنیا ندارند و می گویند هر چه هست در همین دنیا است و دنیا را در غالب ماده می بینند برای این اصل خود چند قاعده درست کردند که قاعده های علمی است. مثل اینکه ما خوانده ایم که ماده از بین نمی رود بلکه شکل آن از حالتی به حالت دیگر تغییر می کند لذا یکی از قواعد علمی و عقلی که کمونیسم ها برای این اصل خود بیان کردند، این است که می گویند عالم، عالم کنش و واکنش است یا همان عمل و عکس العمل.
قرآن کریم و روایات نورانی اهل بیت هم به این نکته دقت داشته است خداوند عالم فرمود شما هر عملی را انجام دهید اثری دارد که یا مستقیم است یا غیر مستقیم. 
یا اثر آن در دنیا است یا در برزخ و آخرت و یا اثر آن در هر دوجا است در واقع عالم هستی جزء سنت های لایتغیر است که هر پدیده ای اثری دارد. در قرآن کریم به ما تأکید شده است که مراقب اثر عمل خود باشید، در واقع به جای اینکه گفته شود مراقب عمل و رفتار و گفتار خود باشید، بیشتر فرمودند مراقب اثر اعمال خود باشید.
هَلْ جَزَاء الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ1 آيا پاداش نيکی جز نيکی است.

ادامه »

موضوعات: کلام نور  لینک ثابت



[چهارشنبه 1395-11-13] [ 07:32:00 ب.ظ ]





  با هر گناهي که انسان انجام مي دهد نقطه سياهي بر دلش بجا مي ماند   ...

متن سخنرانی حجت الاسلام  موسویان:

حجت الاسلام موسویان: با هر گناهي که انسان انجام مي دهد نقطه سياهي بر دلش بجا مي ماند
هر چقدر ما به ياد امام زمان باشيم، او هم به ياد ما است. بلکه او به ياد ماست که ما به ياد او هستيم.
تا که از جانب معشوق نباشد کششي، کوشش عاشق بيچاره به جايي نرسد.
شخصي به امام رضا عليه السلام عرض کرد: آيا شما ما را دوست داريد؟ حضرت فرمودند: فنظر علي قلبک؛ به قلبت نگاه کن. اگر در قلبت ما را دوست داري بدان ما هم تو را دوست داريم. نشان دوست داشتن حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف اين است که هر کس هر ـنچه دوست دارد به زبانش جاري مي کند.
 
عاقبت به خیری 
يکي از مسائلي که قرآن شريف مطرح مي کند مسئله عاقبت است که مسئله بسيار مهمي است که خداوند مي فرمايد: عاقبت در آخر کار براي متقّين است کساني که درست مي انديشند و درست زندگي مي کنند. پيامبر اکرم صل الله عليه و آله مي فرمايند: اگر براي امّتم سخت نبود براي طلب و دعا محور قرار مي دادم. اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَيْراً؛ خدايا آخر و عاقبت کارهاي ما را ختم به خير کن. امام علي عليه السلام مکرر در قنوت نمازشان مي فرمودند: خدايا عاقبتم را به خير کن. امام سجاد عليه السلام روز عاشورا به سيدالشهدا علیه السلام عرض کردند مطلبي را برايم بگوييد که بسيار حائز اهميت باشد. حضرت فرمودند: عاقبت به خيري. عاقبت به شرّي در مقابل بسيار بد است و به سن و سال مربوط نمي شود. درکربلا امام حسين عليه السلام از حضرت قاسم عليه السلام پرسيدند: مرگ در ذائقه تو چگونه است؟ فرمود : احلي من العسل1
 
چهار شرط عاقبت به خیری در کلام امام سجاد علیه السلام
امام سجاد عليه السلام مي فرمايند: وَ کانَ مِنْ دُعَائِهِ عليه‌السلام بِخَوَاتِمِ الْخَيرِ 2 امام سجاد عليه السلام براي کساني که مي خواهند عاقبت به خير شوند چهار شرط بيان کرده است:
 
