فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) کوهدشت
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


دی 1395
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  








جستجو





  فرق حدیث قدسی با قرآن   ...

 حدیث قدسی کلامی است که به باور مسلمانان از سوی خدا بدون به چالش طلبیدن ناباوران (تحدی) و بدون غرض اعجاز به پیامبر وحی شده است.


پرسش:
تفاوتهای حدیث قدسی و آیات قرآن را بیان نمایید؟
 
پاسخ:
حدیث قدسی عبارت است از کلامی که پیامبر اکرم (ص) از خداوند متعال حکایت کند (و معمولا با کلماتی مانند «قال الله» یا «یقول الله» شروع می شود) و در الفاظ آن تحدی و اعجازی وجود ندارد، به خلاف قرآن که با الفاظ مخصوصی وحی شده و دیگران در آوردن مثل آن عاجزند.

آیات قرآنی اعجاز دارد اما احادیث قدسی اعجاز ندارد یعنی مخلوقات از آوردن مانند قرآن عاجزند اما این مطلب در مورد احادیث قدسی وجود ندارد؛

به دیگر سخن، آیات قرآن و احادیث قدسی از یک مبدأ سرچشمه می گیرد با این تفاوت که احادیث قدسی معجزه و سند رسالت محسوب نمی‏ گردد اما آیات کریمه قرآن معجزه و سند رسالت است (و پیامبر اکرم(ص) مأمور به تبلیغ آنها بوده است)
 
نکته دیگر آن که آیات شریفه قرآن قطعی الصدور است و به تواتر به اثبات رسیده و غیر قابل تحریف می‏باشد و کتاب رسمی دین اسلام است، در حالیکه احادیث قدسی از چنین امتیازاتی برخوردار نیست.

به عبارت بهتر، آیات قرآن به تواتر از پیامبر اکرم بدست ما رسیده پس قطعی الصدور است اما بیشتر احادیث قدسی چون خبرِ واحد هستند (و نه متواتر) لذا قطعی الصدور نیست بلکه ظنی الصدور است یعنی استنادش به پیامبر اکرم (ص) قطعی نیست.

نکته دیگر اینکه آیات‌ قرآن احکام‌ خاصی دارد، مثلاً بدون طهارت نمی‌توان‌ به‌ الفاظ آیات دست‌ زد یا نمی ‌توان‌ آن‌ را نجس‌ کرد و اگر نجس‌ شد، باید فوراً پاک‌ کرد،‌ ولی‌ حدیث‌ قدسی‌ این‌ احکام‌ را ندارد مگر این‌ که‌ کلمة‌ الله‌ یا سائر اسمای‌ مبارکه‌ در حدیث‌ قدسی‌ باشد.

برخی (مانند ابن‌ حجر هیثمی‌) مجموع‌ احادیث‌ قدسیه‌ای‌ که‌ از پیامبر نقل‌ شده‌ را بالغ‌ بر صد حدیث‌ می دانند. عده ای از محدثین این احادیث را در مجموعه‌ هایی‌ جمع‌آوری‌ کرده‌اند:

استاد محمد الصباغ‌ گفته‌: در سال‌ 1389 ، المجلس‌ الاعلی‌ للشئون‌ الاسلامیه‌ در مصر 400 حدیث‌ قدسی‌ از کتاب‌های‌ شش‌گانه‌ و موطأ اهل‌ سنت‌ جمع‌ آوری‌ کرده و در کتابی دو جلدی به‌ نام‌ «الاحادیث‌ القدسیه‌« منتشر کرده‌ است‌.

از دانشمندان‌ شیعه‌ نیز، شیخ‌ حر عاملی‌ (مؤلف وسائل الشیعه) ، احادیث قدسی پیامبر اکرم (ص) را در کتابی‌ به‌ نام‌ «الجواهر السنیه‌ فی‌ الاحادیث‌ القدسیه»‌ گردآوری‌ کرده‌ است‌.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: کلام نور  لینک ثابت



[دوشنبه 1395-10-06] [ 11:06:00 ق.ظ ]





  بهترین بندگان خدا در کلام مولا امیرالمومنین   ...

 
 امام علی(ع)در خطبه هشتاد و هفتم کتاب شریف نهج البلاغه این طور مومنان و بندگان شایسته خدا را وصف می کند و می فرماید:ای بندگان خدا، همانا بهترین و محبوبترین بنده نزد خداوند، کسی است که خدا او را در پیکار با نفس یاری داده است. آن کس که جامه زیرین او اندوه و لباس رویینش ترس از خداست .چراغ هدایت در قلبش روشن شده و وسایل لازم برای روزی او فراهم آمده و دوری ها و دشواری ها را بر  خود آسان گرفته است.
 
سپس امام اول شیعیان در ادامه این خطبه نورانی می فرماید:حقایق دنیا را باچشم دل نگریسته، همواره به یاد خدا بوده و اعمال نیکو فراوان انجام داده است. از چشمه گوارای حق سیراب گشته؛ چشمه ای که به آسانی به آن رسیده و از آن نوشیده، سیراب می گردد.در راه هموار و راست قدم برداشته است. پیراهن شهوات را از تن بیرون کرده و جز یک غم، از تمام غم ها خود را می رهاند.از وصف کوردلان و مشارکت با هواپرستان خارج شده. کلید باز کننده درهای هدایت و قفل درهای گمراهی و خواری گردیده است.راه هدایت را با روشندلی دید واز همان راه رفت و نشانه های آن را شناخت و از امواج سرکش شهوات گذشت.
 
امیرالمومنین علی (ع)در ادامه اوصاف خوبان درگاه خدا می فرماید:بنده خوب درگاه خدا به استوارترین ریسمان خدا چنگ انداخت و چنان به حقیقت رسید که گویی، نور خورشید بر او تابید و در برابر خداوند به گونه ای تسلیم شد که هر فرمان او را انجام می دهد و هر فرعی را به اصلش بازمی گرداند. چراغ تاریکی ها و روشنی بخش تیرگی ها؛ کلید درهای بسته و برطرف کننده دشواری ها و راهنمای گمراهان در بیابان های سرگردان است.
 
در ادامه امام(ع)می فرماید:سخن می گوید، خوب می فهماند، سکوت کرده به سلامت می گذرد.برای خدا اعمال خویش را خالص کرده، آن چنان که خدا پذیرفته است و از گنجینه های آیین خدا و ارکان زمین است.
 
امام علی (ع)در انتهای سخنان خود درباره اوصاف بهترین های درگاه خداوندی می فرماید:خود را به عدالت واداشته و آغاز عدالت او ،آن که هوای نفس را از دل بیرون رانده است. حق را می شناساند و به آن عمل می کند .کار خیری نیست، مگر که به آن قیام کند و در هیچ جا گمان خیری نبرده، جز آنکه به سوی آن شتافته است.اختیار خود را به قرآن سپرده و قرآن را راهبر و پیشوای خود قرار داده است. هرجا که قرآن بار اندازد،فرود آید و هرجا که قرآن جای گیرد، مسکن گزیند.
 
منبع: سایت وارث
اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: کلام نور  لینک ثابت



 [ 10:55:00 ق.ظ ]






  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

 
 
 
 
مسابقه راوی مهر