شرط اول: استفاده درست از لحظات عمر  
اول اگر کسي مي خواهد عاقبت به خير شود بايد از لحظات زندگي اش استفاده کرده باشد. ايشان يک  عبارت در يکي از دعاهايشان دارند که مي فرمايند: الهي عَمِّرْنِي مَا كَانَ عُمُرِي بِذْلَةً فِي طَاعَتِكَ فَإِذَا كَانَ عُمُرِي مَرْتَعاً لِلشَّيْطَانِ فَاقْبِضْنِي إِلَيْک؛ 3 خداوند حال که با تو صحيت مي کنم عمر خود را درست خرج مي کنم اگر قرار باشد عمر من چرا گاه شيطان باشد مرگ مرا برسان. امام صادق عليه السلام مي فرمايند: مَنِ استَوى يَوماهُ فهُو مَغبونٌ 4 هر كه دو روزش برابر باشد، ضرر کرده است
امام علي عليه السلام مي فرمايند: بعضي در طول عمر فرصت هايي دارند که آن را مي سوزانند. قران مي فرمايد: وَالْعَصْرِ ، إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ5 قسم به چکيده عالم که انسان در ضرر است. امام علي عليه السلام مي فرمايند: همانگونه که عمرتان طي مي شود از عمر اصلي شما کم مي شود و مرگ به شما نزديک مي شود و نيز مي فرمايند: انسان ديکته مي کند که بر او چه گذشت. از يکي از بزرگان پرسيدند اگر برگرديد به دنيا چه مي کنيد؟ ايشان فرمودند: من در اين عمري که از خدا گرفتم روز دو بار زيارت عاشورا را با صد سلام وصد لعن خواندم  ولي پشيمانم که چرا روزي چهار بار نخواندم.    
                           شيعه مرتضي علي عمر تلف نميکند           از لحظات و فرصتش صرف نظر نميکند
                           تا نرسيده مرگ تو توبه کن از گناه خويش       مرگ و عجل فرا رسد توبه اثر نميکند
حضرت سيدالشهدا مي تواند خسارت هاي عمر انسان را جبران کند. مثل رسول ترک که با امام حسين عليه السلام معامله کردند. ایشان مبدل السيئات بالحسنات است.
 

ادامه »

موضوعات: کلام نور  لینک ثابت



 [ 07:28:00 ب.ظ ]





  دشمن به انتظار نشسته تا ضربه خود را بزند   ...

سخنان حاج منصور ارضی:

 

دشمن به انتظار نشسته تا ضربه خود را بزند
اَعُوذُ بِاللّهِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم
بِسْمِ ٱللّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَا عَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها
فرازی از دعای جوشن صغیر:
 اِلهى وَکَمْ مِنْ باغٍ بَغانى بِمَکایِدِهِ وَنَصَبَ لى اَشْراکَ مَصایِدِهِ llوَوَکَّلَ بى تَفَقُّدَ رِعایَتِهِ واَضبَاءَ اِلَىَّ اِضْباَّءَ السَّبُعِ لِطَریدَتِهِ انْتِظاراً لاِنْتِهازِ فُرْصَتِهِ وَهُوَ یُظْهِرُ بَشاشَةَ الْمَلَقِ وَیَبْسُطُ لى وَجْهاً غَیْرَ طَلِقٍ فَلَمّا رَاَیْتَ دَغَلَ سَریرَتِهِ وَقُبْحَ مَا انْطَوى عَلَیْهِ لِشَریکِهِ فى مِلَّتِهِ واَصْبَحَ مُجْلِباً لى فى بَغْیِهِ اَرْکَسْتَهُ لاُِمِّ رَاْسِهِ واَتَیْتَ بُنْیانَهُ مِنْ اَساسِهِ فَصَرَعْتَهُ فى زُبْیَتِهِ وَرَدَّیْتَهُ فى مَهْوى حُفْرَتِهِ وَجَعَلْتَ خَدَّهُ طَبَقاً لِتُرابِ رِجْلِهِ 
 
 خدایا چه بسیار متجاوزى که با نیرنگ هایش به من ستم کرد، و دام هاى شکارگیرش را در راهم نهاد، و توجه جستجوگرانه اش را بر من گماشت،( مرا به فرستی که خود ایجاد کرده سپرده است) و در کمین من نشست همچون کمین گذاردن درنده اى براى شکار خویش براى به دست آوردن فرصت مناسب درحالیکه درحالی که خوشرویى چاپلوسانه نشان داده و ب ه سختى گشاده رویى می‌نمود پس چون حیله گرى نهادش، و زشتی پندار نهفته اش را آن هم بر زیان هم کیشش مشاهده نمودى درحالى که سپیده می‌کرد به امید آنکه در ستمش بر من هجوم آورد پس تو او را سرنگون ساختى و ریشه اش را از بیخ وبن برکندى، و او را در چاهى که براى من کنده بود و در ژرفاى گودالش در انداختى، و گونه اش را همپاى خاک پایش قرار دادى
 
هرکس در هر موقعیت و زمانی شاکر نباشد بعد از آن موقعیت همیشه خسارت می‌بیند

خلقت بنده بر مبنای شکر گذاشته شده و بعضی بزرگان مثل علما ما اینگونه نقل میکنند. وقتی شما فطرت پاک دارید همانطور که قرآن اشاره میکنند مبنای خلقت و ورود و خروج  به این عالم بر شکر نهاده شده است. در بندگی شکر بالاترین مقام است جالب توجه اینکه در زیارت عاشورا به آخرین مقامی که اشاره می‌شود حمدشاکرین است ، حالا هرکس در هر موقعیت و زمانی شاکر نباشد بعد از آن موقعیت همیشه خسارت می‌بیند. ولی حمداکثر ما بر مبنای مصیبتها و مشکلات است ،یا برای رفع مصیبت و یا مصیبتی که به ما نرسیده است. مثلاً الحمدلله برای خراب نشدن خانه در زلزله، الحمدلله برای آتش نگرفتن مغازه ، ولی جای دیگه که این مصائب وارد شده است،کس دیگرکه دچارشده است اکثراً این گونه حمد می‌کنیم ولی کسانی که  متنبه هستند و در مسیر الهی قدم بر می‌دارندحمد شکر میگویند، یعنی حمدی که علاوه بر حال بر گذشته و آینده نیز تاثیر دارد ، چون ما هم گذشته و هم آینده مشکل داریم همانطور که در سوره فتح بیان می‌شود “لِیَغْفِرَ لَکَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِکَ وَمَا تَأَخَّرَ وَیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکَ وَیَهْدِیَکَ صِرَاطًا مُسْتَقِیمًا” تا خداوند از گناه گذشته و آینده تو درگذرد و نعمت‏ خود را بر تو تمام گرداند و تو را به راهى راست هدایت کند. بعضی‌ها در هر آن توجه شان بر این است که شاکر باشد مثلاً در زمان خواندن دعای توسل، یا دعای کمیل چون می‌گوید “وَ أَنْ تُوزِعَنِی شُکْرَکَ وَ أَنْ تُلْهِمَنِی ذِکْرَکَ” خداوندا  سپاس خود را نصیب من کن، و یادت را به من الهام نما… این نگاه خیلی مهم است.

ادامه »

موضوعات: آسیب های اجتماعی  لینک ثابت



 [ 10:00:00 ق.ظ ]





  تشکر از پدر و مادر،شکرگزاری از خداوند است   ...

متن سخنرانی حجت الاسلام علی آبادی:

حجت الاسلام علی آبادی:
 
اهل بیت(ع) اساس دین هستند
 
امام باقر علیه السلام فرمودند: بنى الاسلام على خمسة اشياء، على الصلوة و الزكاة و الحج و الصوم و الولايه1
اسـلام روى پنج پايه نهاده شده : نماز و زكات و روزه و حج و ولايت (در روز غدير خم يا در عالم ميثاق ) فرياد زده شد، براى هيچ چيز ديگر فرياد زده نشد.
اساس دین ولایت اهل بیت علیه السلام است، امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: اهل بیت اساس دین و ستون های اعتقاد و یقین هستند.
ما می بینیم که بعضی از دستورات دین را خداوند تأکید بیشتری کرده است.  
آیت الله بهجت می فرمودند: در دین گاهی تصور می کنیم راهی که ما را به خدا می رساند مواردی است که اهل بیت علیه السلام به ما نگفتند. در صورتیکه راه رسیدن به خدا همان چیزیست که پیامبر صلی الله علیه و آله بر روی منبر می گفتند و هر جا که بیشتر تأکید کردند نشان می دهد ان فعل بیشتر ما را به اهل بیت علیه السلام و خدا و اساس دین می رساند. پس در دستورات دین خداوند به هر چیزی که بیشتر تأکید کرده است نشان دهنده ی این است که ان فعل ما را زودتر و نزدیک تر به اهل بیت علیه السلام می رساند. 
گاهی این تأکیدات آنقدر زیاد می شود که می شود تجلی ولایت و میشود آینه ی ولایت نما به همین خاطر ان معامله ای را که خداوند با اهل بیت می کند با آن کارها هم ان معامله را انجام میدهد یعنی اگر ولایت اهل بیت یک خط قرمز عبور نکردنیست این تجلیات هم آنطور میشود. مثلأ در جوارح ما قلب تجلی ولایت است. لذا در حدیثی از امام صادق علیه السلام داریم القلب حرم الله فلا تسکن حرم الله غیر الله2
افعال و رفتار ما بر نماز استوار است، در زیارتنامه می خوانیم : السلام علیک یا عمود الدین که عمود دین حضرت علی علیه السلام است. آقا امیرالمومنین علیه السلام در وصیت نامه ی خود به امام حسن و امام حسین علیه السلام می فرمایند: الله الله فى الصلاه فانه خير العمل وانها عمود دينكم: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره نماز، زيرا كه نماز ستون دين شماست. 
 
تشکر از پدرمادر شکر گزاری از خداوند است
امام صادق (علیه السلام) فرمود: من وَجَدَ بَردَ حُبِّنا عَلی قَلبِهِ، فَلیَکثُرِ الدُّعاءَ لاُمِّهِ3
 هر کس که نسیم دل فروز محبت ما (اهل بیت) را در قلبش دریابد، پس بر دامن پاک مادرش دعا کند. 
وجود پدر و مادر میشوند تجلی و ملاک برای ولایت لذا شما می بینید در قران خداوند 4 بار فرموده است: وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً و جالب این است که قبل از هر چهار بار این جمله فرموده است خدای این عالم من هستم و به من شرک نورزید یعنی بعد از بیان توحید، بلافاصله نام پدرمادر را می آورد. منظور از این احسان احترامی است که با تمام وجود باشد.
 
 امام رضا علیه السلام می فرمایند: «اِنَّ اللّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اَمَرَ بِثَلاثَةٍ مَقرُونٍ بِها ثَلاثَةٌ أُخری:اَمَرَ بِالصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ فَمَن صَلیّ وَ لَم یُزَکِّ لَم تُقبَل مِنهُ صَلاتُهُ، وَ اَمَرَ بِالشُّکرِ لَهُ وَ لِلوالِدَینِ فَمَن لَم یَشکُر والِدَیهِ لَم یَشکُرِ اللّهَ، وَ اَمَرَ بِاتِّقاءِ اللّهِ وَ صِلَةِ الرَّحِمِ، فَمَن لَم یَصِل رَحِمَهُ لَم یَتَّقِ اللّه عَزَّ وَ جَلَّ.»4
خداوند به سه چیز امر کرده که آنها را با سه چیز دیگر مقرون نموده است: به نماز و زکات امر کرده پس اگر کسی نماز بخواند و زکات ندهد، نمازش پذیرفته نمی شود. و به سپاس خود و سپاس والدین امر فرموده پس اگر کسی پدر و مادرش را سپاس نگوید، خدا را سپاس نگفته است. و به تقوی و صله رحم امر کرده پس اگر کسی صله رحم نکند، از خدا نترسیده است.
به همین خاطر اگر ما از پدر و مادر خود شکرگزاری و تشکر نکنیم، خدا را هم شکر نکرده ایم. 
 
امام زينُ العابدين عليه السلام : جاءَ رَجلٌ إلى النبيِّ صلى الله عليه و آله فقالَ : يا رسولَ اللّه ِما مِن عَمَلٍ قَبيحٍ إلّا قَد عَمِلتُهُ ، فهَل لِي مِن تَوبَةٍ ؟ فقالَ لهُ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : فهَل مِن والِدَيكَ أحَدٌ حَيٌّ ؟ قالَ : أبي ، قالَ : فاذهَبْ فَبَرَّهُ . قالَ : فلَمّا ولّى ، قالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : لَو كانَت اُمُّهُ!5
مردى خدمت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله آمد و به ايشان عرض كرد: هيچ كار زشتى نيست كه نكرده باشم. آيا راه توبه و بازگشت برايم وجود دارد؟ حضرت فرمود : آيا از پدر و مادرت كسى زنده هست؟ عرض كردم: پدرم. فرمود: برو و به او نيكى كن. وقتى آن مرد رفت، رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: كاش مادرش زنده مى بود!
اگر انسان می خواهد توبه کند و با خود حساب و کتابی کند به خانه ی اهل بیت علیه السلام بیاید. حر هم نزد اباعبدالله علیه السلام امد و گفت: آیا من می توانم توبه کنم یا نه؟ 
امام صادق علیه السلام می فرمایند:6 هرکس به پدر و مادر خود به دیده غضب آلود بنگرد در صورتی که آن دو به او ستمی نیز کرده باشند خداوند نماز و عبادات و اعمال خیرش را نپذیرد.  

ادامه »

موضوعات: کلام نور  لینک ثابت



 [ 09:56:00 ق.ظ ]






  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما